22 oktober 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

”Det är fullbordat” sa Jesus, böjde ner huvudet och gav upp andan (Joh 19:30 – SFB)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Evangelisten Lukas skriver ju om Jesu liv och bland annat om hur Jesus döptes av Johannes i floden Jordan. Sedan fördes han genom Anden omkring i öknen och frestades av djävulen under fyrtio dagar. Och under de dagarna åt Han ingenting, står det om Jesus. Sedan lyfter
Lukas i klartext fram några av de frestelser som Jesus blev utsatt för, men under alla dessa fyrtio dagar kan jag tänka mig att Jesus blev frestad på många andra sätt också. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds Andes vägledning och hjälp så allt blir rätt - både tänkt och sagt.

”Gode Gud! Jag kommer inför Dig med tacksamhet för att Du bryr Dig om hur jag tar mig igenom de här stunderna inför Ditt ansikte. Jag ber om Din totala kontroll genom den Helige Ande, så att evangeliet blir rätt framfört. Herre, jag ber också om att det ska bli till välsignelse och hjälp för någon lyssnare som är med i dag. Amen.”

Jag har förstått att det finns de som menar att djävulen försökte fresta Jesus till att komma undan korsets lidande. Jag vet inte, men kanske är det så. Om djävulen hade lyckats med det, så hade han ju nämligen dels gjort Jesus beroende av sig själv, vilket nog var huvudsyftet, och dels skulle hela Guds frälsningsplan gått om intet. Det sista hade ju blivit en konsekvens av det första, även om jag INTE alls tror att djävulen varken förstod eller kände till att han så småningom skulle komma att bli besegrad genom Jesu död på korset och allt som sedan skulle följa av det.

MUSIK

Det var nog så att djävulen verkligen trodde att han skulle kunna få Jesus på fall genom de olika frestelserna. Annars hade han väl inte engagerat sig så i sina försök - eller hur? Man får ju inte glömma att Jesus faktiskt var och är både sann människa och sann Gud på en och samma gång. Därför tror jag absolut att den möjligheten fanns för djävulen att kunna snärja och överlista den del av Jesus som var sann människa i en jordisk kropp med jordiska känslor och underkastad precis samma livsvillkor som alla vi andra människor. (Luk 4:3, 6-8 – 1917).

Jag vet inte om du tycker att det är en hädisk tanke, men om INTE den ’risken’ hade funnits, att Jesus skulle kunna falla för någon av djävulens frestelser och på det sättet misslyckas med sitt uppdrag här på jorden, så hade nog aldrig varken Guds absoluta rättfärdighetskrav blivit tillgodosedda eller universums andemakter accep-terat den fantastiska segern och försoningen för all synd på Golgata kors.
Då hade det ju bara varit ett meningslöst spel för galleriet - och sådant har jag inget stöd i min bibel för att Gud sysslar med. Hans rättfärdighetskrav är absolut hundra-procentiga.
Och därför tror jag att allt som skedde var absolut korrekt. Det står ju också att djävulen slutade med sina frestelser - besegrad av Ordet och Jesu ståndaktighet - och ‘vek ifrån Honom intill läglig tid’ (Luk 4:13 – 1917).

MUSIK

Jag föreställer mig att djävulen vid den här första frestelsekonfrontationen, såg framför sig möjligheten till en stor triumf i kampen mot Gud, med påföljande segerfest och ringdans i helvetet. Men det misslyckades alltså - och Gud avgick med segern. Hur djävulen däremot skulle kunnat fresta och övervinna den del av Jesus som var Gud, avlad av den Helige Ande genom Guds Kraft, det övergår fullständigt min tankeförmåga att förstå, och kanske var det en omöjlighet (Luk 4:9-11 – 1917).

Några år senare skulle det bli en annan ‘läglig tid’ för att genom Potius Pilatus få Jesus rättsligt dömd och korsfäst, trots att det skulle ske genom medverkan av illasinnade människornas avundsjuka (Matt 27:18 – 1917) och det största justitie-mord som någonsin förekommit i universums historia. Men sådant taskspeleri har ju aldrig varken förr eller senare hindrat Djävulen, lögnens fader från att agera. Men sanning och rättfärdighet kommer alltid till sist att segra över lögnen.

Ingenting som Gud gör, görs halvhjärtat eller ofullkomligt. Då hade inte Jesus, i sitt mest ensamma ögonblick på korset, ropat: ”Min Gud, min Gud, varför har Du övergivit mig” (Mark 15:34 – 1917).

Men Guds frälsningsplan skulle fullbordas ända intill sista blodsdroppen. Segern över Djävulen skulle vara total en gång för alla - utan någon möjlighet någonsin, i evigheternas evighet, till tveksamhet om att allt kanske inte gått korrekt till.

MUSIK

Jesus dog alltså där på korset. Vad hände sedan då? Jo, på tredje dagen uppstod han igen från de döda som han hade sagt till sina lärjungar i förväg.
Jaha, och vad var det för ‘konstigt’ med det då? Människor hade ju uppväckts från de döda många gånger tidigare - eller hur - även om ingen kom sig för att försöka uppväcka Jesus när man tagit ner Honom från korset. Det står i alla fall ingenting i min bibel om någonting sådant. Det är riktigt att människor tidigare blivit uppväckta från de döda (t ex Lasarus) men aldrig utan att någon människa genom Guds Ande varit ‘delaktig’ i själva uppväckandet.

Den här gången skedde därför -som jag förstår det- någonting absolut exceptionellt.

Det som hände var att döden gjorde sitt dittills största misstag och därför kom hela dödsriket i gungning. Den som syndade skulle dö, det var Guds axiom, och skillna-den mellan liv och död.
Men nu hade inte Jesus syndat på någon punkt, och ändå hade Döden tagit ett ‘offer.’ Döden kunde alltså inte med någon rätt, given i universum, behålla Jesus.
Guds plan att fullständigt och till 100% tillintetgöra syndens och djävulens makt blev därför genomförd. Jesus uppstod -genom Guds kraft- därför att Han var absolut syndfri och rättfärdig.

Gud bekräftade på det sättet också att hans vrede över synden var helt tillfredsställd genom att Jesus offrade sitt eget liv som ett skuldoffer - för din och min skuld!

MUSIK

Vägen till Gud var nu åter öppnad och tillgänglig för alla som tror på Jesus! Men det bygger på tro och förtröstan på att Gud alltid har rätt, oavsett vad vi människor förstår eller inte. Så insikten om den här ’sanningens faktum’ kom nog inte förrän långt senare för alla som öppet eller i hemlighet trott på Jesus. Nu var de nog bara förvirrade och förtvivlade... både lärjungarna, en del av rådsherrarna, Maria, de andra kvinnorna och andra… som tidigare hade följt honom…
Till och med hövitsmannen över soldaterna som stod vid korset sa ju: ”Förvisso var denne man Guds Son” (Mark 15:39 – 1917) när han såg vad som hände i samband med korsfästelsen.
Men när kvinnorna tidigt på tredje dagens morgon kom till Jesu grav, så förkunnade en ängel för dem att Jesus var uppstånden från de döda. (Mark 16:5-6 – 1917).
Jesus ÄR alltså uppstånden från de döda och det är därför Paulus sätter tron på det som ett villkor för den som blir frälst. I sitt brev till romarna skriver han: ”Ty om du med din mun bekänner Jesus vara Herre och i ditt hjärta tror, att Gud har uppväckt Honom från de döda, då blir du frälst” (Rom 10:10 – 1917).
Jag har nu talat lite om de frestelser som Jesus mötte. Frestelser som vi kanske alla möter under vår vandring på trons väg, är av ett annat slag, men inte desto mindre verkliga och mycket allvarliga.
Aposteln Paulus skriver till korintierna – Guds församling i Korint: ”...den som menar sig stå, han må se till, att han icke faller. Inga andra frestelser har mött er än sådana som vanligen möter människor. Och Gud är trofast; Han skall icke tillåta, att ni blir frestade över er förmåga, utan när Han låter frestelsen komma, skall Han också bereda er en utväg därur, så att ni kan härda ut i den” (1 Kor 10:12-13 – 1917).

MUSIK

Käre vän som lyssnar nu!
När du frestas så bed himlens Gud om kraft att stå emot i den Helige Ande. Då ska du också -med trons sköld, frälsningens hjälm och Andens svärd som är Guds Ord, kunna släcka den ondes ALLA brinnande pilar mot dig. (Ef 6:16-17 – 1917).
Det är alltid ’jobbigt’ när man blir frestad, och att man överhuvudtaget blir det, beror
på den psykologiska process som Jakob skriver om i sitt brev. Jag läser samman-hanget i den Levande Bibeln eftersom språket där är lite lättare att förstå.

Så här står det: ”Frestelserna kommer från människans egna onda tankar och begär. Dessa onda begär leder till onda handlingar och straffas till sist med döden. Därför, kära bröder, ska ni inte låta er ledas vilse. Men allt som är gott och fullkomligt kom-mer från Gud, ljusets skapare, han som lyser i evighet utan förändring eller skugga” (Jak 1:14-17 – LB). Men vissheten om att Gud -när han låter frestelsen komma- avpassar frestelsens makt, efter människans förmåga att stå emot den, är en stor tröst. Frestelsen kommer alltså INTE från Gud, men Han kan tillåta den komma för att pröva dig och mig. Jag tror att det är precis samma sak för oss som lever i dag, som det var en gång för Adam och Eva i Edens lustgård. Och djävulens syfte är det-samma - nämligen att vi ska falla ur tron på Gud och låta vår egen vilja vilseleda oss.

Dagens minnesord: ”Så var nu Gud underdåniga, men stå emot djävulen, så skall han fly bort ifrån er” (Jak 4:7 – 1917).

MUSIK

Veckans andakter, v 16

  • måndag 15 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Rättfärdighet kommer att tillräknas oss som tror på Honom" Ä Jesus (Rom 4:24) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet. När jag bad, läste min bibel och funderade på den kristna trons verkliga innehåll, så kom jag att tänka på... Läs mer

  • tisdag 16 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud står emot de högmodiga, men de ödmjuka ger han nåd (1 Petr 5:5 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet och den frihet du är kallad till i Jesus Kristus. Men innan jag går vidare på de tankebanorna i trons värld ska jag... Läs mer

  • onsdag 17 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bedröva inte Guds Helige Ande (Ef 4:30) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och tvivel i vardagslivet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning så att allt blir rätt, både tänkt och sagt. "Gode Gud! Jag kommer... Läs mer

  • torsdag 18 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bekänn era synder för varandra och bed för varandra (Jak 5:16) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att tala ut om sina bekymmer med en medmänniska som man har förtroende för verkar vara en gudomlig lösning. Men innan jag går vidare in på det området ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • fredag 19 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Du skall inga andra gudar hava jämte mig (5 Mos 5:7 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den senaste tiden har jag fått vara med om att mina ögon öppnats så att jag steg för steg börjar inse något lite av Guds storhet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds... Läs mer

  • lördag 20 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bed oavbrutet och tacka Gud under alla livets förhållanden (1 Tess 5:17-18 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro för vardag och evighet. Att tro på Gud och på Guds Son, Jesus Kristus är ingenting som man bara tänker på och sysslar... Läs mer

  • söndag 21 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Var och en som tror på Honom (Jesus) får syndernas förlåtelse genom Hans namn (Apg 10:43 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden innehåller tankar och funderingar om kristen tro både ur ett vardagsperspektiv och från evighetssynpunkt. Men innan jag går vidare... Läs mer