16 december 2019

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Jag hoppas att du vill va med och, tillsammans med mig, lära mer om ”vad vi har fått av Gud.”

Men, som jag sagt så många gånger förr, för att allt ska bli rätt tänkt och förmedlat, så vill jag be den Helige Ande om hjälp och vägledning i alla detaljer.

”Gode Gud, du som tronar på lovsången i himlen. Jag tackar dig av hela mitt hjärta för att jag får lov att komma inför ditt ansikte, och utbe mig hjälp och vägledning för mina tankar och ord, när jag nu ska tala om hur vi människor ska veta vad vi har fått av Dig. Tack för att Du hjälper mig att göra det som är rätt i Dina ögon. Amen.”

Utgångspunkten för mina tankar är bibelns ord från 1 Kor 2:11-12 SFB, där det står så här: ”Vem vet vad som finns i människan utom människans egen ande? Så vet ingen heller vad som är i Gud utom Guds Ande. Men vi har inte fått världens ande, utan den Ande som är från Gud, för att VI SKALL VETA vad vi har fått av Gud.”

Den som tror och kommer inför Gud i Jesu namn och i Hans rättfärdighet, får räkna med att Guds Ande, som är en Guds gåva till oss, lär oss vad vi har fått av Gud.

Vad har vi då fått? Först och främst har vi -som var andligen döda i våra synder- genom Guds KÄRLEK och NÅD blivit väckta över vår situation. Alltså väckta över att vi ÄR syndare, och därför också har ett behov av förlåtelse för våra synder. Det är ju en absolut förutsättning. Vi har också fått förlåtelse och barmhärtighet, och som Guds barn, fått tillgång till himmelrikets välsignelser. Till sist har vi också fått ett framtids-hopp som bär oss över alla djup, mot det eviga livet – i gemenskap med Gud.

MUSIK

Det jag nu räknat upp är uttryck för Guds gränslösa nåd, kärlek, barmhärtighet och godhet. Nu är jag inte så anspråksfull, så att jag tror att jag tillnärmelsevis har förstått eller fått nån sorts visshet om, allt vad vi har fått av Gud. Jag tror inte att vad jag än kan tänka ut, räcker till för att beskriva eller förklara Guds goda gåvor till oss.

Det står ju skrivet: ” Vad ögat inte har sett och örat inte hört och människohjärtat inte kunnat ana, vad Gud har berett åt dem som älskar Honom” (1 Kor 2:9 SFB).

Varför vill då Gud att vi människor ska veta vad vi har fått av Honom? Jag tror att det utlöser vår tacksamhet till Gud, som vill att vi ska lova och prisa Hans namn, och som vår Far, ha gemenskap med Honom. Sen tror jag att vi ska va tacksamma, därför att vi mår bra av det. Jag tror inte att Gud ”behöver” vår tacksägelse, men vi behöver ge uttryck för den. Det är bra för oss. Skriften säger ju: ”Sök först Guds rike och Hans rättfärdighet. Sedan ska allt detta andra tillfalla er.” Men kanske är det ännu mer än så. Hjärtats lovprisning är visserligen riktad till Gud, men har en resonansbotten som ger en underbar återklang i vårt innersta. Mycket bättre än det finaste Stradivarius-instrument. Paulus frågar i sitt brev till Galaterna: ”När hör man er nu prisa er saliga?” (Gal 4:15 1917)

MUSIK

Gud vill kanske också att vi ska veta vad vi har tillgång till, även om vi, var och en personligen, ännu inte har den fulla uppenbarelsen och erfarenheten av allt som Gud har gett oss. Gud har troligtvis ett ännu mer överflödande mått av godhet att skänka oss i Kristus Jesus.

Anledningen till att jag tänker så, är att min erfarenhet av Gud är att Han är oerhört generös – i alla sammanhang. Jag tror faktiskt att Gud har mycket mer i beredskap åt oss än vi nånsin kan ana eller tänka. Ungefär som ett bankkonto utan gräns, som Gud bara väntar sig att du och jag personligen ska börja ta ut ifrån.

Min erfarenhet är att Gud skyfflar in välsignelser, som jag lite lättvindigt uttrycker mig ibland, och vi får skyffla ut – men Guds skyffel är alltid större än både din och min.

Jag tror att Gud också vill att vi ska veta vilka gränslösa tillgångar vi har, för att vi inte ska va så rädda för att ge ut – i rikligt mått.

”Den som sår sparsamt skall skörda sparsamt” står det, ”och den som sår rikligt skall skörda rikligt. Gud älskar en glad givare, och har makt att låta ALL NÅD överflöda till er, så att ni alltid och under alla förhållanden har nog av allting och kan ge i överflöd till varje gott verk.” ”Han som ger såningsmannen säd till att så och bröd till att äta, skall ge er säd och mångdubbla den och låta er rättfärdighet bära god skörd. Då blir ni rika på allt och kan vara frikostiga i allt, och det kommer att föra med sig att man tackar Gud när ni överlämnar gåvan” (2 Kor 9:6-8, 10-11 SFB).

Min erfarenhet är att Gud aldrig blir skyldig någon någonting. Sår du rikligt och av ett gott hjärta, så kommer du garanterat att få skörda riklig välsignelse. Det är svårt att förstå Guds lagar, men vem har sagt att vi ska förstå. Gud har i alla fall aldrig begärt det. Han begär bara att vi ska tro. Inte FÖRSTÅR väl du eller jag hur det kan komma sig att man kan skörda 10 potatisar, när man bara har satt EN – eller hur? Men vi behöver ju inte heller förstå det. Bara vi tror att det ska ske, och sätter EN potatis, så räcker ju det – eller hur? Det är Guds lagar om sådd och skörd. Men det räcker ju inte att bara tro. Du måste ju så ut också, eller sätta åtminstone EN potatis, eller hur?

MUSIK

Precis likadant är det med de himmelska välsignelserna. Sår du ut din begäran i bön till himmelens Gud, efter Hans vilja, så ser Han också till att skörden -ditt bönesvar- kommer tillbaka. Himlens Gud är skördens Herre - i alla avseenden.

Lägger du ditt liv - som ett heloffer - på Guds altare, så kommer du garanterat att få skörda den rikaste välsignelse av det och till slut ett evigt liv. Det är altarets väg! Bibeln talar på en mängd olika ställen om offren på Guds altare, så det är ingen hemlighet alls. Även om du inte bokstavligen går ut i trädgården och börjar bygga upp ett offeraltare, i fysisk mening, så kan du ju bild-likt eller symboliskt talat, bygga upp ditt eget personliga ”bönealtare” i ditt hjärtas innersta. Gud ser det och bedömer alltid på ett rätt sätt dina motiv och avsikter.

Han ser i det fördolda och känner alla dina tankar fjärran ifrån, står det (Ps 139:2). Han vet vad vi är för ett verk. Han läser vårt inre som en uppslagen bok och ingenting är okänt för Honom. Om vi tror att vi på nåt sätt, ska kunna föra Gud ”bakom ljuset” så är det nog lika bra att först som sist glömma den idén. ”Gud bedrar man inte. Det människan sår skall hon också skörda” står det (Gal 6:7 SFB). Han som har skapat din hjärna och ditt tankesystem, skulle inte Han veta hur det fungerar?

Jo, ”innan ett ord är på min tunga, vet du, Herre, allt om det” står det (Ps 139:4 SFB).

MUSIK

Jag sa förut att vi - genom Guds nåd - blivit väckta till insikt om vår situation. Vi var alltså andligen döda i vår synd, både du och jag, liksom alla andra människor. Och är man död, så är man ju definitivt bortkopplad från det närvarande – eller hur? Man kan ju då inte varken tala, lyssna eller ens be om hjälp. Alltså måste man först bli VÄCKT och det är nånting som man inte kan göra själv. Det behövs en kraft utanför oss själva, till det - och det finns inget annat än Guds kraft, som är inriktad på att väcka en människas inre över hennes situation, för att hennes liv ska bli räddat. Det finns alltså bara en enda anledning till att Gud blandar sig i Ditt liv, och det är att Han älskar Dig och och vill rädda Dig, från det som är många gånger värre – nämligen en evig död och pina. Gud vill rädda Dig! Frågan är OM DU VILL bli räddad!

I sitt brev till Korintierna skriver Paulus, som jag läste tidigare: ”…att vi skall VETA vad vi har fått av Gud” och så fortsätter han i de följande verserna: ”Detta förkunnar vi också, INTE med ord som mänsklig visdom lär utan med ord som Anden lär, när vi återger andliga ting med andliga ord.

En oandlig människa tar INTE emot det som tillhör Guds Ande. Det är en dårskap för henne, och hon kan inte förstå det, eftersom det måste bedömas på ett andligt sätt. Den andliga människan däremot bedömer allt, men själv kan hon inte bedömas av någon. Ty vem har lärt känna Herrens sinne, så att han kan undervisa Honom? Men vi har Kristi sinne” står det (1 Kor 2:12-16 SFB).

MUSIK

En människa som saknar Guds Ande KAN alltså inte förstå vad det här handlar om. Det är omöjligt. Hon uppfattar det som en ”dårskap.” Inte bara så att det är svårt att förstå, därför att det handlar om nånting okänt i hennes egen fysiska värld, utan därför att den andliga världen är nånting helt annat, som hon inte KAN förstå och inte heller har någon erfarenhet av, så länge hon INTE VILL TRO. En andlig värld saknar ju fysisk form överhuvudtaget, men existerar ändå. Det enda hon kan uppleva med sina fysiska sinnen är verkningarna av Andens verksamhet.

Det är därför som Jesus, i Johannes evangeliums 3:e kapitel, använder vinden som en bild på den Helige Ande, och i sitt nattliga samtal med Nikodemus säger: ”Vinden blåser vart den vill, och du hör dess sus, men du vet inte varifrån den kommer eller vart den far. Så är det med var och en som är född av Anden” (Joh 3:8 SFB).

Lite längre fram i Johannes-evangeliet säger Jesus:

”Det är Anden som ger liv, köttet är inte till någon nytta. De ord som JAG har talat till er är Ande och liv” (Joh 6:63 SFB).

Anden är alltså en inre, osynlig och immateriell del av människans personlighet. Den saknar alltså materia, och är hemlighetsfull för det mänskliga sinnet - men kraften i den kan man ändå förnimma - ungefär som vindens verkningar.

Anden i en människa kan alltså inte kännas igen i den fysiska världen. Men andens frukter från en andlig människas innersta, kan kännas igen, och Paulus skriver så här om dem i sitt brev till Galaterna:

”Andens frukt är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trohet, mildhet och självbehärskning” (Gal 5:22-23 SFB).

Sammanfattning: Människan har en ande, en kropp och en själ (1 Tess 5:23 SFB), där Anden är en av Guds gåvor (Apg 17:25) och ett utflöde från Honom själv

(Job 27:3 SFB). Gud råder därför suveränt över allt kötts anda (Ps 104:29-30 SFB).

MUSIK

Veckans andakter, v 16

  • måndag 15 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Rättfärdighet kommer att tillräknas oss som tror på Honom" Ä Jesus (Rom 4:24) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet. När jag bad, läste min bibel och funderade på den kristna trons verkliga innehåll, så kom jag att tänka på... Läs mer

  • tisdag 16 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud står emot de högmodiga, men de ödmjuka ger han nåd (1 Petr 5:5 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet och den frihet du är kallad till i Jesus Kristus. Men innan jag går vidare på de tankebanorna i trons värld ska jag... Läs mer

  • onsdag 17 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bedröva inte Guds Helige Ande (Ef 4:30) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och tvivel i vardagslivet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning så att allt blir rätt, både tänkt och sagt. "Gode Gud! Jag kommer... Läs mer

  • torsdag 18 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bekänn era synder för varandra och bed för varandra (Jak 5:16) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att tala ut om sina bekymmer med en medmänniska som man har förtroende för verkar vara en gudomlig lösning. Men innan jag går vidare in på det området ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • fredag 19 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Du skall inga andra gudar hava jämte mig (5 Mos 5:7 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den senaste tiden har jag fått vara med om att mina ögon öppnats så att jag steg för steg börjar inse något lite av Guds storhet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds... Läs mer

  • lördag 20 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bed oavbrutet och tacka Gud under alla livets förhållanden (1 Tess 5:17-18 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro för vardag och evighet. Att tro på Gud och på Guds Son, Jesus Kristus är ingenting som man bara tänker på och sysslar... Läs mer

  • söndag 21 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Var och en som tror på Honom (Jesus) får syndernas förlåtelse genom Hans namn (Apg 10:43 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden innehåller tankar och funderingar om kristen tro både ur ett vardagsperspektiv och från evighetssynpunkt. Men innan jag går vidare... Läs mer