23 augusti 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Frid lämnar jag efter mig åt er. Min frid ger jag er… (Joh 14:27)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Jag hoppas att du vill öppna ditt hjärta och sinne mot himmelens Gud, för det är från Honom, som kallas Frids-fursten, som all verklig hjärtefrid kommer. Och tänk att DU kan få uppleva den friden i ditt inre. Jesu frid som övergår allt mänskligt förstånd. Men innan jag går vidare ska jag be Gud om hjälp och vägledning så allt blir rätt tänkt och sagt.

”Gode Gud! Jag tackar dig för att du alltid hjälper mig genom din Helige Ande. Dels så att jag kan förstå ditt ord och ta det till mig och dels så att jag kan förmedla det vidare till någon lyssnare som i dag behöver din kraft och vägledning på ett särskilt sätt. Du som känner allas våra olika förhållanden i livet, grip in och hjälp vederböran-de att ställa tillrätta det som har blivit fel. Tack för att du aldrig överger oss. Amen.”

Mitt i all oro och förtvivlan som du kanske drabbats av, kan du ändå i ditt inre få känna Jesu frid på ett underbart sätt. Och den friden kommer från Gud, genom hans Son, Jesus Kristus. När du tar emot honom i ditt hjärta genom att tro på honom, så skänker Han ditt hjärta frid och ro.
Var inte rädd! När du tror på Jesus så får du ha honom med dig – ALLTID !

MUSIK

För mig är Guds frid en manifestation av Guds härlighet i en människas liv. Tänk att få uppleva Guds härlighet i sitt liv på ett sådant underbart sätt – det är en förmån som varken går att värdera eller beskriva med mänskliga ord.
Jag menar, i första hand, inte att det fantastiska ligger i att få någon sorts ’audiens’ inför Honom, Skapelsens och universums Gud. Nej, jag menar själva effekten av att få uppleva Guds nåd, Guds härlighet och Guds frid. Givetvis så är det första en förut-sättning för det andra… och i bibelns första del, i Gamla Testamentet, står det talat om Mose. Läs t.ex. 2:a Mosebokens 33:e kapitel. Där säger Mose i vers 18 så här:
”Låt mig alltså få se Din härlighet.” Och Gud svarar Mose: ”Se, här är en plats nära intill Mig; ställ dig där på klippan.”

Mose bad till Gud… och Gud svarade Mose att han skulle ställa sig nära Honom. DÅ skulle Mose få se Guds härlighet.
Vad säger det här? Jo, det säger att ska man få se och uppleva Gud och det som Han har att ge en människa, då måste man bedja och hålla sig nära Gud.

Har du en böneplats där du kan komma nära Gud? Eller är det kanske så att du har så mycket annat omkring dig -i din närhet- som har tagit Guds plats?
Om det är så att Gud på något sätt inte längre får plats i ditt dagliga liv… du får lik-som inte tid med Honom, som du egentligen vill, då är det dags min vän, att du börjar tänka efter ordentligt och prioritera – alltså välja vad DU vill sätta först i Ditt liv.

Hur var det nu det stod i den gamla bibelboken? Var det inte någonting om att söka Guds rike och hans rättfärdighet först…? (Matt 6:33)

MUSIK

Du vet själv precis hur det är ställt i ditt eget liv. Ditt samvete talar mycket tydligt om för dig hur det är… även om du försöker förklara bort både det ena och det andra. Gud har haft första platsen en gång i ditt liv… men han har det kanske inte längre?
Men Gud är barmhärtig… och nådig. Långmodig och stor i mildhet och trofasthet.
Kom igen! Bed och ställ dig i Guds närhet! Bön skapar närhet! Och din bön springer fram ur ditt behov av Gud, Guds hjälp och Guds frid i ditt liv.

När du själv har försökt att styra ditt liv, så konstaterar du kanske till slut att det inte gick något vidare bra. Då upplever du ett behov av att få ordning på ditt liv… och någon annan måste hjälpa till med att ta tag i livet, så att det äntligen blir ordning och reda – eller hur?
Min käre vän som lyssnar nu. Du är inte alls ensam om att ha det så här.
Vi är många, många med dig, som har det -eller har haft det- precis likadant.
Personligen så behöver jag Gud varje ögonblick. Mitt behov av Gud, Hans frid i mitt inre och Hans ledning varje dag är det enda som verkligen betyder något när allt kommer till allt.
Att ha frid med Gud det betyder mycket mer än att gå omkring i någon sorts andligt rus, eller verklighetsflykt av något slag. Det betyder tvärtom att man tar tag i själva verkligheten. Det betyder också att man har tillgång till Guds vägledning och hjälp under vardagens många olika sysslor. På jobbet, i skolan, på fritiden… Ung eller gammal… antingen man står mitt uppe i det dagliga jäktet och konkurrensen… eller om man har gjort sitt slit i livet och nu får ta igen sig som pensionär. ALLA som vill får uppleva Guds frid och omsorg i sitt liv.

MUSIK

För att Gud ska kunna visa dig sin omsorg så vill han att du ska komma till Honom varenda dag och tala om för honom hur du har det. Han säger: ’Kom, så ska vi tala ut med varandra. Hur har du det mitt barn? Vad är det som tynger ner dig?’
Så får du berätta för Gud, precis som du själv tänker, hur du har det… och du får lasta av dig alla dina besvärligheter och dina bekymmer… och får känna hur Gud liksom tar hand om allt det där som verkar att vara alldeles hopplöst att få ordning på. Sedan, när du har lastat av dig alltsammans i din bön till Gud, så säger han:
’Mitt barn! Det där ska jag ta hand om… lämna det till mig!’
Ja, det är helt underbart hur du sedan får uppleva att Gud börjar dra i de olika trådar-na på sitt sätt… och saker och ting börjar lägga sig tillrätta på ett sätt som du aldrig trodde var möjligt. O, om du visste hur stor Gud är, vilka möjligheter Han har och vilken omsorg han har om dig personligen… Bara du låter Honom få chansen att bevisa det för dig!
Bed och gå in i Guds närhet!

Hör du till de människor som under tidernas lopp har undrat över vägen till Gud? Undrar du också över hur man ska hitta fram till den ende sanne och levande Guden? Kanske har du, som många andra, försökt med ’allt möjligt’… olika mer eller mindre mystiska riter och religioner. Kanske har du farit världen runt för att kunna om möjligt hitta vägen till Gud.

MUSIK

Av någon underlig anledning så har österländska religioner en stor dragningskraft på sökande människor.
För många år sedan åkte en vän till mig till Indien… och till Tibet och Nepal… för att bland de som han trodde andliga ’gurus’ finna Gud och Guds frid för hjärtats innersta oro. Men han fann INGENTING. Ingen levande Gud… Bara döda bilder och avgudar.
Så kom han tillbaka till Sverige igen. Och en dag sitter han på en bänk på ett torg. Plötsligt så kommer en av en frikyrkas ungdomar i staden förbi, går fram till honom och ger honom en liten traktat… ett litet blad med en tryckt text på där det står något om vägen till Gud…
”VÄGEN TILL GUD” – tänker han… det är ju det jag har sökt så länge efter…
På det lilla bladet han håller i sin hand står det om en samling som man ska ha senare på kvällen i kyrkan. Eftersom han är nyfiken på ’vägen till Gud’ så går han till den där samlingen.
DÄR får han höra någonting som han aldrig hört tidigare. Han får höra att vägen till Gud går genom Guds Son, som heter Jesus. Det han har sökt så länge efter har han äntligen fått reda på.
Han får också höra att Jesus är vägen och sanningen och livet! Vägen till Gud och Sanningen om Gud och Livet i Gud.
Min vän tar till sig budskapet om sanningen att Jesus är vägen till Gud. Han tror på Jesus och tar emot honom i sitt hjärta.
DÅ börjar ett nytt liv för honom… och i dag är han missionär borta i Indien. Han är där för att tala om att Jesus är den som kan hjälpa, rädda och skänka frid i ett sargat människohjärtas innersta.

MUSIK

JESUS är den enda vägen till Gud, och söker du honom på det sättet så kommer du GARANTERAT att finna honom. Hur kan jag säga det så säkert? Jo, det kan jag göra för han har själv sagt i sitt ord i bibeln att han är den som uppfyller himmel och jord… alltså är han inte längre bort från dig än den luft du andas.
Säg: ”Jesus, jag vill tro på dig. Jag har syndat och jag vill ha DIN förlåtelse för allt som jag har gjort fel… hjälp mig att styra mitt liv. Då är Jesus där, hos dig, för han är alltid nära den som ber till Honom.
Ingen människa behöver gå bort från Jesus för att Han inte har tid med dig eller för att din synd och skuld var för stor. Nej, där synden är stor – är nåden ännu större. Och Jesus tar sig an alla som söker Honom UPPRIKTIGT, alltså av sitt hjärtas allra innersta behov och med det allvar som den verkliga förlåtelseprocessen utgår från.

Tag ditt tillfälle nu, min vän! Sök dig fram till Guds närhet. Bed med mig nu.
Om du inte vet hur man ber så ber jag före och du får be efter mig.

”Jesus, jag kommer nu inför dig, precis som jag är. Tack för att du har dött för mig och har tagit all min synd och skuld på dig själv. Jag tror på dig och ber dig om förlåtelse för allt jag har gjort fel. Låt mig få uppleva DIN NÅD så att jag kan börja ett nytt liv, där DU styr och leder allt i fortsättningen. Amen.”

Dagens minnesord: ”Var vid gott mod, jag har övervunnit världen” (Joh 16:33 – 1917)

MUSIK

Veckans andakter, v 16

  • måndag 15 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Rättfärdighet kommer att tillräknas oss som tror på Honom" Ä Jesus (Rom 4:24) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet. När jag bad, läste min bibel och funderade på den kristna trons verkliga innehåll, så kom jag att tänka på... Läs mer

  • tisdag 16 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud står emot de högmodiga, men de ödmjuka ger han nåd (1 Petr 5:5 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet och den frihet du är kallad till i Jesus Kristus. Men innan jag går vidare på de tankebanorna i trons värld ska jag... Läs mer

  • onsdag 17 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bedröva inte Guds Helige Ande (Ef 4:30) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och tvivel i vardagslivet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning så att allt blir rätt, både tänkt och sagt. "Gode Gud! Jag kommer... Läs mer

  • torsdag 18 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bekänn era synder för varandra och bed för varandra (Jak 5:16) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att tala ut om sina bekymmer med en medmänniska som man har förtroende för verkar vara en gudomlig lösning. Men innan jag går vidare in på det området ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • fredag 19 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Du skall inga andra gudar hava jämte mig (5 Mos 5:7 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den senaste tiden har jag fått vara med om att mina ögon öppnats så att jag steg för steg börjar inse något lite av Guds storhet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds... Läs mer

  • lördag 20 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bed oavbrutet och tacka Gud under alla livets förhållanden (1 Tess 5:17-18 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro för vardag och evighet. Att tro på Gud och på Guds Son, Jesus Kristus är ingenting som man bara tänker på och sysslar... Läs mer

  • söndag 21 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Var och en som tror på Honom (Jesus) får syndernas förlåtelse genom Hans namn (Apg 10:43 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden innehåller tankar och funderingar om kristen tro både ur ett vardagsperspektiv och från evighetssynpunkt. Men innan jag går vidare... Läs mer