9 augusti 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Bed oavlåtligen! (1 Tess 5:17 – 1917)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Om du vill vara med mig en liten stund så hoppas jag att ditt sinne är öppet mot evighetens värld och mot det ljus som strålar ut från evangeliet om Jesus Kristus. Det är det enda ljus som kan lysa upp din inre människa och ge dig den frid och ro i ditt innersta som övergår allt förstånd. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds Andes vägledning i bibelord-et och hjälp att förmedla budskapet på rätt sätt.

”Gode Gud! Jag kommer inför dig med två tomma händer, men med ett öppet sinne och en vilja att lyssna till din röst. Vägled mig, Herre, i ditt ord, så att jag kan förstå det och framföra det som du vill ha sagt i dag till någon lyssnare som väntar på att få höra ditt budskap om frälsning från nådens tron. Amen.”

Jesus erbjuder oss sin frid. När han lämnade vår jord för att vända tillbaka till Fadern så lämnade han frid efter sig. ”Min frid ger jag er…” sa han till sina lärjungar. Och jag tror att du och jag också får ta del av den – i bön inför Guds ansikte. Tänk att få upp-leva Guds härlighet som en ljuvlig frid och balsam för ett stressat hjärta. Det är underbart och Gud hade tänkt att det skulle vara så alltid för dig, genom att ni båda skulle ha en sådan direkt relation till varandra… precis som det står i bibeln om de gamla patriarkerna… att de vandrade i umgängelse med Gud… O, vad jag längtar efter att få ha en sådan gemenskap med universums skapare och upprätthållare…
Kan man få ha det, frågar du kanske? Javisst, kan man det! Egentligen har vi det redan allesamman, fast vi inte tänker på det. Hur då? Jo, det står i min bibel att Han, alltså Herren Gud, är den som uppfyller himmel och jord. (Jer 23:24). För mig innebär det att vartenda andetag jag drar, är fyllt av Gud. Och för mig personligen har det blivit så viktigt, särskilt under den senaste tiden, att kontinuerligt, alltså hela tiden, vara helt beroende av Gud genom hans Son Jesus Kristus och den Helige Ande – den tredje personen i den treeniga Gudomen.

MUSIK

Kanske tycker du att det låter märkvärdigt eller uppblåst på något sätt, men det är det inte alls. Tvärtom, så upplever jag mitt absoluta beroende så fullständigt, så att om jag inte får ny kraft i varje ögonblick, så slutar jag att finnas till.
Bibelns kortaste vers är: ”Bed oavlåtligen” eller ’Bed alltid’ som man kanske säger i lite mer vardagligt språk. Det ligger nog mer av vishet i de båda orden än man först tänker på.
Varför ska man be alltid? Ja, det kan man ju fråga sig… men varför ska man andas alltid? Man skulle ju kunna andas på måndagar och torsdagar – när man ändå fastar som många judar gör. Tänk så mycket energi man skulle spara då – eller hur? Nej, det går ju inte… man måste ju andas alltid, annars överlever man ju inte i sitt fysiska liv. Frågan man kan ställa sig är väl hur ens andliga liv överlever om man inte ber alltid. Eller man kanske skulle vända på saken och fråga sig, hur mycket BÄTTRE man skulle leva andligen, om man verkligen tog bibelns ord på allvar och levde i bönen – oavlåtligen.

MUSIK

Om man ska be alltid… hur ska det gå till? Man har ju annat också att göra. Javisst, jag vet väl att du har annat också att göra om dagarna än att be hela tiden. Men jag undrar ändå om vi tänker rätt när vi säger så. Jag tror nämligen att både du och jag kan be inom oss. Inom dig själv, kan du ha ett alldeles eget böneliv -alltid- utan att någon i din närhet har en aning om det, så att det syns eller hörs, menar jag. Att det kommer att märkas på dig efter en tid, det är jag däremot helt övertygad om. Jag tror nämligen att man blir lik den som man umgås med eller hur… tror inte du det också? Om du umgås med Jesus i ditt hjärtas bön, så blir du absolut lik honom. Och det är väl en förebild att sträva efter – inte sant?
Jesus ska vara vårt föredöme i allt. Ja, jag vet att det inte är så lätt. Och föredömen når man sällan upp till… och ändå är det mitt riktmärke, min strävan. Men jag miss-lyckas alltid. Men att man misslyckas är ju ingen anledning till att sluta försöka – eller hur?
Jag lever ett högst vanligt liv – tror jag. Jag frestas till exempel av både det ena och det andra. I min bibel står det att Gud aldrig låter oss bli frestade över vår förmåga, utan att han bereder en utväg ur frestelsen. Men för att det ska fungera, så gäller det att ha bönekanalen helt öppen uppåt. Det gäller också att vara observant på både sig själv och situationerna runt omkring. Som någon sa: ’Man kan inte hindra fåglarna från att flyga över sitt huvud, men man kan hindra dem från att bygga bo i håret.’ Med det menar man ju att man kan inte hindra frestelserna från att komma, men man kan hindra dem från att överrumpla och övervinna sig – om man är beredd. Är man inte beredd då kan det gå verkligt illa. Är du beredd? Har du sett till att ge dina sinnen deras immunförsvar genom bön varje dag?

MUSIK

Visst är det en ständig strid. Och en osynlig kamp förs varje dag om din själ och din själs eviga väl.
Det är en andlig strid, som förs med andliga stridsmedel. Bilder, musik, dofter och annat som vill tända ditt begär och din längtan. Och låter du Frestaren överlista dig så blir det kanske en stunds behaglig känsla, men sedan… vad blir det sedan?
Jo, en däven ångerfull eftersmak… kanske med ångest och ruelse. Samvetets röst oroar dig kanske och kräver att du reder upp situationen. Varför det då? Jo, därför att du är skapad med ett behov av ständig frid i ditt innersta. Och platsen för den friden inom dig är formad efter Jesus, sedan skapelsens början.
Hur kan det vara så?
Jo, Gud har bestämt att det ska vara så. ”Genom blodet på Hans kors har Han berett frid” står det (Kol 1:20).
Redan i profetiorna, långt före Jesu födelse, sades det om honom att han skulle vara FRIDSFURSTE. Kan du tänka dig det… en furste av frid, i frid och genom frid.
En furste vars rike består i frid. Ett fridsrike… som du är kallad till medborgare i.
Hur blir man medborgare i det riket? Eftersom bibeln är vårt rättesnöre på den kristna trons väg, så läser vi där om Jesus som sa att man måste bli född på nytt. (Joh 3:3). Människans ande som dog när synden kom in i mänskligheten, måste få liv på nytt. Jesus jämför det med att bli FÖDD PÅ NYTT – och alltså bli en ny andlig skapelse.
Man måste bli en ny skapelse för att kunna passa in i Guds nya rike – i fridsriket.

MUSIK

För att komma in i Guds rike måste man gå in genom den ’trånga porten’. Det är en  port som är så trång så den inte ens ger plats för ditt eget jag… utan jaget måste lämnas utanför. Det ÄR en trång port. Om den inte hade varit trång, så hade inte Jesus talat om den på det sätt som han gjorde.
I sin bergspredikan uppmanade han sina lyssnare med orden: ”Gå in genom den trånga porten. Ty vid och bred är den väg som leder till fördärvet, och många är de som går fram på den; och den port är trång och den väg är smal, som leder till LIVET, och få är de som finner den” (Matt 7:13-14).

Jesus sa också att det är lättare för en kamel att komma in genom ett nålsöga, än för den som är rik att komma in i Guds rike. När lärjungarna hörde det blev de mycket häpna och sa: ”Vem kan då bli frälst?” (Matt 19:24-25). För människor är det omöjligt, svarade Jesus, men för Gud är allting möjligt. Vad menade Jesus? Kan inte en rik människa komma in i Guds rike? Jodå, jag tror inte att det var rikedomen i sig som Jesus tänkte särskilt på. Men det fanns i judarnas föreställningsvärld en idé om att rikedom var ett bevis på rättfärdighet och Guds välbehag, medan den som var fattig ansågs vara det på grund av sin orättfärdighet eller synd. Jag tror att Jesus ville slå hål på ett sådant skrymtaktigt tänkesätt, samtidigt som han ville stryka under att man först skulle söka Gud och Hans rättfärdighet och inte förlita sig på något så obestämt och flyktigt som rikedom. Jesus betonade också i olika sammanhang att man skulle tänka särskilt på de fattiga. Inte för att de var mer orättfärdiga eller större syndare än alla andra, utan helt enkelt därför att de behövde hjälp.

MUSIK

Hur är det min vän? Vill du bli medborgare i Guds rike - Fridsriket? Det behövs inget visum eller formellt tillstånd av något slag. Nej, det enda som krävs av dig är att du ödmjukt lägger av dina egna ansträngningar och låter din egen vilja underordnas Guds vilja. Om det jag säger känns osäkert på något sätt, så tag fram din bibel. Slå upp Paulus brev till romarna och läs själv innantill, kapitel 10 och verserna 9 och 10.
Där står det tydligt och klart hur en människa blir frälst.
Ska jag läsa det för dig? Ja, det kan jag väl göra.
Så här står det:
”Om du med din mun bekänner Jesus vara Herre och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, då blir du frälst. Ty genom hjärtats tro blir man rättfär-dig, och genom munnens bekännelse blir man frälst” (Rom 10:9-10).

Det sker alltså ett skifte av Herre och härskare på ditt hjärtas tron när du bekänner Jesus som Herre. Samtidigt bekänner du ju din tro på en levande Frälsare, som var död, men som Gud uppväckte från de döda och nu lever i evighet. Genom ditt hjärtas tro blir du alltså rättfärdig inför Gud, så att du kan vara i hans närhet, och genom din muns bekännelse -i uttryckliga ord inför dig själv och inför dina medmänniskor- blir du frälst och räddad undan vredesdomen och den eviga andliga döden som det står om i bibelns sista bok, Uppenbarelseboken, kapitel 20. Välkommen i den vita skaran!

Dagens minnesord: ”Detta är evigt liv, att de känner dig, den ende sanne Guden, och den du har sänt, Jesus Kristus” (Joh 17:3)

MUSIK

Veckans andakter, v 16

  • måndag 15 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Rättfärdighet kommer att tillräknas oss som tror på Honom" Ä Jesus (Rom 4:24) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet. När jag bad, läste min bibel och funderade på den kristna trons verkliga innehåll, så kom jag att tänka på... Läs mer

  • tisdag 16 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud står emot de högmodiga, men de ödmjuka ger han nåd (1 Petr 5:5 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet och den frihet du är kallad till i Jesus Kristus. Men innan jag går vidare på de tankebanorna i trons värld ska jag... Läs mer

  • onsdag 17 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bedröva inte Guds Helige Ande (Ef 4:30) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och tvivel i vardagslivet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning så att allt blir rätt, både tänkt och sagt. "Gode Gud! Jag kommer... Läs mer

  • torsdag 18 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bekänn era synder för varandra och bed för varandra (Jak 5:16) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att tala ut om sina bekymmer med en medmänniska som man har förtroende för verkar vara en gudomlig lösning. Men innan jag går vidare in på det området ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • fredag 19 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Du skall inga andra gudar hava jämte mig (5 Mos 5:7 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den senaste tiden har jag fått vara med om att mina ögon öppnats så att jag steg för steg börjar inse något lite av Guds storhet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds... Läs mer

  • lördag 20 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bed oavbrutet och tacka Gud under alla livets förhållanden (1 Tess 5:17-18 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro för vardag och evighet. Att tro på Gud och på Guds Son, Jesus Kristus är ingenting som man bara tänker på och sysslar... Läs mer

  • söndag 21 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Var och en som tror på Honom (Jesus) får syndernas förlåtelse genom Hans namn (Apg 10:43 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden innehåller tankar och funderingar om kristen tro både ur ett vardagsperspektiv och från evighetssynpunkt. Men innan jag går vidare... Läs mer