13 augusti 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

”Gud, var mig nådig efter din godhet, utplåna mina överträdelser efter din stora barmhärtighet” (Ps 51:3 – 1917).

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Den här stunden innehåller ett klart evangeliskt budskap om Jesus Kristus, världens Frälsare. Det är den fasta grund som jag utgår ifrån och försöker bygga vidare på, därför att både du och jag behöver det under vår vidare vandring på den kristna trons väg. Men jag ska börja med att be om Guds Andes vägledning och hjälp så att allt blir rätt tänkt och sagt.

”Gode Gud! Jag kommer inför Ditt ansikte med en bön ur mitt hjärtas djup. En bön om insikt, så att jag kan ta till mig Ditt ord och förstå det som Du vill förklara för mig, så att jag kan förmedla budskapet vidare så som Du vill ha det framfört.
Låt någon lyssnare få uppleva hur det profetiska ordet lyser upp hjärtats inre, liksom ett ljus lyser i en dyster vildmark, till dess att dagen gryr och morgonstjärnan går upp.
Hjälp oss, Herre, att lyssna in Din röst, så att vi lyder Dina befallningar och vandrar på Dina vägar. Amen.”

Det enda som är verkligt angeläget för vårt andliga välbefinnande och därmed för hela vår existens, är frid och ro i vårt inre. Och den friden, som övergår allt mänskligt förstånd, kommer ur tryggheten i tron på Jesus Kristus, Guds Son. Där har vi också själva kärnpunkten i de här programmen, när jag så enkelt som möjligt vill förmedla den tryggheten till ditt innersta. Men jag gör det inte med några vackra tankar eller tal, utan bara med Jesus Kristus för ögonen – Han som blev korsfäst för vår skull. Jag gör så av en enda anledning, och det är att korsets kraft inte ska förminskas utan få växa till steg för steg i allas våra hjärtan genom den Helige Ande.
Låt oss därför öppna våra hjärtan mot himmelens Gud.

MUSIK

Jag vill att budskapet till dig ska handla både om vardag och evighet, och kanske undrar du vad jag menar med det. Jag ska förklara…
I förra veckan, när jag satt i bilen på väg till jobbet och i min ensamhet undrade över det här programmets innehåll, så kom det helt plötsligt för mig att det skulle handla om att vara ett verktyg i Guds hand. Det var så övertygande i mitt inre, så jag stanna-de bilen vid vägkanten och skrev ner några rader för att jag inte skulle glömma det. Och här sitter jag nu med en önskan om att kunna förmedla någonting av värde till dig med ett budskap från himmelens Gud och evighetens värld. Jag har ofta tänkt på det här med att vara ett verktyg i Guds hand, redo för sin uppgift. Det är ju så att alla ’människoverktyg’ inte kan användas till samma uppgift, lika lite som en snickare till exempel kan använda en såg och en hammare på samma sätt. Alltså måste han ha båda två med sig för att kunna utföra sitt arbete. Sågen för att kunna såga bräderna i rätt längd kanske, och hammaren för att sedan kunna spika fast dem där de ska sitta. Sågen måste vara vass för att sågskäret ska bli rakt... och hammaren måste vara kraftig och rätt utformad på sitt sätt. Snickaren skulle naturligtvis aldrig ens komma på tanken att försöka använda sågen som hammare eller tvärtom. Det inser ju både du och jag, att det vore galet och i det närmaste meningslöst.

MUSIK

Varför talar jag nu på det här sättet om olika verktyg?
Jo, det gör jag av den enkla anledningen att jag vill peka på att olika verktyg kan behövas av mästaren, men inte till samma uppgift eller på samma gång, utan till olika uppgifter och när den rätta stunden och ögonblicket är inne. En snickare till exempel har ju många olika verktyg i sin verktygslåda.
Varför har han det?
Jo, det har han därför att han i det rätta ögonblicket ska kunna ta fram precis det verktyg som han just då behöver. Och då måste verktyget finnas till reds, på rätt plats och för sin funktion rätt utformat och slipat. Kanske har mästaren tillverkat verktyget själv, eller anpassat det just för sin egen hand, efter sitt eget tycke. Då är det ju ett verkligt ORIGINALVERKTYG som kanske inget annat kan ersätta, hur fint det andra än må vara på olika sätt.

Min käre vän som lyssnar nu.
Den store Mästaren, Gud själv, har bara originalverktyg. Exakt avpassade och utfor-made för sin uppgift vid rätt tidpunkt. Men ett visst verktyg är ju inte i bruk alltid – eller hur? Därför är det inte på något sätt förkastat av Mästaren. Det får bara ligga och vänta i verktygslådan lite grann… tills det rätta ögonblicket är inne. Men DÅ måste det finnas där, färdigt att användas. Annars blir arbetet inte gjort. Eller också måste Mästaren skaffa sig ett annat verktyg.

Käre vän! Var inte nedstämd över att inte få vara ’i tjänst’ alltid. Ta i stället vara på Guds ’väntetid’ i bön, lovprisning och tacksägelse. Passa på att vässa dina andliga vapen och se över din vapenrustning. I absolut rätt ögonblick kommer Gud att använda dig – på rätt sätt. På det sätt som kanske bara just DU, precis där du finns, kan användas för att Guds vilja ska ske. Och Guds vilja är att ALLA MÄNNISKOR ska bli frälsta och komma till kunskap om Sanningen.

MUSIK

Kanske är just DU det redskapet - det verktyget - som Gud behöver för att nå fram till den människa som ropar till Gud om hjälp, fast inte du känner till det. Du vet kanske ingenting om just den människans belägenhet, oro och brist på sinnesfrid.
Men Gud vet!
Och Han håller reda på varenda en som anropar Honom om hjälp och förbarmande. Men Han behöver villiga ’verktyg’ i rätt ögonblick.
ÄR DU OCH JAG VILLIGA TILL TJÄNST?
Kan Gud använda dig och mig till sina arbetsuppgifter? Är vi redo? Eller har vi många reservationer och villkor som vi tycker måste vara uppfyllda innan vi är beredda att gå? Jag är ingen talare, säger du kanske… En annan säger ”Jag kan inte sjunga eller spela, då duger ju inte jag…” En tredje säger ’Jag kan inte det och jag kan inte göra det…’
Käre vän! Gud har aldrig frågat efter vad du kan! Han frågar bara efter OM DU VILL.
Det är din uppriktiga trohet och vilja som Han behöver. Inte i första hand ditt och mitt kunnande, vår kapacitet eller vår förmåga att uträtta det ena eller det andra. Den som Gud kallar, den utrustar Han också – både på det ena sättet och på det andra. Bara vi inte springer före Gud, utan låter Honom ha hand om planeringen.

MUSIK

Jag har ofta förvånats över Guds planering när det gäller både tidpunkt, plats och andra omständigheter, som är av betydelse för att Hans vilja ska ske och Hans uppgift ska kunna utföras.
Herren handlar inte för tidigt – men inte heller för sent – utan alltid vid exakt rätt tidpunkt. Och den som Gud ger ett ämbete ger Han också förmågan att sköta det.
Vi människor har alltid en förmåga till att planera som VI tycker att Gud ska handla med det ena och det andra. Om Gud då inte handlar på det sättet, så TYCKER vi inte att det blir rätt…
Har du varit med om det, kanske? Jag har det! Tänk om jag kunde lära mig att för-trösta lite mer på Gud. Och lära mig att Gud vet precis vad han gör. Han gör inga misstag, men han måste kanske först låta vissa saker och ting hända i ditt och mitt liv för att vi ska kunna passa in i den uppgift som Han har tänkt för oss. Kanske måste vi ’slipas till’ på ett eller annat sätt. Framför allt måste vi vara villiga att vila i Mästarens hand, så att Han och bara Han, kan forma oss på rätt sätt.
Tänk att få samarbeta med Gud och gå Hans ärenden. Förr i tiden fanns det någon-ting som hette ’springpojke’ – ofta en skolpojke som ville tjäna lite extra genom att springa ärenden av olika slag. Kanske transporterade han varor från en butik hem till någon kund eller hjälpte till på något annat sätt.
Jag vet inte vilken uppgift som du tycker är mest meningsfull där just du finns, men jag vill så gärna vara Guds springpojke och förmedla frid och livsglädje till någon som tycker att livet är tomt och hopplöst – men som Gud vill hjälpa.
Om du som lyssnar nu, tycker att ditt liv saknar mening och känns tomt, så beror det nog på att du inte gett Gud tillfälle att fylla ditt inre med sin frid, ro och trygghet.

MUSIK

Livet får ingen mening bara för att man är framgångsrik, är förmögen och bor flott, kanske kör en dyrbar bil och har en position i samhället. Kanske har du lyckats skaffa dig det mesta som kan köpas för pengar, men tomheten i ditt inre som behöver fyllas med frid och ro ger dig kanske bara sömnlösa nätter och oro inför en osäker framtid.
Min vän! Hjärtats frid kan inte köpas för pengar. Den kan man bara få gratis AV NÅD.
Det fulla priset för den friden har nämligen betalats av Jesus, Guds Son, en gång för alla – på ett kors – för dig! Och du får den gratis utan att betala ett enda öre, bara du vill tro och ta emot den gåva som Gud AV NÅD vill ge dig.
Tag fram din bibel. Läs och bed uppriktigt ’den botfärdiges bön’ från psalm 51. Gud kommer då att lyssna och fylla ditt hjärta med Sin frid. Om du vill lyssna nu så ska jag läsa några verser för dig, och sedan kan du läsa fortsättningen själv. Så här står det:
”Gud, var mig nådig efter din godhet, utplåna mina överträdelser efter din stora barm-härtighet. Två mig väl från min missgärning, och rena mig från min synd. Ty jag känner mina överträdelser, och min synd är alltid inför mig. Mot dig allena har jag syndat och gjort vad ont är i dina ögon; på det att du må finnas rättfärdig i dina ord och rättvis i dina domar. /…/ Skapa i mig, Gud, ett rent hjärta, och ge mig på nytt en frimodig ande. Förkasta mig inte från ditt ansikte, och tag inte din helige Ande ifrån mig” (Ps 51:3-6, 12-13 – 1917). Öppna ditt hjärta för Jesus. Han vill ge dig sin frid.

Dagens minnesord: ”Låt mig åter få fröjdas över Din frälsning, och uppehåll mig med villighetens ande” (Ps 51:14 – 1917)

MUSIK

Veckans andakter, v 13

  • måndag 25 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Tiden är fullbordad, och Guds rike är nära; gör bättring och tro evangelium" (Mark 1:15 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och en personlig relation med Jesus Kristus, Guds Son. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp... Läs mer

  • tisdag 26 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Kom, ni min Faders välsignade, och ta i besittning det rike som stått färdigt åt er från världens begynnelse" (Matt 25:34). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om vår kristna tro i en personlig relation med Guds Son, Jesus Kristus. Jag vill berätta för dig... Läs mer

  • onsdag 27 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Hur översvinnligt stor Hans makt är på oss som tror (Ef 1:19 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro, en personlig Gudsrelation i Jesu namn - och om Guds makt på den som tror på honom. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • torsdag 28 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jerusalem, JerusalemÄhur ofta har jag inte velat samla dina barn Ä men ni ville inte" (Matt 23:37) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och en relation till Gud på ett personligt sätt. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds vägledning... Läs mer

  • fredag 29 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Herre, tillräkna dem icke denna synd." (Apg 7:6 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Detta är en stund för dig som funderar över frågan om en personlig kristen tro, och som vill upptäcka och lära dig mer om Jesus Kristus, den kristna trons centralgestalt. Räck mig din... Läs mer

  • lördag 30 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Du är min Son, den Älskade. I dig har jag min glädje" (Mark 1:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en stund som handlar om personlig kristen tro och en relation med Gud - genom Jesus Kristus. Men innan jag går vidare och tar ytterligare några steg på trons väg, så... Läs mer

  • söndag 31 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    De som sår med tårar skall skörda med jubel (Ps126:5) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om personlig tro på Jesus Kristus, och en relation med Gud den Allsmäktige, himlens och jordens Skapare. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer