21 juni 2018

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

I dag, om ni får höra hans röst, må ni icke förhärda
era hjärtan (Hebr 4:7 – 1917)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Under den här stunden tänkte jag uppehålla mig lite vid de skillnader som människor kan uppleva när man presenterar olika budskap för dem, och varför man hellre tar till sig ett visst budskap före ett annat. Men innan jag går vidare in på det området ska jag be om vägledning och hjälp av den Helige Ande, som vet allt och är min bäste Hjälpare, framför alla andra.
”Gode Gud! Jag kommer till dig på grund av min egen totala oförmåga att, i egen kraft, förmedla det sanna budskapet om Din frälsning genom Jesus Kristus. Helige Ande, du som är den tredje personen i gudomen, låt mig få del av din kunskap och kraft till hjälp för någon lyssnare som vill ha vägledning i bibelordet till välsignelse, förlåtelse för sin synd och frid i sitt hjärtas innersta. Amen.”

En dag satt jag och samtalade med en god vän om det kristna budskapet kontra österländska religiösa budskap, och hur det tas emot eller inte tas emot av oss män-niskor.

Tidigare i mitt liv har jag tyckt att det har varit angeläget att försöka diskutera och argumentera för den kristna tron, och jag har liksom försökt att lägga till rätta det kristna budskapet på ett lättfattligt och begripligt sätt. Men, skam till sägandes, har jag ofta misslyckats med en sådan form av ’övertalningsteknik’ för att få folk att överväga sin ställning inför Gud, ändra sitt sinnelag och ta emot frälsningens bud-skap i sitt hjärtas innersta. Därför har jag mer eller mindre slutat upp med det, efter-som det verkar att vara i det närmaste meningslöst.
Vad är din uppfattning, frågade jag min gode vän?

MUSIK

Som svar på min fråga om evangeliets budskap ska presenteras med någon form av övertalning svarade min vän: Jag måste erkänna att jag gjorde också likadant i början men jag gör det inte alls numera. Det verkar nämligen som om de flesta människor, som en följd av sin mänskliga natur, har mycket lättare att tro och ta till sig ett logiskt budskap. Det vill säga att om jag själv presterar det och det, så får jag en ’belöning’ som är si och så. Och om jag är riktigt duktig så stiger jag gradvis, steg för steg på en skala eller en stege… och når till sist fram till någon sorts mål. Det verkar också som om det helst ska kosta mycket pengar också, så att man verkligen tycker sig ha gjort en stor insats – och just därför är förtjänt av en riklig belöning.
MEN – den kristna tron är ju precis tvärtom. Fullkomligt ologisk och inte grundad på någon egen prestation alls. Kanske är det därför den verkar svår att acceptera för ’normal-människan’. Inga offer eller gärningar av något slag kan blidka den ende sanne Guden. Inga pengar i världen kan ge dig en entrébiljett till himlens land, och ingen insats på jorden hur stor eller välment den än är, kan få himlens Gud att ens börja fundera på om du duger eller inte.

MUSIK

Den kristna tron handlar alltså inte om någon egen mänsklig prestation alls.
Men det finns ett pris som måste betalas för din själs frihet från skuld - det bibeln kallar frälsning - för att ditt eviga liv ska vara fullständigt säkrat utan skymten av tvek-samhet. Men det priset kan DU aldrig betala. Varför det då?
AV DET ENKLA SKÄLET ATT DET REDAN ÄR BETALT !
Och eftersom det redan är betalt en gång för alla, när Guds Son, Jesus Kristus, dog för dig på ett kors, så behöver du inte anstränga dig. Du får tillträde till det eviga livet precis som alla andra människor -AV BARA NÅD- och alldeles gratis, och därför beror det bara på din ödmjukhet att i TRO ta emot Guds gåva av Nåd om du ska lyckas nå fram till målet.
”Ske dig som du tror” sa Jesus många gånger till olika människor under sin tid här på jorden. I sitt brev till romarna skriver Paulus också: ”Om du med din mun bekänner Jesus vara Herre och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda – DÅ BLIR DU FRÄLST” (Rom 10:9 – 1917). Alltså är det inte kunskapen som frälsar någon – utan bekännelsen av Jesus som Herre.

Det är alltså bibelns helt klara och entydiga budskap.
Är det alltför enkelt för dig? Ja, det är det kanske, och det är väl i så fall därför bibeln talar om den här frälsningsvägen som GUDS DÅRSKAP. Alltså inte människornas eller de kristnas dårskap - utan Guds! Därför att Gud älskade människorna så mycket så bestämde Han att Hans egen Sons liv måste offras som en ’lösen’ för deras synder, om det någonsin skulle bli möjligt för människorna att genom tro på Honom, bli frälsta och nå fram till det eviga livet i gemenskap med Gud.
Den kristna tron är alltså för människan en prestationslös tro. Inte för att trons väg öppnades utan prestation, men för att prestationen fullbordades på ett kors för omkring 2000 år sedan – AV JESUS. Därför är Jesus vägen till Gud! Välkommen!

MUSIK

Alltså, om du undrar hur just du ska nå fram till Gud, och hur du då ska bära dig åt… så vill jag bara svara att du ska inte ’bära dig åt’ alls. Du ska bara tro på Jesus, att Gud har uppväckt honom från de döda och bekänna honom som Herre i ditt eget liv.
Det är allt och INGET mer! Inget mer alls! Gud kräver inget annat av DIG! Kan det vara så enkelt, säger du kanske? Ja, jag kan bara förmedla bibelns budskap till dig – ingenting annat. Jag har ingen egen personlig mening eller uppfattning om hur frälsningen går till, eftersom det inte är jag som frälser och räddar dig. Det är Jesus som har fått den makten av Gud att här på jorden förlåta synder. Därför är det Jesus du ska tro på. Bry dig inte om vad andra människor tycker eller tänker. Läs din bibel som förklarar människans livsväg enligt kristen tro och tro på Jesus - det räcker.
Betala inga pengar och försök aldrig att prestera några goda gärningar för att på det sättet nå fram till en frälsning, salighet och evigt liv utan Jesus. Det går inte, för det finns ingen sådan väg till frälsning. Visst är det bra att du hjälper dina medmänniskor med pengar, mat, kläder och all möjlig mänsklig vänlighet, omtanke och välgörenhet – men räkna bara inte med att det ska ge dig någon ingång i himlens land och evig salighet. Då är du alldeles fel på det. Ditt hjärtas frid och din själs eviga salighet kan du bara få av NÅD genom tron på Jesus och inte på något annat sätt, hur gärna du än skulle vilja göra dig förtjänt av det.

MUSIK

En annan sak, som min gode vän som jag talade om förut, hade råkat ut för i sin evangelisationsgärning, var människor som inte kunde förlika sig med den slutliga domen som det står talat om i bibeln. Man tyckte inte att det kunde vara rätt att människorna skulle dömas… så det där med dom kunde man ju inte tro var rätt och riktigt.
Jaha, sa jag. Jag förstår inte vad det är som är så konstigt med domen. För den som tror på Jesus som sin Frälsare och Herre, blir det ingen negativ dom, utan snarare en bedömning eller ett omdöme om man gjort gott eller ont under sitt jordeliv och om man ska få lön för det eller inte. Läs Romarbrevet kapitel 8 och vers 1 så förstår du.
För den som fått sina synder förlåtna finns det ju ingen som helst anledning att vara rädd eller fundersam över att det kommer en domens dag inför Kristi domstol, som bibeln beskriver i Uppenbarelseboken.
”Det är människan förelagt att en gång dö och SEDAN dömas” står det (Hebr 9:27). Men den som inte har någonting att förebrå sig, eftersom alla synder är förlåtna, kommer med full frimodighet att kunna träda fram inför den rättfärdige domaren, som dömer absolut rättvist, efter människans eget innersta samvetes omdöme och med beaktande av ALLA både faktiska och förmildrande omständigheter. Det kommer att bli en så rättvis dom, så ingen jordisk domstol någonsin har avkunnat en så rättvis dom till 100%. INGEN -inte ens den dömde själv- kommer att ha någon som helst in-vändning mot den så rättvisa domen.
Och du som tror på Jesus och under ditt jordeliv bekänt honom som din Herre, har ingenting alls att frukta. Dina synder finns inte ens kvar utan är för evigt bortraderade.
DET FINNS ALLTSÅ INTE LÄNGRE NÅGON FÖRDÖMELSE FÖR DIG !
Dina synder är inte bara övertäckta av Guds Nåd – de är borttagna och finns inte mer. Du är fri och rättfärdig genom tron på Jesus !

MUSIK

Guds nåd och barmhärtighet mot oss människor är omöjlig att förstå och beskriva i ord. Därför är det en andlig fråga om TRO och ingenting annat. Vi människor vill så gärna försöka förstå allting, men i det här fallet är det en andlig insikt det är frågan om, och därför är den baserad på TRO. Vissheten om frälsningens sanning i ditt eget hjärta, får du när du tagit steget i TRO på Jesus – men inte förr.
Du måste alltid ta det första steget själv. Sedan får du se vad som händer på trons väg när du steg för steg vandrar tillsammans med Jesus - i gemenskap med Honom. Den kristna tron är alltså ingen förståndsfråga eller intellektuell prestation som man kan utföra om man har en tillräckligt hög IQ – eller intelligenskvot. Nej, det är precis tvärtom. Det är de enkla och fåkunniga människorna som i all enkelhet tror precis som det står skrivet, utan att krångla till det, och som lättast tar Gud på orden och låter sig frälsas.
Med det vill jag inte alls ha sagt att det skulle vara svårt för en högt begåvad person att acceptera det kristna budskapet om en FRÄLSANDE NÅD men det kräver kanske en större självövervinnelse och ödmjukhet…

Dagens minnesord: ”…för att alla tungor skall bekänna, Gud, Fadern, till ära, att Jesus Kristus är Herre” (Fil 2:11 – 1917).

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer