30 mars 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

”Du är min Son, den Älskade. I dig har jag min glädje” (Mark 1:11)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Det här är en stund som handlar om personlig kristen tro och en relation med Gud - genom Jesus Kristus. Men innan jag går vidare och tar ytterligare några steg på trons väg, så ska jag be om Guds hjälp.

”Gode Gud! Jag kommer inför Dig med en bön i mitt hjärta om vägledning i ditt ord, så att jag dels kan förstå det själv, och dels så att jag med din hjälp på ett rätt sätt kan för- medla det budskap som du vill ha framfört. Herre, jag ber att någon lyssnare genom den Helige Ande ska få del av evangeliets sanning och kraft till välsignelse och fräls-ning i dag. Amen.”
       
”Jag är A och O, säger Herren Gud, han som är och som var och som kommer, den Allsmäktige” (Upp 1:8 – SFB).

3 gånger får Johannes höra de här orden om att Gud är alltings början och slut. Johannes var vid det här tillfället landsförvisad till ön Patmos, när Gud sände sin ängel till honom för att uppenbara vad som snart ska ske.
Paulus fortsätter: ”Han sa också till mig: ’Det har skett. Jag är A och O, Begynnelsen och Änden. Åt den som törstar skall jag ge att dricka fritt och för intet ur källan med livets vatten" (Upp. 21:6 – SFB).

Och till slut: ”Jag är A och O, den förste och den siste, begynnelsen och änden”
(Upp 22:13 – SFB).

3 löften ges också i anslutning till den här bibeltexten.
Första löftet:    - Den som törstar ska få dricka fritt ur källan med livets vatten
(alltså få del av det eviga livets välsignelser och överflöd).
Andra löftet:    - Den som segrar ska vinna allt detta (dvs det ska bli en ny himmel och en ny jord och Gud ska bo bland människorna. Gud själv ska torka alla tårar från deras ögon. Döden ska inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan eller plåga ska finnas mer: ty det som förr var är nu förgånget).
Tredje löftet:    - Jag ska vara hans Gud och han ska vara min son.

MUSIK

Det är alltså den segrande som kommer att ärva de eviga välsignelserna och som belönas med det fullkomliga barnaskapsförhållandet som son till Gud. Allt detta hör till arvet, som de ska få som håller ut i prövningarnas tid.

Jag känner mig manad att nu gå tillbaka till början av Nya Testamentet, till Markus-evangeliet, och de underbara orden: ”Här börjar evangeliet om Jesus Kristus, Guds Son” (Mark.1:1 – SFB).

För dig som på egen hand vill undersöka och studera detta fantastiska budskap, om förlåtelsen för alla dina synder och din försoning med Gud själv, är just Markus-evangeliet (den 2:a boken i bibelns andra del, alltså det Nya Testamentet) en alldeles perfekt början och verkligen något som för alla människor är kunskapens källa.

MUSIK

Bibeltexterna, som jag läste förut ur Uppenbarelseboken, om att Gud är A och O, den förste och den siste, betonar ju särskilt hoppets betydelse för den som är kristen och det kristna livet. Bibeln visar där de troendes framtidsvisioner och den troendes eviga tillvaro i den nya skapelsen, i den nya himlen och på den nya jorden. Det är Gudsrikets fulländning, där syndens kosmiska uppror slås ner, och Gud på ett mäktigt sätt för sin sak till seger. Gud ska då triumfera över ondskan och över djävulens hela välde. Inte vilddjuret utan Lammet ska få den konungsliga makten.
Det är han, Jesus, Människosonen, Den treenige Guden uppenbarad i mänsklig gestalt, som är den förste och den siste, Han som var död men som lever i evigheternas evigheter - det är Lammet som blev slaktat, för dina och mina synders skull. Han är nu vår medlare -vår advokat- vid Guds tron i himmelen. När du eller jag anklagas så är han där och försvarar oss. Kraften i hans oskyldiga blodsoffer har för evigt avgjort din och min situation. Vår syndaskuld är betald en gång för alla och kan aldrig utkrävas mer i någon form. Nu återstår bara triumftåget in genom himlens port - i renhet, härlighet, salighet och evig glädje.
Många frågar sig vad vi ska syssla med i himlen i evighet. Ja, det vet jag inte så noga, men när nu Gud har skapat något så fantastiskt som en ny himmel och en ny jord, så har Han säkert ordnat resten också på bästa sätt. Jag bekymrar mig i alla fall inte ett dugg, för jag har aldrig hittills sett någonting som Gud gjort på något ofullkomligt sätt - har du? Gud Skaparen är för mig den absolut Suveräne i allt! Hans makt spänner över gränslösa områden... från stjärnornas myriader till en enda liten mänsklig cell med alla sina gener och molekyler.

MUSIK

Det enda jag vet när det gäller Guds storhet är att jag inte begriper den. Mitt mänskliga förstånd räcker inte till på långa vägar... och därför oroar jag mig inte heller.
Det fanns en tid när jag funderade över det här med att Gud ju har gett oss människor en fri vilja till att själva fatta vårt beslut och ta ställning för eller emot Guds erbjudande om nåd och förlåtelse för synd. Jag tyckte att jag inte kunde hantera den här fria viljan som Gud gett mig, och bad därför att få välja att avstå från min fria vilja. Men jag lyckades inte, och undrade varför.
Jag minns inte nu vem det var som till slut förklarade för mig anledningen till att det inte gick, men förklaringen jag fick var att om Gud skulle gå med på min begäran att avstå från min fria vilja, så vore jag inte längre en människa. Så långt hade jag aldrig tänkt eller förstått, men det är säkert så.
En människa som du eller jag, kan alltså inte avstå från vår fria vilja, oavsett hur svårt vi tycker det är att hantera den och oss själva. Det är alltså en uppgift som Gud i skapel-sen har lagt ner i människan, i dig och mig, och vi kan inte komma undan. Däremot kan vi välja att ställa oss och vår fria vilja, under Guds vilja, vilket är något helt annat.

Jag vill dröja kvar lite vid den här tanken på vad vi ska syssla med i himlen. Vi ska naturligtvis få vara tillsammans med Jesus och alla de heliga som har gått hem före oss, men jag tror att det blir mycket mer än så. Jag tror att Gud i sin oerhörda genero-sitet kommer att låta var och en av oss få använda den särskilda läggning, begåvning eller talang som vi har inbyggd i vår personlighet. Liksom det inte finns två snöflingor som är lika, så finns det ju inte heller två människor som är lika, och jag tror att vi ska få blomma upp var och en med sin förmåga, till evig glädje, när alla får göra precis det som man känner att man är bäst på och trivs allra bäst med.

MUSIK
                                                                                                       
Jag tror att lika gränslös som Guds kärlek är till oss, lika obegränsade är de olika uppgifter som finns i himlen för oss. Men det är inte så mycket att bekymra sig om här och nu... här gäller det i stället att ta ställning för Jesus och tro på honom som sin Frälsare och Herre. Då kommer med säkerhet den dag när vi också får glädja oss i fullt mått i den himmelska världen.

Vi ber:
”Jag tackar Dig, himmelens och jordens Skapare, för att Du har skapat oss människor så övermåttan underbart. Jag prisar Dig för Din nåd mot oss mäniskors barn, och jag tackar Dig för att Du i allt har bevisat Dig vara rättfärdig.
Din kärlek, barmhärtighet och tålamod med oss människor, har gjort det möjligt att återknyta kontakten med Dig -Allsmäktige Gud- som vi hade syndat emot, och brutit kontakten med. Jag tackar Dig för att Du som ett yttersta uttryck för Din godhet, sände till oss Din egen Son, Jesus Kristus, för att Han skulle för evigt befria oss från syndens slaveri och den eviga döden. Jag vill också tacka Dig, Gud, för att Du har gjort det möjligt för oss att förstå budskapet om Jesus och ta emot det i våra hjärtan. Trots vårt begränsade förstånd har Du lagt ner evigheten i människornas hjärtan, så att vi kan ta emot Dig när Du söker oss - vi som var förlorade i våra synder. Jag kan aldrig nog tacka Dig för att Du är den Du är, full av godhet, nåd och sanning.
Herre, fyll mitt hjärta med Din Ande, mod och villighet att tjäna Dig, så länge jag lever. Hjälp mig att på allt sätt förstå hur jag ska kunna föra det glada budskapet, om förlåtel-se för alla synder- vidare till den som ännu inte har hört det. AMEN!”

MUSIK

Jag fortsätter att bedja: ”Helige Fader, jag vill upphöja Dig och ge Dig all ära. Mina ord räcker inte till för att upphöja Dig, men den Ande som Du har gett mig, fortsätter att prisa Dig när mina tankar och ord tar slut. Jag kommer aldrig att förstå Din storhet, men så långt som Du har gett mig förstånd vill jag av hela mitt hjärta och av hela min själ prisa Dig. Hjälp mig att aldrig svika Dig. Du vet att jag har försökt att överlämna min fria vilja i Dina händer och helt avstå från att vidare göra bruk av den, men när det inte låter sig göra, så lämnar jag den till 100% i Din hand, att underställas Din vilja i allt som rör mitt liv. Jesus, jag vill också lyfta fram mina lyssnare inför Ditt ansikte. Bara Du vet om och känner till vem som just nu låter Din kärlek komma in i sitt innersta, och tar emot Dig i tro. Jag kommer kanske aldrig att få reda på vilka det är, men Du håller noga reda på var och en. Ingen enda kastar Du bort, som söker Ditt ansikte till förlåtelse för sin synd, utan Du skriver noga upp varje enskild människa i Din bok, i Livets Bok.
Du värnar om hennes eviga väl när hon bekänner Ditt namn, låter Dig bli Herre i sitt liv och erkänner Ditt herravälde. Tack att vi alla får komma till Dig när våra dagar är slut och vi aldrig kan svika Dig mer. AMEN!”

Gud välsigne dig att ta emot Jesus i ditt hjärta och erkänna honom som din Herre. Låt Guds Ande leda dig under alla dina livsdagar. Läs din bibel och bed varje dag, så ofta du kan. Det ligger en oerhörd styrka i den uppriktiga bönen inför Gud och att få vara i Guds närhet. Det är ingenting som vi förstår med vårt förstånd, men det är något som den får uppleva som vill gå bönens väg.

Dagens minnesord: ”Jag är A och O, säger Herren Gud, han som är och som var och som kommer, den Allsmäktige” (Upp 1:8 – SFB).

MUSIK

Veckans andakter, v 13

  • måndag 25 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Tiden är fullbordad, och Guds rike är nära; gör bättring och tro evangelium" (Mark 1:15 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och en personlig relation med Jesus Kristus, Guds Son. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp... Läs mer

  • tisdag 26 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Kom, ni min Faders välsignade, och ta i besittning det rike som stått färdigt åt er från världens begynnelse" (Matt 25:34). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om vår kristna tro i en personlig relation med Guds Son, Jesus Kristus. Jag vill berätta för dig... Läs mer

  • onsdag 27 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Hur översvinnligt stor Hans makt är på oss som tror (Ef 1:19 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro, en personlig Gudsrelation i Jesu namn - och om Guds makt på den som tror på honom. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • torsdag 28 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jerusalem, JerusalemÄhur ofta har jag inte velat samla dina barn Ä men ni ville inte" (Matt 23:37) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och en relation till Gud på ett personligt sätt. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds vägledning... Läs mer

  • fredag 29 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Herre, tillräkna dem icke denna synd." (Apg 7:6 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Detta är en stund för dig som funderar över frågan om en personlig kristen tro, och som vill upptäcka och lära dig mer om Jesus Kristus, den kristna trons centralgestalt. Räck mig din... Läs mer

  • lördag 30 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Du är min Son, den Älskade. I dig har jag min glädje" (Mark 1:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en stund som handlar om personlig kristen tro och en relation med Gud - genom Jesus Kristus. Men innan jag går vidare och tar ytterligare några steg på trons väg, så... Läs mer

  • söndag 31 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    De som sår med tårar skall skörda med jubel (Ps126:5) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om personlig tro på Jesus Kristus, och en relation med Gud den Allsmäktige, himlens och jordens Skapare. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer