17 september 2018

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

”Se till att ni inte föraktar någon av dessa små; ty jag säger er att deras änglar i himmelen alltid ser min himmelske Faders ansikte” (Matt 18:10 – 1917)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. I det här programmet tänkte jag försöka fokusera mig på Jesus och barnen. Jag vet inte om det bibelställe som jag tänker på är det mest välkända i det här sammanhanget, men det står så här:
”Vid den tiden kom lärjungarna till Jesus för att fråga vem som egentligen var störst i himmelriket. Jesus bad då ett litet barn komma fram och lät sedan den lille slå sig ner bland dem och sa: ‘Om ni inte vänder er från era synder till Gud och blir som små barn, kommer ni aldrig in i himmelriket. Därför, den som gör sig liten och ringa som det här barnet, är den störste i himmelriket. Och den av er som tar emot ett sådant litet barn därför att det tillhör mig, han tar emot Mig’” (Matt 18:1-5 – LB). Innan jag går vidare ska jag be till Gud om hjälp och vägledning så allt blir rätt.

”Gode Gud! Jag kommer till dig med en bön om att du genom den Helige Ande låter din välsignelse och kraft vila över ditt ord och hjälper mig att förmedla budskapet på det sätt som du vill ha det framfört. Jag tackar dig, Herre, för att du i dag också låter någon lyssnare få del av din frid i sitt hjärtas innersta. Amen.”

Några andra bibelord om Jesus och barnen är de här:

”Låt barnen komma till mig, för Guds rike tillhör dem. Och hindra dem inte.
Och det ska jag säga er att den som inte kommer till Gud som ett litet barn kommer helt enkelt inte in i Hans rike” (Mark 10:14-15 – LB).

MUSIK

Jag tror inte att Gud menar att vi ska vara naiva eller barnsliga och att det skulle vara särskilt uppmärksammat och uppskattat som någon sorts ‘inträdesbiljett’ till Guds himmel. Nej, men eftersom Gud vill att vi ska vara Hans barn, och han vår Far, så tror jag att det som finns hos ett barn, men som vi ofta ‘växer ifrån’ senare i livet, är den där totala förtröstan och tilliten som ett barn vanligen har till den som är större och starkare och som man får hålla i handen när livet verkar farligt. Eller den trygga säkra famnen att krypa upp i - ett uttryck för en nära och varm relation helt enkelt, till den som kan och vill beskydda. (Mark 9:36 – 1917).

När Jesus lyfte fram barnet på olika sätt, så gjorde Han detta som ett åskådnings-exempel. Jesus såg nämligen i barnet motsatsen till vad Han såg hos lärjungarna. De var upptagna med yttre ära och makt och strävade efter att få en position - något som barnet var fullständigt likgiltigt för.

I Guds rike handlar det om trohet och förtröstan och inte någonting annat.
Barn är omedelbara och förtroliga på ett sätt som vi vuxna ofta saknar. De har för länge sedan glömt gårdagen. Morrondagen har de inte börjat fundera över än - men IDAG gäller det!

MUSIK

Förtroligheten hänger samman med närheten och omedelbarheten. Det som ‘ligger överst’ på hjärtat talar barnet om för den som vill lyssna. Inget hemlighetsmakeri utan allt är uppenbart, direkt och öppet i ett harmoniskt förhållande till omvärlden i en full-ständig förvissning om att bli sedd och tagen på allvar av vuxenvärlden.
På det sättet tror jag att Gud vill att vi ska vara i vår kontakt och relation till Honom. För Gud är tiden alltid ett ständigt NU och jag är övertygad om att Gud vill att vi också ska leva så.

”Min morgondag har jag icke sett... Min gårdag redan är fjärran... Men se idag hjälper Herren” står det i en gammal sång. Tag de orden till Ditt hjärta!
Kom till Jesus med alla Dina frågor och bekymmer. Han lyssnar, förstår och hjälper dig! Anropa namnet Jesus och tro på Honom! I det namnet finns all vishet, kunskap och hjälp som du behöver - både för vardagen och för evigheten.
IDAG ÄR FRÄLSNINGENS DAG !
Bibeln utgår ifrån att det bara finns två slags människor - Guds barn och Djävulens barn. Några fler alternativ existerar inte. I Dina öron låter det kanske underligt, men det är utgångspunkten för uppdelningen av mänskligheten i den andliga världen.

Evangelisten Johannes skriver: ”Han (Jesus) kom till sitt eget (Israel), och Hans egna (judarna) tog inte emot Honom. Men åt alla som tog emot Honom gav Han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på Hans namn” (Joh 1:11-12 – SFB).
Till Galaterna skriver Paulus:
”Alla är ni Guds barn genom tron på Kristus Jesus. Alla ni som har blivit döpta till Kristus har blivit iklädda Kristus” (Gal 3:26-27 – SFB).

MUSIK

”Kära barn, låt ingen föra er vilse. Den som gör det rätta är rättfärdig liksom Han (Jesus) är rättfärdig. Den som gör synd är av djävulen, ty djävulen har syndat ända från begynnelsen. Och Guds Son uppenbarades för att han skulle göra slut på djävulens gärningar. Den som är född av Gud gör inte synd, ty Guds säd förblir i honom. Han kan inte synda, eftersom han är född av Gud.
På samma sätt är det uppenbart vilka som är Guds barn och vilka som är djävulens barn: den som inte gör det rätta, är inte av Gud, ej heller den som inte älskar sin broder” (1 Joh 3:7-10 – SFB).

Visserligen kommer frälsningen från judarna, men det betyder INTE att vi hedningar också står under Mose lag. Nej, för oss är det enda avgörande att tro på Jesus.

Paulus säger: ”Här är inte jude eller grek, slav eller fri, man och kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus. Om ni nu tillhör Honom (Jesus) är ni Abrahams avkomlingar, arvingar enligt löftet” (Gal 3:28-29 – SFB). Vad betyder det att vara ‘arvinge enligt löftet’?
Jo, det betyder att vi (liksom Isak - Abrahams son med sin hustru Sara) är barn på grund av tron på Guds löfte, och inte på grund av mänsklig vilja (som Abrahams son Ismael, med sin slavinna Hagar) under lagens slaveri.

Vilket slaveri? Jo, att tvingas in under Mose lag men inte förmå att följa den.

MUSIK
 
Med anledning av det här sammanhanget om ’lagens slaveri’ skriver Paulus följande till de kristna i Rom:

”Så finns nu ingen fördömelse för dem som är i Kristus Jesus. Ty livets Andes lag har i Kristus Jesus gjort mig fri från syndens och dödens lag.
Det som var omöjligt för lagen, svag som den var genom den syndiga naturen, det gjorde Gud genom att sända sin egen Son som syndoffer, Han som till det yttre var lik en syndig människa, och i Hans kropp fördömde Gud synden. Så skulle lagens krav uppfyllas i oss som inte lever efter köttet utan efter Anden” (Rom 8:1-4 – SFB).

Min vän som lyssnar nu.
Gud har kallat dig till frihet och inte till slaveri under lagen!
Och den friheten tillhör Guds barn genom tron på Jesus Kristus!

Till galaterna skriver Paulus därför: ”Ni är kallade till frihet, bröder. Använd bara inte friheten så att den onda naturen får något tillfälle, utan tjäna varandra i kärlek. Ty hela lagen är uppfylld i detta enda budord: Du skall älska din nästa som dig själv”
(Gal 5:13-14 – SFB).

Jag vet inte hur du tänker som lyssnar nu. Att älska sin nästa som sig själv är natur-ligtvis en god tanke och en eftersträvansvärd föresats – frågan är bara hur det ska gå till i praktiken? Jag vet inte ens om jag sanningsenligt kan säga att det är möjligt  att i egen kraft kunna nå upp till en sådan osjälvisk nivå av godhet. Med kännedom om vår mänskliga och syndfulla grundnatur, har jag nog lättare att ansluta mig till tanken att det mer liknar en utopi – alltså ett ouppnåeligt ideal – att älska sin nästa som sig själv under de förutsättningarna.

MUSIK

Jag ser bara en framkomlig utväg och den hittar jag på bibelns blad, där aposteln Paulus skriver så här i sitt brev till de kristna i Rom: ”Då vi har förklarats rättfärdiga av tro, har vi frid med Gud genom vår Herre Jesus Kristus. Genom honom har vi också tillträde till den nåd som vi nu står i, och vi jublar i hoppet om Guds härlighet. Men inte bara det, vi jublar också mitt i våra lidanden, eftersom vi vet att lidandet ger tålamod, tålamodet fasthet och fastheten hopp. Och det hoppet bedrar oss inte, ty GUDS KÄRLEK ÄR UTGJUTEN I VÅRA HJÄRTAN GENOM DEN HELIGE ANDE, som han har gett oss” (Rom 5:1-5 – SFB).

Med Guds kärlek i våra hjärtan är förutsättningarna fullständigt förändrade. Kärleken bygger då inte längre på egen kraft och förmåga, utan på Guds möjligheter – som är obegränsat goda, rättvisa och fullkomliga in i minsta detalj.
Om vi låter oss fyllas av den Helige Ande så ÄR Guds kärlek utgjuten i våra hjärtan.

Dagens minnesord: ”Där synden blev större, där överflödade nåden ännu mer, för att, liksom synden fick herravälde genom döden, också nåden skulle få herravälde genom rättfärdigheten, som leder till evigt liv genom Jesus Kristus, vår Herre” (Rom 5:20-21 – SFB).

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer