3 april 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Förnya i dessa år Dina gärningar (Hab 3:2)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. När jag förbereder mig för en sådan här stilla stund, så ber jag till Jesus och frågar Honom om vägledning, för jag vill så gärna veta om det är något särskilt Han vill ha sagt, och om jag kan förmedla det till dig som lyssnar. Därför gjorde jag likadant den här gången, slog upp min bibel och läste en bön av profeten Habackuk (kapitel 3 och vers 2) där han säger så här: ”Herre, jag har hört om Dig och häpnat. Herre, förnya i dessa år Dina gärningar, låt oss förnimma dem i dessa år.” Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning genom den Helige Ande så att allt blir rätt.

”Gode Gud! Jag kommer inför dig med en bön ur mitt hjärtas innersta. Dels att du ska ge mig den vägledning i bibelordet som du vet att jag behöver. Och dels ber jag också om hjälp både att förstå ordet och att framföra det på rätt sätt, så att det budskap som du vill ha förmedlat verkligen tränger igenom alla hinder. Jag ber att din röst och kraften i evangeliet ska nå fram till den lyssnares hjärta som öppnar sitt sinne för ditt ord och det som du vill ha sagt. Amen!”

Jag vet inte riktigt varför, men när jag läser profeten Habackuks bön om det här med ”GUDS GÄRNINGAR” så tänker jag ofta på vad som hände på pingstdagen, när lärjungarna och en mängd andra människor var samlade i Jerusalem. Då fick man plötsligt höra ett dån, som om en våldsam storm hade farit fram genom huset, står det i Apostlagärningarnas andra kapitel. Tungor såsom av eld visade sig, fördelade sig och satte sig på var och en av dem. Och de blev alla uppfyllda av helig ande, började tala andra tungomål och alla som var där hörde dem - var och en på sitt eget språk - tala om ”GUDS VÄLDIGA GÄRNINGAR”. Du kan ta fram din egen bibel och läsa själv om det här som hände i Jerusalem. (Apg 2:1-11).

MUSIK

Vilka ”gärningar” var det då man hörde Anden tala om? Ja, jag var ju inte där, så jag vet inte men Guds väldigaste ’GÄRNING’ var att Han sände sin Son JESUS till en hel världs frälsning.Till din och min -och alla andra människors- frälsning och räddning. Det budskapet, om Jesus som deras och vår Frälsare, förkunnade alltså Petrus för männi-skorna som var samlade där i Jerusalem på pingstdagen.
Han sa att de hade låtit korsfästa den som Gud hade sänt till deras frälsning, Jesus, Messias, Härlighetens Herre. Då kände de ett styng i hjärtat står det. De blev alltså genomborrade i sitt hjärta av överbevisningen om sin synd! Vem överbevisade dem? Jo, det gjorde den Helige Ande.
Men det slutade inte där, utan de frågade: ”Vad ska vi göra?”  Och Petrus svarade dem: ”Gör bättring och låt döpa er i Jesu Kristi namn till era synders förlåtelse. Då ska ni som gåva få den Helige Ande.” Och på den dagen var det 3000 människor som gjorde som Petrus sa till dem. De gjorde bättring - blev frälsta - och lät döpa sig i Jesu namn.
Det här med att bli överbevisad om sin synd och sin ställning inför Gud den Allvetande, är någonting som inte sker bara genom att jag t ex förklarar för dig som lyssnar, hur man blir frälst. Däremot sker det genom den Helige Ande, när du har lyssnat och i tro tagit emot det glada budskapet i ditt hjärta. Utan tro blir det aldrig något resultat.

MUSIK

Likaväl som man ju måste vilja tro att Gud finns till för att man ska kunna komma till honom, så måste man också vilja tro på Jesus och att det finns frälsning genom hans namn, för att man ska kunna bli frälst, därför att det är genom namnet JESUS som man får förlåtelse för sina synder och blir frälst.
Men inte ens den tron är någonting som du själv kan ’prestera’. Den frälsande tron på Jesus, Guds Son, är ingen mänsklig prestation överhuvudtaget - utan den tron är en Guds gåva, som planteras i ditt hjärta genom den Helige Ande.
 
Försök inte att prestera någonting, utan säg istället ”Jesus, jag vill tro på Dig, och att Du förlåter mina synder.” Det är allt! Krångla inte till det för dig! Gud har öppnat vägen för dig, genom din vilja att tro på hans Son Jesus som redan har gjort allt för dig. Det behövs inga egna prestationer av något slag!

Många undrar varför man ska bli frälst!? Ja, för det första måste man ju inte bli det. Det är inget tvång, utan som jag sa förut så är det en GUDS GÅVA, ett Guds erbjudande till hela mänskligheten att bli räddad - och få ett evigt liv.  Om du inte vill komma till Guds himmel, så finns det ju absolut ingen som tvingar dig dit. Det vore väl hemskt om himlen skulle bli befolkad av människor som inte vill vara där - eller hur? Nej, himlen är naturligtvis avsedd för dem som av egen fri vilja vill komma dit och vara tillsammans med Jesus, som har gett sitt liv för dem.

Nästa fråga som du måste ställa dig är naturligtvis vad som är alternativet till Guds himmel. Bibeln talar bara om 2 möjligheter. Himmel eller helvete. Några fler ställen finns det inte att välja på. När man omvänder sig och vill tro på Jesus blir man frälst och ett Guds barn. Vill man inte det så behöver man inte göra någonting alls. Man förblir helt enkelt djävulens barn – som man redan är. Några fler varianter finns inte. Det står varje människa fritt att välja vem hon vill tillhöra, men alternativen är bara 2.

MUSIK

Det finns människor som säger att de inte vill ta ställning för varken det ena eller det andra - för de tror inte att det finns någon Gud och vill inte ha med andliga eller religiösa frågor att göra överhuvudtaget.

Tyvärr, så är det ett önsketänkande. Det går inte att vara neutral. Man kan inte tjäna 2 herrar. Antingen kommer man att älska den ene och hata den andre, eller hålla sig till den förre och förakta den senare. Det står så i Bibeln (Matt 6:24).

Jesus sa: ”Icke kommer var och en in i himmelriket, som säger till mig: ’Herre, Herre’, utan den som gör min himmelske Faders vilja” (Matt 7:21).

Kanske gör du många olika saker som är jättebra - frågan är bara, är det Faderns vilja?
Är du där Gud ställt dig efter sin vilja? Går du den väg som Han befallt dig att gå?
Utför du den uppgift som Han vill att du ska utföra?

Kan Gud se på ditt liv och säga: ”Det är rätt! Det är min plan! Det är min viljas väg... det är den uppgift jag bestämt för dig?”  Inte för att du syns mest där... eller för att du har störst framgång där... utan därför att just Du, just där, fyller den plats som ingen annan kan göra precis så som bara du kan.

MUSIK

Jag vet inte vilken uppgift som är avpassad just för dig, men en sak måste vi vara klara över, och det är att i Guds rike har man andra bedömningsgrunder än vad vi människor har. Gud känner alla våra förutsättningar och begränsningar - bättre än vi gör själva. Och jag tror att han alltid bedömer efter dem. Människor ser till det yttre - men Gud ser till hjärtat. Därför tror jag att när vi ska få lön en gång för vad var och en gjort, så kommer många att bli mycket förvånade, därför att det som i människors ögon var mycket enkelt och ringa, var i Guds ögon mycket dyrbart och värdefullt.

Ett underbart exempel på det är när Jesus kommenterar skillnaden i offervilja, bland rika och fattiga. Den fattiga änkan som ger minst, gav ändå mest, därför att hon gav allt hon hade, medan de andra - de rika - gav av sitt överflöd. Förstår du nu vad jag menar med att Gud ser till hjärtat och de möjligheter var och en av oss verkligen har. Det gäller inte bara pengar, utan i lika hög grad t ex din tid, din omsorg och barmhärtighet mot de fattiga eller utslagna. Jesus säger att det du har gjort mot en av dessa minsta, det har du gjort mot honom. Och det du inte har gjort mot dem, det har du inte heller gjort mot honom - Jesus. Det tål kanske att tänka på för oss lite till mans - eller hur?

Det här med värdet av våra mänskliga insatser eller prestationer i Guds rike, är alltså relativt. Det vill säga att de värderas inför Gud, efter vilka förutsättningar var och en av oss har eller hade i det aktuella fallet. Hade du stora förutsättningar men bara gjorde lite grann av dem, så var det kanske inte så mycket bevänt med din insats, eller hur? Den som är betrodd med mycket, av honom ska man utkräva så mycket mer, står det i bibeln. Men om dina förutsättningar verkligen var minimala, men du ändå gjorde vad som stod i din makt att göra, med de resurser du hade, då tror jag att din lön blir stor.

MUSIK

Vårt liv här på jorden rymmer mycket av orättvisor - men Gud kommer en gång att bedöma och belöna allting absolut korrekt och absolut rättvist. Det behöver du aldrig fundera ett ögonblick över. Gud kräver aldrig någonting av dig som är omöjligt.
Kanske är det största problemet ofta att vi måste övervinna oss själva. Vår maklighet, självkänsla, rädsla för vad andra människor ska tänka eller tro... och vår bekvämlighet och ovilja att av olika anledningar ställa upp för den svage och behövande. Vad sa Jesus när han hade berättat liknelsen om den barmhärtige samariten och vem som var den slagne mannens nästa? Jo, han sa: ”Gå du och gör sammalunda!” (Luk 10:37).

När jag sitter så här och talar till dig som lyssnar nu, så talar jag ofta lika mycket till mig själv, och ser tyvärr också mina egna brister på olika områden i livet.Tro föralldel inte att alla kristna människor är någon sorts helgon eller ’färdiga’ på olika sätt. Nej, sanningen är att vi allesamman, så länge vi lever, är under bearbetning i Guds verkstad, eller som leret på krukmakarens drejskiva. Kanske går det sönder... men då tar Mästaren fatt i lerklumpen igen och gör ett annat kärl så som Han vill ha det gjort. Den dag vår stund på jorden är slut, först då sätter Gud upp oss i utställningsmontern - om jag får uttrycka mig så - så får man kanske till slut se hur långt Gud kom med oss var och en. Jag hoppas att bedömningen av mitt eget liv inte blir nedslående, utan att jag också får höra orden: ”Rätt så, du gode och trogne tjänare... gå in i din Herres glädje” (Matt 25:21).

Dagens minnesord: ”Det är era missgärningar som skiljer er och er Gud från varandra, era synder döljer hans ansikte för er, så att han inte hör er” (Jes 59:2 – SFB).

MUSIK

Veckans andakter, v 16

  • måndag 15 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Rättfärdighet kommer att tillräknas oss som tror på Honom" Ä Jesus (Rom 4:24) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet. När jag bad, läste min bibel och funderade på den kristna trons verkliga innehåll, så kom jag att tänka på... Läs mer

  • tisdag 16 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud står emot de högmodiga, men de ödmjuka ger han nåd (1 Petr 5:5 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet och den frihet du är kallad till i Jesus Kristus. Men innan jag går vidare på de tankebanorna i trons värld ska jag... Läs mer

  • onsdag 17 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bedröva inte Guds Helige Ande (Ef 4:30) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och tvivel i vardagslivet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning så att allt blir rätt, både tänkt och sagt. "Gode Gud! Jag kommer... Läs mer

  • torsdag 18 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bekänn era synder för varandra och bed för varandra (Jak 5:16) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att tala ut om sina bekymmer med en medmänniska som man har förtroende för verkar vara en gudomlig lösning. Men innan jag går vidare in på det området ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • fredag 19 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Du skall inga andra gudar hava jämte mig (5 Mos 5:7 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den senaste tiden har jag fått vara med om att mina ögon öppnats så att jag steg för steg börjar inse något lite av Guds storhet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds... Läs mer

  • lördag 20 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bed oavbrutet och tacka Gud under alla livets förhållanden (1 Tess 5:17-18 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro för vardag och evighet. Att tro på Gud och på Guds Son, Jesus Kristus är ingenting som man bara tänker på och sysslar... Läs mer

  • söndag 21 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Var och en som tror på Honom (Jesus) får syndernas förlåtelse genom Hans namn (Apg 10:43 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden innehåller tankar och funderingar om kristen tro både ur ett vardagsperspektiv och från evighetssynpunkt. Men innan jag går vidare... Läs mer