31 mars 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

De som sår med tårar skall skörda med jubel (Ps126:5)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om
personlig tro på Jesus Kristus, och en relation med Gud den Allsmäktige, himlens och jordens Skapare. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning.

”Gode Gud! Jag kommer till dig med en bön om vägledning i ditt ord och hjälp dels att
förstå ordet och dels att kunna förmedla det på rätt sätt så att evangeliet med kraft får ingång i någon lyssnares hjärta. Amen.”
   
Om du kommit så långt i din insikt om din egen förmåga och kapacitet på det andliga området, så att du förstår din brist på egen duglighet, så är det här ett program och ett budskap för dig.

Om du däremot tycker att du är bra nog som du är och inte behöver någon hjälp, då ska du göra något annat i stället - annars spiller du bara bort värdefull tid av ditt liv - och då
är du välkommen en annan gång!

Till dig som är kvar i programmet, vill jag säga ännu mer välkommen, för du har en större insikt än flertalet. För dig finns det nämligen fortfarande hopp.

Jesus sa själv att det var de sjuka som behövde läkare och inte de friska... och att det var för att uppsöka de förlorade fåren av Israels hus, som han hade kommit. Den som alltså inser att han eller hon behöver hjälp, har kommit en bra bit på väg.
För de ödmjuka finns det nåd... medan Herren står emot de högmodiga.

MUSIK

Nu är det så här med tron på Gud, att det är ingenting som man tar sig själv på något sätt. Om inte Gud skapar tro i hjärtat, så finns det inget hopp alls. Och förutsättningen för att Gud ska kunna skapa tro i ditt hjärta är att du själv vill ta emot honom och tro att Han finns till och belönar den som söker Honom. Din egen vilja hänger sedan samman med din ödmjukhet och insikt om att du faktiskt behöver hjälp, eftersom du inte klarar av t.ex. den andliga frågan om förlåtelse för synd. Det var därför jag sa i början att det gäller att ha insikt om sin egen oduglighet. Gud menar inte att du är oduglig som människa. Naturligtvis inte - Han har ju själv skapat dig - men utan din egen vilja att välja tron på Gud, framför annat, så är Guds makt begränsad på det här området. Gud har nämligen gett dig en fri vilja att själv ta ställning för eller emot Honom och hans Son, Jesus Kristus.

Jag känner inte dig som lyssnar just nu, men kanske har du något som hindrar dig från att styra din vilja. Själv hade jag spärrar i min tankevärld, som hindrade mig från att underord-na mig. Det berodde på att jag undermedvetet trodde att alla nästan alltid hade något litet ’lik i garderoben’ dvs något fuffens att dölja, när man väl började skrapa på den yttre fernissan, så att säga.
Men den Helige Ande såg att jag ville tro, trots mina brister på grund av den kritiskt analytiska inställning som jag till stor del förvärvat under min studietid. Jag hade alltså fört över min kritiska inställning till min egen Gudsbild, utan att förstå det själv. Men Hjälparen den Helige Ande rannsakade mitt innersta.

MUSIK

Jag sa innan att Hjälparen den Helige Ande, rannsakade mitt innersta. Han ställde i all barmhärtighet också frågan om jag inte skulle vara beredd att ändra min tankegång, om jag blev överbevisad om att det fanns någon som var absolut ärlig, hederlig och rättvis.
Jo, det var jag ju tvungen till att gå med på. Sedan var steget inte långt till att föra över den insikten till Herren Gud själv. Och då blev jag totalt löst ifrån alla sådana spärrar som tidigare hindrat mig från att prisa och upphöja Gud och Jesus Kristus i hela Hans majestät.
Efter det steget -att lära mig att underordna mig Gud- på den kristna trons väg, har jag egentligen bara haft ett enda stort problem, och det är att tillräckligt kunna prisa Gud.
Men jag har insett att det är omöjligt, och det ger mig alltid en känsla av otillräcklighet. Men då kommer återigen den Helige Ande min svaghet till hjälp och leder mig in i ett nytt bönespråk, som är hjärtats hemliga, fördolda samtal med Gud. Tungotalet är ingen extasform eller något sådant, utan är ett språk som kommer inifrån hjärtats innersta.
Tungotalet ger mig en stor inre tillfredsställelse och bygger upp mitt eget andliga liv.
Jag vet mycket väl vad jag säger, när jag artikulerar orden, trots att jag inte vet vad de betyder.
En annan sak som du kanske funderar på, är den kristna tron och judarna. Det står ju i bibeln att ”frälsningen kommer från judarna” (Joh. 4:22). Jag är ju inte jude, utan en hedning i deras ögon. Men genom tron på Jesus Kristus, Guds Son, så förlöses både judar och hedningar till barnaskap hos Gud (Joh. 20:17; Gal. 3:28; Ef. 2:18). Vi som är ’hedningar’ får därför också säga ”Abba Fader”, precis som Jesus tilltalar Fadern, och då erinrar om A) vår frälsning (Mark 14:36) B) vår frihet (Rom 8:15) och C) vår enhet
(Gal 4:6). Judar och hedningar hör alltså till samma andliga släkt! Gud är alltså din Far lika mycket som min eller judarnas, och det finns ingenting som hindrar dig att genom försoningen i Jesus gå fram inför nådens tron hos himmelens Gud och säga ”ABBA FADER”!

MUSIK

Sök Gud medan Han låter sig finnas... bed till Honom och tala med Honom medan Han är nära i ditt hjärta. Stanna upp lite i ditt stressade liv... och lugna ner dig tillräckligt länge för att samla dina tankar. Kasta ut din själs drivankare på livets hav och ge dig själv tid att tänka över din andliga situation och ditt eviga väl. Kanske har du tidigare funderat på om det kan ligga någon sanning i den kristna tron och att det finns ett samband mellan de kristna grundvärderingarna och nationens välfärd. Nu börjar du närma Dig ’pudelns kärna’ för det är nämligen precis de sambanden som är alldeles solklara åtminstone för den som läser sin bibel och vill tränga djupare in i Guds sätt att hantera sin skapelse. Gud har alltid satt ett definitivt och oåterkalleligt samband mellan tron på Honom och resultatet av Hans välsignelser i form av dagg, regn och sol för markens gröda och mänskliga arbetsinsats-er.”Om Herren icke bygger huset, så arbetar de fåfängt, som bygger därpå. Om Herren icke bevarar staden, så vakar väktaren fåfängt” skriver psalmisten. ”Det är fåfängt, att ni bittida står upp och sent går till vila och äter ert bröd med vedermöda; detsamma ger han åt sina vänner, medan de sover”  (Ps 127:1-2). ”De har sått vete, men skördat tistel; de har mödat sig fåfängt. Ja, ni ska komma på skam med er gröda för Herrens glödande vredes skull” (Jer 12:13). Den som inte inser sambandet mellan Gudsfruktan och Guds välsignelser är som en blind. ”Herrens fruktan är vishetens begynnelse” (Ords 9:10) står det på en del gamla läroanstalters entréer. Det beror på att de gamla som gått före, hade förstånd och insikt i Gudsordets betydelse för både studier, bildningsresultat, och för annat resultat av arbete och möda. Den insikten saknas på de flesta håll idag, bland såväl lärda som olärda. Hur kan det komma sig?

MUSIK

Man kan alltså undra över bristen på insikt om kopplingen mellan Herrens fruktan och landets välfärd.
Den bristen kommer sig därav att man lämnat de urgamla stigarna som trampats upp i bön till himlens Gud. Så länge man satte Guds rike först, så tillföll allt det andra på ett naturligt sätt, enligt Guds ord, men när kristendomen sattes på undantag, både i fast-ställda läroplaner, i den statligt sanktionerade undervisningen på olika nivåer och genom stiftande av orättfärdiga lagar som är på en direkt konfrontationslinje med Guds vilja vad gäller t ex partnerskap, aborter o likn, så är det väl inte underligt om Guds välsignelse uteblir.
Så länge vi människor tror att vår egen förmåga leder till bättre resultat än ödmjuk bön till himlens Gud, så länge låter den Allsmäktige oss hållas. Den dag vi ångrar oss och vänder om till Gud, så kan vi utan minsta tvivel börja räkna med att Guds välsignelser också börjar påverka vårt land och folk. Detta är något som ligger långt utanför mänskligt förstånd men är lika sant för det. Gud har heller aldrig begärt att vi ska begripa det. Lika lite som vi begriper livets uppkomst, eller hur det kan bli 10 potatisar när vi sätter ner 1, lika lite förstår vi av annan sådd och skörd, på det andliga området.
Men om och när vi går in på Guds villkor så fungerar det alltid efter de universella lagar som Gud själv har inrättat för sin Skapelse.

MUSIK

För de som styr landets väl och ve, borde sambanden som jag nu nämnt vara absolut uppenbara och välkända.
Eller är man så okunnig i sitt andliga mörker att man inte ser det som ligger klart framför ögonen på vem som helst, bara man öppnar bibeln och låter ett ödmjukt sinnelag få bli påverkat av Gud genom hans egen Ande.

I alla kulturer, genom hela historiens gång, har det ju varit likadant. Så fort en kultur nått sin höjdpunkt i välfärd, så har omoral och Gudsfrånvändhet flyttat in i människornas hjärtan.
Så har det inte stått på förrän den kulturen gått under.
Sedan har allt börjat om igen... med ödmjuka människor, som förstått att Guds välsignelse inte kommer av ett ogudaktigt leverne utan genom att Guds egna lagar för sådd och skörd iakttages, både på det materiella och på det andliga området. Så var det när Ansgar kom till oss här uppe i Norden och hedendomes mörker bland oss nordbor fick sitt slut.

Hur ser det ut idag?
Ja, det är ju uppenbart för var och en som inte är totalt blind i sitt inre. Vi är snart tillbaka på samma nivå som innan Ansgar kom hit. Hedendomen breder ut sig på ett alldeles otroligt sätt. Okunnigheten om Guds vägar är så total, så man förstår inte ens vad man ska göra för att vända skutan på rätt kurs igen.
GODE GUD FÖRBARMA DIG ÖVER MIG OCH MITT SVENSKA FOLK,
INNAN DET ÄR FÖRSENT!
HJÄLP MIG ATT FÖRA KUNSKAPEN OM DIG VIDARE TILL DEN SOM VILL LYSSNA!

Min vän! Ta vara på bibelns ord om sanning, ärlighet och hederlighet i hjärtegrunden innan det är försent!

Dagens minnesord: ”Alla är ni ett i Jesus Kristus” (Gal 3:28)

MUSIK

Veckans andakter, v 13

  • måndag 25 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Tiden är fullbordad, och Guds rike är nära; gör bättring och tro evangelium" (Mark 1:15 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och en personlig relation med Jesus Kristus, Guds Son. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp... Läs mer

  • tisdag 26 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Kom, ni min Faders välsignade, och ta i besittning det rike som stått färdigt åt er från världens begynnelse" (Matt 25:34). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om vår kristna tro i en personlig relation med Guds Son, Jesus Kristus. Jag vill berätta för dig... Läs mer

  • onsdag 27 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Hur översvinnligt stor Hans makt är på oss som tror (Ef 1:19 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro, en personlig Gudsrelation i Jesu namn - och om Guds makt på den som tror på honom. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • torsdag 28 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jerusalem, JerusalemÄhur ofta har jag inte velat samla dina barn Ä men ni ville inte" (Matt 23:37) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och en relation till Gud på ett personligt sätt. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds vägledning... Läs mer

  • fredag 29 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Herre, tillräkna dem icke denna synd." (Apg 7:6 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Detta är en stund för dig som funderar över frågan om en personlig kristen tro, och som vill upptäcka och lära dig mer om Jesus Kristus, den kristna trons centralgestalt. Räck mig din... Läs mer

  • lördag 30 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Du är min Son, den Älskade. I dig har jag min glädje" (Mark 1:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en stund som handlar om personlig kristen tro och en relation med Gud - genom Jesus Kristus. Men innan jag går vidare och tar ytterligare några steg på trons väg, så... Läs mer

  • söndag 31 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    De som sår med tårar skall skörda med jubel (Ps126:5) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om personlig tro på Jesus Kristus, och en relation med Gud den Allsmäktige, himlens och jordens Skapare. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer