8 januari 2021

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag hoppas att vår insikt under den här stunden ska öka och fördjupas, när vi ska studera vad Gud har berett för den som vill tro på evangeliet om Jesus Kristus, Guds Son.

Jag ber: "Fader i himmelen, vi ber om att Din Helige Ande ska vägleda oss och ge oss den insikt i Ditt eget ord som du vet att vi behöver, både för vår egen uppbyggelse och för att om möjligt hjälpa någon bland våra medmänniskor. Amen!"

Som en utgångspunkt för det jag vill säga ska jag börja med att läsa en bibeltext, och jag läser vad aposteln Paulus skriver till de kristna i Efesos. Så här står det:

"Jag ber att vår Herre, Jesu Kristi Gud, härlighetens fader, skall ge er en vishetens och uppenbarelsens ande som låter er få kunskap om honom. Må han ge ert inre öga ljus, så att ni kan se vilket HOPP han har kallat oss till, vilket rikt och härligt ARV han ger oss bland de heliga, hur väldig hans styrka är för oss som tror - samma oerhörda kraft som han med sin makt lät verka i Kristus när han uppväckte honom från de döda och satte honom på sin högra sida i himlen, högt över alla härskare och makter och krafter och herravälden, över alla namn som finns att nämna, såväl i denna tiden som i den kommande" (Ef 1:17-21 - Bibel 2000).

MUSIK

Min vän som lyssnar nu. Du är kallad från mörkret in i ljusets rike - det eviga livets rike. Aposteln Johannes säger i sitt första brev. Jag läser från början:

"Det som var till från begynnelsen, det vi har hört, det vi har sett med egna ögon, det vi har skådat och har tagit på med våra egna händer, det är vårt ärende: livets ord. Ja, livet blev synligt, vi har sett det och vittnar om det, och vi förkunnar för er det eviga livet, som var hos Fadern och blev synligt för oss. Det vi har sett och hört förkunnar vi för er, för att också ni skall vara med i vår gemenskap, som är en gemenskap med Fadern och hans son Jesus Kristus. Detta skriver vi för att vår glädje skall bli fullkomlig. Och detta är det budskap som vi har hört av honom och förkunnar för er: att Gud är ljus och att inget mörker finns i honom" (1 Joh 1:1-5 - Bibel 2000).

I Psalm 118:27 står det: "Herren är Gud och han gav oss ljus."

Jag vet inte om du har tänkt på det, men Gud gav oss ljuset långt innan han skapade solen, månen och stjärnorna. Läs 1 Mos 1:3 så får du se.

Det står också om vårt nya hem -det nya himmelska Jerusalem- att där kommer det inte att finnas något behov av sol eller måne, för Guds härlighet ska lysa där och dess ljus är Lammet (Upp 21:23 - 1917).

MUSIK

Apropå det, känner du till hur stor staden är - alltså det Nya Jerusalem, som kommer ner från himlen, från Gud, färdigsmyckad såsom en brud, som är prydd för sin brudgum?

Det är ingen liten by precis. Nej, det står att ängeln som mätte staden talade om för Johannes att staden var 12000 stadier i kub. Alltså lika lång som bred och hög. Hur mycket är 12000 stadier då? Jo, det är ungefär 220 svenska mil.

Kan du tänka dig en stad som är 220 mil lång och 220 mil bred och lika hög?

Det är ungefär som avståndet från Sverige till södra Spanien eller bort till Uralbergen i öster. När Gud gör nånting så gör han det ordentligt - eller hur?

Inget småsint fjuttande här inte!

Jag läste innan om Paulus ord från Efesierbrevet där han skriver att han ber till Gud att vi ska få visdomens och uppenbarelsens ANDE till kunskap om sig, och att VÅRT HJÄRTAS ÖGON ska upplysas så att vi förstår hur det HOPP är, som han har kallat oss till, och HUR RIKT PÅ HÄRLIGHET HANS ARV ÄR bland de heliga...

Arvet är inte bara sådär nätt och jämt... utan det är ett RIKT ARV.

Är det inte dags för dig och mig att tacka Gud för allt vi är, har och vad som ska komma? Du är redan rättfärdig genom tron på Jesu namn. All Din synd och skuld är borta. Du är ett Guds barn och Du har ett evigt medborgarskap i himlen. Ditt eviga hem är också förberett för Dig och det kan jag lova Dig att det blir mycket bättre än Du nånsin kunnat ana eller föreställa Dig. Mycket bättre än Du nånsin kunnat drömma om. DET ÄR EN VERKLIGHET.

MUSIK

Det finns en annan värld, och den är värd all Din möda här på jorden att kämpa för. Min egen mamma berättade om det för mig en gång för många år sedan, efter det att hon hade fått göra ett besök i Guds himmel, och en kort tid innan hon blev "befordrad till härligheten" som Frälsningsarmén så fint brukar uttrycka det, när någon går bort - eller rättare sagt, går hem till Guds himmel. Jag har aldrig sett nåt så vackert, sa hon. Jag har aldrig sett så grönt gräs, eller blommor i så vackra färger. Jag fick sitta vid strömmen av levande vatten, sa hon, och vila mina trötta fötter. Så fick hon också träffa Jesus, hennes Frälsare, Mästare och Herre. Hon fick uppleva hur Jesu kärlek strömmade emot henne och att hans kärlek INTE KRÄVDE NÅN MOTPRESTATION. Det var hennes bestående intryck av Jesus, berättade hon för mig, och jag har heller aldrig glömt hennes ord.

Lider du och jag av "andlig gråstarr" så att vi inte med våra hjärtans ögon ser och förstår vad Gud lovat oss och vad vi därför får hoppas på, så låt oss då be Den Helige Ande att han upplyser oss och ger oss en andlig ögonsalva, så att vi kan se tydligt.

Då kanske tacksägelsen till Gud börjar flöda igen, för allt det underbara som han har berett för oss. Ibland säger man att man ska "stå med båda fötterna på jorden" i nån sorts verklighetsförankrat sätt att leva och se verkligheten. För min egen del måste jag säga, att jag väldigt gärna skulle vilja ha åtminstone det ena benet i himlen - för jag är på väg dit - i Jesu namn.

MUSIK

Ingen annan kan garantera mig ett evigt liv i Guds gemenskap, som Jesus har gjort. Han säger i sin förbön innan han blir upptagen till himlen: "Men detta är evigt liv, att de känner Dig, den ende sanne Guden, och den Du har sänt, Jesus Kristus" (Joh 17:3 - 1917).

Hur kan Jesus säga så? Jo, det kan han göra för Han är själv den första människa som har dött, men som Gud har uppväckt igen till evigt liv. Han är den som redan har erfarenhet av både dödens och uppståndelsens verklighet. Därför kan han säga det, för Han talar om verkligheten som den är.

En viktig sak -som jag läste för dig- är att Du känner den ende sanne Guden. En annan sak som är lika viktig, är att Du är känd av den treenige Guden (Gud Fadern, Gud Jesus Kristus och Gud, Den Helige Ande).

Tänk efter. Hur är det hemma hos dig? Om någon ringer på som du inte känner, då blir väl inte han eller hon insläppt utan vidare - eller hur?

Men den som är välkänd blir däremot insläppt! Din son eller dotter behöver ju inte övertyga dig på något särskilt sätt för att bli insläppt. Jag tror att det är på precis samma sätt i Guds himmel. Om du är ett Guds barn, frälst av nåd, så behöver du inte heller argumentera på nåt sätt för att få komma in.

Är Du känd så blir Du väl mottagen - om inte så får Du gå bort.

Jag tänker ibland på de människor som inte vill veta av ”det där religiösa” som de säger, utan att ens ta reda på vad det rör sig om. Som en kommentar till dig, om du också tänker så, kan jag bara säga att Gud inte heller är ”religiös”. Han kräver ingenting av dig. Allt som behöver göras av godhet och renhet, det har han redan gjort – för dig.

MUSIK

Men, så långt har det alltså gått i vårt kära fosterland... vårt land som haft en kristen bekännelse sen Ansgars dagar för tusen år sedan, men nu är vi, kanske mer än något annat land, att betrakta som ett hednaland. Människorna i din omgivning vågar inte ens riskera att bli påverkade i sin tanke av "nåt religiöst" -säger de- trots att de oftast är mycket intresserade av ett svar på den urgamla frågan om livets mening.

Kan du och jag då göra nånting för att "reparera" det som skett? Ja, det är min dagliga fråga till Den Helige Ande som ensam vet allt och känner till ALLA förutsättningar, både de som finns inne i människornas hjärtan och de yttre förutsättningarna som gäller för att man ska kunna lyssna till Guds budskap om syndernas förlåtelse i namnet Jesus och ta det till sig i ett öppet hjärta och sinne. Guds nåd är alltid större än Dina synder! Det är det enda Du kan lita på.

Om Du i Ditt hjärtas innersta accepterar budskapet om nåd och frälsning i Jesu namn, och bekänner din synd då blir du rättfärdig i Guds ögon. När du sedan bekänner Jesus som Herre i ditt liv, inför dina medmänniskor, då blir du frälst. Detta är det sanna budskapet om kristen tro och frälsningen i namnet Jesus.

Tag till dig det och handla som jag nu har sagt, då blir du också ett Guds barn med en, av Gud, garanterad framtid i ljus och glädje.

MUSIK

Veckans andakter, v 13

  • måndag 25 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Tiden är fullbordad, och Guds rike är nära; gör bättring och tro evangelium" (Mark 1:15 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och en personlig relation med Jesus Kristus, Guds Son. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp... Läs mer

  • tisdag 26 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Kom, ni min Faders välsignade, och ta i besittning det rike som stått färdigt åt er från världens begynnelse" (Matt 25:34). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om vår kristna tro i en personlig relation med Guds Son, Jesus Kristus. Jag vill berätta för dig... Läs mer

  • onsdag 27 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Hur översvinnligt stor Hans makt är på oss som tror (Ef 1:19 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro, en personlig Gudsrelation i Jesu namn - och om Guds makt på den som tror på honom. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • torsdag 28 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jerusalem, JerusalemÄhur ofta har jag inte velat samla dina barn Ä men ni ville inte" (Matt 23:37) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och en relation till Gud på ett personligt sätt. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds vägledning... Läs mer

  • fredag 29 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Herre, tillräkna dem icke denna synd." (Apg 7:6 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Detta är en stund för dig som funderar över frågan om en personlig kristen tro, och som vill upptäcka och lära dig mer om Jesus Kristus, den kristna trons centralgestalt. Räck mig din... Läs mer

  • lördag 30 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Du är min Son, den Älskade. I dig har jag min glädje" (Mark 1:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en stund som handlar om personlig kristen tro och en relation med Gud - genom Jesus Kristus. Men innan jag går vidare och tar ytterligare några steg på trons väg, så... Läs mer

  • söndag 31 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    De som sår med tårar skall skörda med jubel (Ps126:5) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om personlig tro på Jesus Kristus, och en relation med Gud den Allsmäktige, himlens och jordens Skapare. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer