25 januari 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Jesus har förutsagt att det i Guds himmel bara ska finnas en hjord – alltså av både judar och hedningar tillsam-mans. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning genom den Helige Ande.

”Gode Gud! Jag tackar dig för att jag får komma inför ditt ansikte genom tron på din Son, Jesus Kristus. Jag har också med mig ett antal lyssnare som vill förstå ditt ord till vägledning och hjälp. Vilka de är vet inte jag, men du känner till dem, varenda en. Jag ber om din Andes hjälp och vägledning så att vi allesammans når fram till en djupare kunskap om dig själv och dina väldiga gärningar. Amen.”

Jag tänkte tala lite om Guds ledning i ditt liv, om du vill vara ledd av Honom. Jag börjar med att läsa några bibelverser från Lukas evangelium, kapitel 19 och jag läser ur 1917 års bibelöversättning:

”När Han (alltså Jesus) då nalkades Betfage och Betania, vid det berg som kallades Oljeberget, sände han åstad två av lärjungarna och sa: ’Gå in i byn som ligger här mitt framför. Och när ni kommer dit ska ni finna en åsnefåle stå där bunden, som ingen människa någonsin har suttit på; lös den och för den hit. Och om någon frågar er, varför ni löser den, ska ni svara så: Herren behöver den’. ”Och de som hade blivit utsända gick åstad och fann det så, som Han hade sagt dem. Och när de löste fålen frågade ägarna dem: ’Varför löser ni fålen?’ De svarade: Herren behöver den.”
Jag slutar läsa där. (Luk 19: 29-34 – 1917).

MUSIK

De ord som jag särskilt fastnat för är ”Herren behöver den!” Jesus behövde alltså hjälp för att kunna genomföra sitt intåg i Jerusalem. Han behövde en åsna att rida på, och för att få tag i en åsna så behövde han hjälp, och för att kunna hämta åsnan, utan att bli betraktade som tjuvar, var de båda lärjungarna tvungna att ha något svar till hands som kunde accepteras av åsnans ägare, när de ’lånade’ den ett tag. ”Herren behöver den” var det svar som tydligen tillfredsställde åsnans ägare.

Hur är det med dig och mig? Om Jesus behöver dig i något sammanhang, kan han då säga ’Jag behöver dig’ och utgå från att du svarar ja på hans kallelse till dig? Om du börjar argumentera på det ena eller andra sättet, så kan det kanske vara befogat sett ur din egen synvinkel, men jag tror att den Jesus kallar den förser han också med en sådan längtan, tro, kraft och förmåga som behövs för det uppdrag som han kallar till. Han förser dig med alla de tillfredsställande svar som du behöver, i likhet med det han gav lärjungarna som svarade: ”Herren behöver den”.
Men för att få del av en sådan ständig vägledning måste du vandra ”i umgängelse med Herren” som det står om Hanok och Noa. En ständig och oavbruten kontakt.
(1 Mos 5:22, 24; 6:9 – 1917).

MUSIK

I Johannes evangelium, kapitel 10, och den första versen, talar Jesus i en liknelse om fåren i ’fårfållan’ som följer honom och lyssnar till hans röst, därför att de känner igen den. När Jesus talar om ’fårfållan’ första gången, så menar han det folk som han då bodde ibland, dvs judarna. När Jesus nämner uttrycket ’fårfållan’ för andra gången -i vers 16- så talar han om oss, om dig och mig, som ur judarnas synvinkel är hedningar. Han säger: ”Jag har också andra får, som inte hör till den här fållan. Dem måste jag också leda, och de kommer att lyssna till min röst. Så ska det bli en hjord och en herde” (Joh 10:16 – SFB).

Med det menar Jesus alltså att judarna -Guds egendomsfolk- och vi hedningar, tillsammans ska vara ’en hjord och ha en Herde.’ När Jesus kommer tillbaka en andra gång för att hämta hem dem som tror på honom, kommer han alltså som ”en Herde” för att hämta hem ”en hjord”. Det kommer naturligtvis att vara många olika enskilda personer - men en hjord. Så har Jesus i alla fall förutsagt att det ska vara. Om vi har en annan uppfattning så är det kanske dags att justera våra olika meningar om det ena eller det andra lite grann - eller hur?

Jag kom att tänka på att det står i bibeln om de sista dagarna i den här tidsåldern, att det då ska vara som på Noas tid. (Luk 17:26 – SFB).

Men människorna visste ingen-ting förrän syndafloden kom och tog bort dem allesammans. De var inte medvetna om sin tids ondska och det syndiga förhållandet mellan sig själva och Gud. Till slut förde det med sig att hela människosläktet utplånades, sånär som på Noa och hans familj – 8 personer.

MUSIK

Hur är det med dig och mig? Är vi medvetna om vår tids ondska? Är vi medvetna om syndens utbredning? Är vi medvetna om förhållandet mellan oss och Gud? Förstår vi tidens tecken så att vi är medvetna om vad som håller på att hända, eller kommer det att sägas likadant om oss att ”de visste av intet” förrän Guds tid av nåd var slut?

Paulus skriver till de kristna i Tessalonika (1 Tess 5:2-3 – SFB):
”Ni vet själva mycket väl att Herrens dag kommer som en tjuv om natten. När folk säger: ’Fred och trygghet’, då drabbas de av undergång lika plötsligt som smärtan kommer över en kvinna som skall föda, och de slipper inte undan”.

När har Sverige fyllt sina synders mått? Hur lång är vår nådatid? Det är inte längre fråga om domen kommer att drabba oss, utan när. Är du medveten om vår tids synd, eller ska det sägas om dig också att du inte visste någonting i förväg? Om du är medveten.... vad gör du då mer än beklagar dig över eländet? Stå upp och gör någonting då! Din röst är lika viktig som någon annans. Men säger du ingenting så bidrar du med din tystnad till att synden ges ett allt större spelrum. Guds Nåd är oerhört stor och Guds tålamod nästintill gränslöst, men låt bibelns exempel om människorna på Noas tid, profeten Jona och Nineve och slutligen exemplet om Abraham och de båda städerna Sodom och Gomorra, bli de varningsbloss som får dig att vakna upp och ställa dig på muren till vårt lands försvar inför Gud. Det Jesus sa om ”en hjord och en Herde” för också min tanke till att ingen av oss, varken judar eller hedningar kommer att ha något företräde före den andre inför Gud.

MUSIK

Alla är vi beroende av Guds Nåd.
Oavsett om vi kallar oss lagens och Abrahams barn eller nådens och Guds barn är vi beroende av den rättfärdighet som inte kan vinnas på lagens eller gärningarnas väg, utan bara har sin grund i vad Jesus gjorde för oss alla när HAN gav sitt liv för oss och dog på ett kors för snart 2000 år sedan. Det var där som priset för oss alla beta-lades, och vi kan varken lägga till eller dra ifrån någonting. Allt är klart från Guds sida. Det är vi som måste välja och besluta oss för att stå på Guds sida eller på hans fiendes sida – alltså på djävulens sida.
’Tillhör du oss eller våra fiender’ frågade Josua en gång en soldat som han inte sett tidigare. ”Jag är befälhavare för Herrens här” svarade mannen och jag har nu kommit hit. (Jos 5:13-14 – SFB).

Ja, det gäller att veta och kunna urskilja vem som är vem i striden mellan det onda och det goda. Det står att djävulen kan förvandla sig till en ljusets ängel, för att lura oss att fatta felaktiga beslut och följa fel ledare. På det andliga området är det idag många som gärna vill ha efterföljare - men det är få som är goda ledare och herdar för hjorden. Du får allvarligt be Gud om ledning när det gäller så viktiga saker. Annars kommer du att hamna fel. Det finns bara en väg som är rätt och det är Guds väg -försoningens väg- i Jesus Kristus. Alla andra vägar leder dig fel. I det här sammanhanget frågar du dig kanske hur det står till med alla de andra religionerna då… Det finns faktiskt en bok som har titeln ’Men alla de andra religionerna då’. Många människor som undrar över det här och olika filosofier ställer vanligtvis 2 frågor. Den ena är ”Vad existerar?” och den andra är "Varför just kristendom?”

MUSIK

Ja, hur kan vi egentligen vara säkra på att livet inte är en enda lång dröm - säger någon. I bibelns början, i Första Moseboken, står det om Gud som är personlig och aktiv i världens skapande. Vi ser där att Gud överför något av sin egen natur till sin skapelse. Därför kan vi dra slutsatsen att universum också finns. Vi kan särskilt läsa att Gud gjorde mänskligheten lik sig själv, till sin egen ’avbild’. Om Gud verkligen finns så delar mänskligheten alltså hans karaktärsdrag i sin existens. Därför kan vi frimodigt påstå att vi ÄR. Och i ljuset av Första Mosebokens skapelseberättelse behöver vi inte heller tvivla längre på om någonting finns eller om vi själva existerar.

I andra Moseboken 3:13 erkänner Mose öppet sin oro inför Gud när han befallde Mose att gå till Israels folk, befria det från slaveriet och Faraos förtryck och leda det ut ur Egypten till Kanaans land. Men Mose undrade om Israels folk skulle ta emot honom. Hur skulle de kunna veta att Gud verkligen hade sänt honom? Mose frågar Gud vad han ska svara om judarna frågar honom vad Gud heter och hur Guds väsen är. Gud uppenbarar sig då för Mose och säger:  ”Jag är den jag är” och befaller Mose att förklara för Israels folk att ”Jag ÄR har sänt mig till er” (2 Mos 3:14 – SFB).

Gud gav alltså Mose den vägledning som han behövde för att kunna utföra det som Gud begärde av honom. Precis som Jesus gav lärjungarna det svar som de behövde för att kunna hämta åsnan som Jesus behövde när han skulle rida in i Jerusalem.

Gud kallar på dig för han behöver dig! Svara JA! och ditt liv kommer att bli förändrat.

Dagens minnesord: ”Så skall det bli en hjord och en herde” (Joh 10:16 – SFB).

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer