26 januari 2022

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. I dag tänker jag tala om den goda nyheten att för den som är i Kristus Jesus finns det ingen fördömelse eller negativ dom. Det nya förbundet i Jesus -den nya lagen- har genom tron på honom gjort oss fria från syndens och dödens lag. Inför Guds tron kommer det alltså på domens dag inte att finnas någon negativ eller fällande dom för den som tror på Jesus och bekänt honom som sin Herre. Men för att allt ska bli rätt tänkt och för-medlat ska jag börja med att be om Guds hjälp och vägledning.

”Gode Gud! Jag kommer inför dig med en bön om att den Helige Ande ska ta en full-ständig kontroll över mina tankar, ord och handlingar, så att allt som du vill ha fram-fört också blir rätt förmedlat av mig. Amen.”

I bibelorden från Matteus 26 och vers 13, förutsäger Jesus sitt lidande.
Texten handlar bland annat om hur en kvinna smorde honom med en dyrbar smörjel-se, och Jesus kommenterar händelsen med följande ord: ”Sannerligen säger jag er: Varhelst i hela världen detta evangelium blir predikat, där ska ock det som hon nu har gjort bli omtalat, henne till åminnelse” (Matt 26:13) - enligt 1917 års översättning.

Samma text ur Handbok för Livet lyder så här:
”…och det hon gjort mot mig ska man för alltid komma ihåg överallt i hela världen där de goda nyheterna predikas” (Matt 26:13 – HfL).

MUSIK

De ord som jag fångades av i bibeltexten var ”de goda nyheterna”. Om Jesus talar om evangeliet som de goda nyheterna så måste det betyda att det verkligen är ‘goda nyheter’ och ingenting annat. Min tanke anknöt också till orden när Gud hade skapat himlen och jorden. Det står att ”Gud såg på allt som han hade gjort, och se, det var mycket gott” (1 Mos 1:31 – SFB).

Eftersom Jesus och den Helige Ande var med när allt det här hände, så kanske man kan anse att det är jämförbara uttryck för vad som enligt den treenige Guden är gott och bra.

Vad är då ”de goda nyheterna”?
Jo, det var vad Herrens ängel förkunnade för herdarna den natt när Jesus föddes hit till jorden. Han sa: ”Var inte förskräckta! Se, jag bär bud till er om en stor glädje för hela folket. Ty idag har en Frälsare blivit född åt er i Davids stad, och han är Messias, Herren” (Luk 2:10-11 – SFB).

Samma text i Handbok för Livet lyder så här: ”...men ängeln lugnade dem. Var inte rädda! sa han. Jag kommer till er med en fantastisk nyhet, och den gäller alla! I natt har Frälsaren fötts i Betlehem. Han är Messias, Herren.” (Luk 2:10-11 – HfL).

Människosläktet hade alltså hittills levt i lagens tidsålder och i hoppet om att en gång få se ’Guds frälsning’, som Simon i templet sa, när han fick se hur Jesus som ett litet barn bars fram där, efter Herrens lag.

MUSIK

”Ty lagen gavs genom Mose, nåden och sanningen kom genom Jesus Kristus”
(Joh 1:17 – SFB).

”Lagen och profeterna hade sin tid fram till Johannes”, sa Jesus. ”Sedan dess predikas evangeliet om Guds rike, och var och en uppmanas enträget att komma in. Men förr kommer himmel och jord att förgå än att en enda prick av lagen sätts ur kraft” (Luk 16:16-17 – SFB).

Är då vi också, vi som lever nu, trots allt bundna av Mose lag? Nej, så är det inte, utan Paulus talar om detta i Romarbrevets 8:e kapitel och säger: ”Så finns nu ingen fördömelse för dem som är i Kristus Jesus. Ty livets Andes lag har i Kristus Jesus gjort mig fri från syndens och dödens lag. Det som var omöjligt för lagen, svag som den var genom den syndiga naturen, det gjorde Gud genom att sända sin egen Son som syndoffer, han som till det yttre var lik en syndig människa, och i hans kropp fördömde Gud synden. Så skulle lagens krav uppfyllas i oss som INTE lever efter köttet utan efter Anden” (Rom 8:1-4 – SFB).

Lagens krav skulle alltså till punkt och pricka uppfyllas - men INTE av dig eller mig, utan av den som Gud sände för att göra det - nämligen Jesus Kristus - Guds egen Son. Han var den ende som kunde göra det, eftersom han inte var belastad med någon arvssynd, som alla vi andra i människosläktet var. Det här visar att Jesus var både sann människa och sann Gud på en och samma gång - och det var DEN GODA NYHETEN - alltså att syndens makt var bruten för alltid och att Frälsaren hade kommit för att rädda alla som vill tro på Honom, ta emot Honom i sitt hjärta och bekänna Honom som sin Herre. Gud hade planerat allt det här från tidens början och förberett allt. Tänk dig att Han håller allting i sin hand. Från tidens början till tidens slut. Från den första sekunden av sin skapelse till den sista...

MUSIK

Jag är Alpha och Omega sa Jesus. Den förste och den siste. (Hade evangeliet skrivits på svenska från början så hade det antagligen stått ”Jag är A och Ö, den förste och den siste.”) Den förste Adam syndade så att hela människosläktet drabbades, men den siste Adam (alltså Jesus Kristus) tog bort synden och bröt för alltid syndens makt över människorna. Det enda som krävs av dig är DIN TRO på Jesus. I den friheten får du och jag leva idag om vi väljer att göra det genom att i tro ta emot Jesus som Herre i våra liv.

Min mamma -Dagnie- dog för många år sedan, men en tid innan hennes dagar var slut fick hon vara med om att bli förflyttad till himlen och göra en liten ”rekogno-seringstur” där (om man får kalla det så).
Efter den händelsen så gjorde jag en intervju med henne och hon berättade då om sitt besök i himlen och om hur Jesus var med henne där. Hon citerade också bibelns ord: ”Vad ögat inte har sett och örat inte hört och människohjärtat inte kunnat ana, vad Gud har berett åt dem som älskar honom” (1 Kor 2:9 – SFB) och så sa hon:
”Det som liksom grep mig alldeles från början, det var att Jesus inte fordrade någon motprestation.”


MUSIK

Hennes slutord skulle jag vilja repetera här för dig som lyssnar: Hon sa: ”Jag skulle vilja uppmana varenda en att söka frälsning i Jesus Kristus, för det står att det är alla dem som älskar Honom, som han har berett allt det här underbara för. Och jag har själv haft förmånen att tro på Herren ända sedan min barndom och därför kan jag rekommendera den här vägen åt varenda en. Det är ingenting som du förlorar på, utan du har allt att vinna - INGET ATT FÖRLORA!”

Ja, så sa min mamma, och jag tror att hon talade sanning när hon berättade hur underbart vackert allting var i himlen. Hur vatten, klart som kristall, flöt fram liksom ur klippan, och gnistrade som diamanter. Där fick hon sätta sig ner och vila sina trötta fötter. Hon sa att hon hade aldrig sett så grönt gräs eller så underbart vackra blom-mor i färger, som hon aldrig skulle kunnat återge här på jorden. Hon fascinerades speciellt av det, eftersom hon i många år målade vackra blommor och annat i underbara färger, på porslin. Hennes besök i himlen var en liten föraning - både för dig och för mig - om att himlen och härligheten där är värd ALL vår strävan.

Vårt liv här på jorden är ingenting, jämfört med evigheten. Det är som en rök som löses upp och försvinner i intet.
Tänk om vi kunde förstå det och tog tillvara den tid som Gud av nåd ger oss. Vi har ju bara en viss tid till vårt förfogande. Det är vårt NU - i den rörliga skärningspunkten mellan det förflutna och framtiden. Tänk om vi förstod att det pund som vi var och en har fått att förvalta - alltså våra olika gåvor... att sjunga, tala, hjälpa och glädja andra eller vad det nu kan vara... också ska förvaltas så att det kommer ut någonting gott av det - till välsignelse för våra medmänniskor.

MUSIK

En sak är ju att förmedla ”den goda nyheten” om frälsning och förlåtelse för alla människors synd. Men det kan kanske inte alla göra genom att tala offentligt. Men det finns ju många andra sätt att förmedla Guds godhet. ”Det som ni har gjort mot en av dessa mina minsta” sa Jesus, ”det har ni gjort mot mig”. ”En god människa bär ur sitt hjärtas goda förråd fram, vad gott är...” Många människor är goda och fulla av hjälpsamhet och vänlighet mot sina medmänniskor. Det är jättebra på alla sätt och vis, men tyvärr ersätter det inte din personliga tro på Jesus Kristus. Jesus sa: ”Vad hjälper det en människa, om hon vinner hela världen, men förlorar sin själ?” (Matt 16:26 – 1917).

Alltså, om hon så finge hela världens erkännande för sin godhet eller offrade sitt eget liv, så skulle det inte hjälpa henne. Det finns ingenting som kan ersätta det Jesus gjorde på korset, när han offrade sitt liv för dig. Det priset var så högt, så det kommer aldrig i evighet att finnas något ens att jämföra med. Jesus var nämligen syndfri - men gav ändå sitt liv. Du och jag är alla bärare av arvssynden från Adams syndafall - vi har alltså ärvt den, eftersom vi alla är arvtagare efter Adam och Eva. Vi kan aldrig bli fria ifrån synden i egen kraft, lika litet som du kan bli fri från din släktskap eller arvet efter dina föräldrar. Det går helt enkelt inte. Det är omöjligt. I och med att du är född så bär du ju arvet inom dig - oavsett vad du själv anser om det. Men det var den ’omöjligheten’ som Gud ändrade på, när han sände Jesus för att rädda dig. Och priset för Guds lösning av problemet med syndens makt, det var det högsta tänkbara. Det räckte - och det kommer aldrig att kunna ifrågasättas av någon.

Dagens minnesord: ”Av nåden är ni frälsta genom tron – Guds gåva är det” (Ef 2:8)

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer