27 januari 2022

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden föll min blick på några bibelord från profeten Jeremia där det står så här: ”Men i kommande dagar ska jag åter upprätta Elam, säger Herren” (Jer 49:39).

På samma sätt kan vi läsa profetian över Ammons barn och i det 48:e kapitlet profetian över Moab. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds vägledning och hjälp.

”Gode Gud! Jag kommer inför dig med två tomma händer och ett antal lyssnare. Vi vill dels lära känna dig bättre, och dels öka vår kunskap om dina väldiga gärningar. Jag ber om vägledning i bibelordet genom den Helige Ande så att jag kan förmedla det som du vill ha framfört. Tack för att du hör min enkla bön och hjälper mig. Amen.”

Varför talar jag om Jeremias profetior?
Jo, det beror på att jag tror att vår Gud alltid har en plan med våra liv - med mitt liv och med ditt liv - och vet exakt vad som kommer att hända ”i kommande dagar” - precis som jag läste för dig om Elam, Ammon och Moab. Visst kan vi ångra oss och ändra oss hit och dit, men Gud vet ändå alltid hur det kommer att sluta. Om vi stadigt håller oss till Honom så samverkar allt till det bästa – enligt bibelns löfte (Rom 8:28).

Därför kan vi med full förtröstan låta Gud styra våra liv och ta full kontroll över våra tankar, ord och handlingar genom den Helige Ande.
Noa hade tre söner. Sem, Ham och Jafet. Sems äldste son var just den Elam som profeten Jeremia talar om i versen som jag läste för dig. ”Elamiterna”- som Sems efterkommande kallades, var inte ett eget folkslag, utan semitiska stammar som senare blandats med araber. Om jag förstått det rätt så är det alltså bland annat om araberna som profetian uttalades av Jeremia. Om du som lyssnar just nu är arab, så gäller det här budskapet alltså dig i allra högsta grad.

MUSIK

När jag bodde i Marocko för många år sedan, i den del som heter Tanger, träffade jag många araber. Gud välsigne dem! Jag ska inte fördjupa mig mer i det, men det jag tänker på är att vår Gud inte alls har något anseende till personen. Han älskar alla. Att han inte ”har anseende till personen” betyder inte att han inte bryr sig om den enskilde som person - tvärtom. Han bryr sig oerhört mycket om dig som enskild person. Det Gud däremot inte bryr sig om, är om personen är rik eller fattig, eller står högst eller lägst på samhällets stege av anseende. Det enda vår Gud bryr sig om är om du tror på den som Han har sänt till din räddning - nämligen sin egen Son Jesus Kristus. Så står det i bibeln, Guds och kristendomens urkund, för den som vill veta något om det. Jesus Kristus, Guds Son, gav sitt eget liv för alla människor på exakt lika villkor för alla. Han gjorde ingen skillnad mellan jude och grek, arab eller svensk.

Jesus har förlåtit alla människor deras synder på samma sätt, nämligen genom att ta den på sig själv och ge sitt liv på ett kors en gång för alla. För Gud var det fullt till-räckligt eftersom syndens makt utplånades och vägen till Gud, som varit stängd sedan Adams och Evas dagar i Edens lustgård, öppnades igen.

MUSIK

Gud skapade ju människorna med en fri vilja, men de ville inte veta av Gud utan följde sin egen vilja i stället. Det var den synden som sedan skiljde hela människo-släktet från Gud, ända till dess att tiden var inne och Jesus Kristus, Guds Son, föddes hit till jorden under våra mänskliga villkor, för att bära hela människosläktets synder och som allas Frälsare, till slut, dö på ett kors för dem - för dig också.

Du behöver inte prestera någonting för att bli ’godkänd’ i Guds ögon. Han har själv lagt allting tillrätta för dig, och därför är allt klart från Guds sida. Det enda kravet som ställs på dig är att du ska tro på det som Jesus Kristus redan har gjort för dig.

Andra religioner går ut på att du ska leva på ett visst sätt eller göra pilgrimsfärder hit eller dit för att bli tillräckligt ”god” och värdig.
Kristendomen är helt annorlunda. Den är ingen religion, utan handlar bara om DIN RELATION till en person - nämligen Jesus Kristus. Han har gjort allt som behövde göras för att människan skulle kunna bli en fri och lycklig varelse. Han har befriat människorna från den börda av synd och skuld som alltid tyngt ner henne i slaveri och gjort henne olycklig.

Det enda du själv behöver göra är att tro på denne JESUS KRISTUS!  Ge Honom en chans att visa dig att Han finns och verkligen bryr sig om dig och ditt liv. Bed en enkel bön... till exempel så här:
”Jesus Kristus jag bekänner min synd inför dig - att jag inte trott på dig tidigare. Jag ångrar mig och tror nu på dig. Tack för att du har förlåtit mig allt. Jag vill att du ska vara Herre i mitt liv. Amen!”

MUSIK

Om du ber av ett uppriktigt hjärta så hör Gud, därför att en syndares bön är efter hans hjärta och han kommer ögonblickligen att besvara din bön och förändra ditt liv. Du kommer att få känna en glädje som du inte trodde var möjlig. Allt det där händer av en enda anledning och det är att Jesus dog för dig! Det är den enda teologi som du behöver känna till om kristendomen och det enda som Gud bryr sig om.

Jesus har dött för varenda människa som någonsin funnits på jorden och som kom-mer att finnas så länge den här jorden består. Tror du på Jesus så får ditt liv en mening och blir helt förvandlat.
Många människor tror att om de bara är snälla, goda och trevliga mot sina medmän-niskor, går i kyrkan regelbundet, betalar sin skatt och inte slår sin fru eller barnen, så är det ungefär vad Gud kräver av dem. Ingenting av allt det där bryr sig Gud om. Visst är det bra om du är god mot dina medmänniskor, men inför Gud är vi syndare ändå allesamman och det kan inga goda gärningar ändra på.

Det spelar heller ingen roll om du aldrig varit i en kyrka eller träffat någon pastor eller präst. Prästen, den kristna tron eller kyrkan kan inte frälsa dig. Det kan bara Jesus och din tro på honom. Utan din personliga tro på Jesus i ditt eget hjärta, blir det ingen avgörande förändring för dig. Gud ser nämligen bakom allt det där yttre i ditt liv. För honom är det ditt hjärtas inställning som är avgörande och ingenting annat.
Tror du på Jesus är allt klart! Vill du inte tro så är du fortfarande kvar under syndens makt i ditt liv. Synd är nämligen otro, det vill säga att INTE tro på Jesus Kristus, som Gud har sänt till din räddning.

MUSIK

Om du inte tror på Jesus, så missar du målet med den stora räddningsaktion som Gud förberett för dig sedan tidens början. När Jesus dog på korset så fullbordades Guds stora frälsningsplan för mänskligheten. Jag tror att Gud inom sig själv bekräf-tade att hans plan hade gått i uppfyllelse och allt var verkligen mycket gott för den mänsklighet som Gud hade skapat. Deras framtid och evighet var säkrad.
 
Jesus sa: ”Låt inte era hjärtan oroas. Tro på Gud och tro på mig. I min Faders hus finns många rum. Om det inte vore så, skulle jag ha sagt er att jag går bort för att bereda plats åt er” (Joh 14:2 – SFB).
Min vän! Gud älskar alla människor lika mycket och vill bara att de ska tro på Jesus och bli räddade.

Att Jesus Kristus kallas ”frälsare” betyder att Han gett sitt eget syndfria liv för oss som en betalning för oss. Jesus är därför mänsklighetens räddare och det bibeln kallar ”frälsning” betyder att bli räddad från synden och den eviga döden. Det är kristendomens grundval och det enda som du och jag behöver göra själva är att förtrösta på att det Jesus har gjort är rätt, tro på det och bekänna Honom, Jesus, som Herre. Gud begär ingenting annat.

Det är inte sant att du måste ha någon särskild religiös ’läggning’ eller känsla för det som är kyrkans lära eller så. Det betyder heller ingenting för dig, om din mor eller far eller andra förfäder trodde på Gud eller hade tagit emot Jesus Kristus i sitt hjärta. Det enda som betyder någonting är vad du själv har för inställning i ditt eget hjärta.

MUSIK

En annan fördom som finns hos många människor är att om man ska tro på Jesus så måste man ’betala’ 10% av allt man tjänar för att man ska duga inför Gud. Det är inte heller sant! Man måste ingenting och kommer aldrig -vad man än försöker med av egna goda gärningar- att duga inför Gud. Det enda som duger inför Gud är din tro på vad Jesus redan har gjort för dig.

Det som däremot är sant, är att Gud erbjuder dig sina välsignelser på ett särskilt sätt när du tror på Honom och om du vill gå in på de villkoren, så kommer du att få upple-va att när du ger din tid eller pengar eller vad det nu är som du eventuellt funderar på, till Gud, så ger han dig ännu mer tillbaka, därför att du tror på honom och litar på att det som han har lovat är sant.

Om du inte vill tro på det, så slipper du naturligtvis. Det enda som händer är att du undanhåller dig själv från de Guds välsignelser, som du annars kunde ha fått del av.
Tron på Jesus och att bli ”frälst” som en följd av den tron, är alltid gratis och har aldrig någon som helst ’koppling’ till någon särskild kyrka. Gud kräver aldrig någon som helst motprestation från din sida för att Jesus frälsar dig. Inte ens din egen tro är någon sådan prestation. Bibeln talar nämligen om att till och med den tron är en ”gåva från Gud” och ingenting som du eller jag kan berömma oss av. (Ef 2:8 – SFB).

Om du inte redan tror på Jesus Kristus, så ta emot Honom i ditt hjärta nu genom att tro på Honom och ditt eviga liv i hans gemenskap börjar ögonblickligen.

Dagens minnesord: ”Guds gåva är det…” (Ef 2:8).

MUSIK

Det finns egentligen ingenting som är enklare än att tro på Gud. Och det är precis så som Gud också hade planerat att det skulle va, för att alla människor -utan undantag- skulle kunna göra det. Han har aldrig velat att nån människa skulle kunna berömma sig själv av att ha funnit vägen till Honom, för Han delar ingen ära med någon. Han har själv genomfört allt från början till slut och därför finns det ingen som kan göra anspråk på att ta åt sig nån egen ära av frälsning eller räddning.

Det finns inget annat namn under himmelen som kan ge ”frälsning” mer än namnet Jesus. Men i det namnet finns all räddning, all kunskap och allt vad en människa någonsin kan behöva av hjälp både i det här livet och inför evigheten. Jag talar om evigheten därför att bibeln talar om att alla människor är evighetsvarelser. Gud har själv skapat människorna på det sättet. Alla människor kommer att leva i evighet. De som tror på Jesus kommer att leva i gemenskap med Gud i den himmel som Gud har berett åt den som vill tro, och de som inte vill tro på Jesus kommer att leva utan gemenskap med Gud -i helvetet- den plats som bibeln talar om som en plats där den eviga elden ska brinna -ett pinorum- som Gud inte vill att någon enda människa ska komma till.

Tro på Gud och på den som Han har sänt till din räddning -Jesus Kristus- så slipper du ifrån allt detta. Men glöm inte att det alltid är ditt eget val som kommer att avgöra ditt eviga väl. Ingen annan än du själv kan någonsin avgöra var du ska tillbringa din evighet!

Veckans andakter, v 16

  • måndag 15 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Rättfärdighet kommer att tillräknas oss som tror på Honom" Ä Jesus (Rom 4:24) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet. När jag bad, läste min bibel och funderade på den kristna trons verkliga innehåll, så kom jag att tänka på... Läs mer

  • tisdag 16 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud står emot de högmodiga, men de ödmjuka ger han nåd (1 Petr 5:5 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet och den frihet du är kallad till i Jesus Kristus. Men innan jag går vidare på de tankebanorna i trons värld ska jag... Läs mer

  • onsdag 17 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bedröva inte Guds Helige Ande (Ef 4:30) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och tvivel i vardagslivet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning så att allt blir rätt, både tänkt och sagt. "Gode Gud! Jag kommer... Läs mer

  • torsdag 18 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bekänn era synder för varandra och bed för varandra (Jak 5:16) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att tala ut om sina bekymmer med en medmänniska som man har förtroende för verkar vara en gudomlig lösning. Men innan jag går vidare in på det området ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • fredag 19 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Du skall inga andra gudar hava jämte mig (5 Mos 5:7 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den senaste tiden har jag fått vara med om att mina ögon öppnats så att jag steg för steg börjar inse något lite av Guds storhet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds... Läs mer

  • lördag 20 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bed oavbrutet och tacka Gud under alla livets förhållanden (1 Tess 5:17-18 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro för vardag och evighet. Att tro på Gud och på Guds Son, Jesus Kristus är ingenting som man bara tänker på och sysslar... Läs mer

  • söndag 21 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Var och en som tror på Honom (Jesus) får syndernas förlåtelse genom Hans namn (Apg 10:43 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden innehåller tankar och funderingar om kristen tro både ur ett vardagsperspektiv och från evighetssynpunkt. Men innan jag går vidare... Läs mer