22 augusti 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

”I honom (Jesus) finns visdomens och kunskapens
 alla skatter fördolda” (Kol 2:3 – 1917).

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Eftersom den här andakten vilar på en kristen grund, som utgår från en personlig tro på Jesus Kristus, som Försonaren för all synd, så handlar det också om olika trosfrågor hämtade från både vardags- och evighetsperspektiv. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning så att allt blir rätt tänkt och framfört.

”Gode Gud! Jag kommer inför dig med en ödmjuk bön ur mitt hjärtas djup, om din direkta vägledning i bibelordet. Jag ber också om hjälp med att på rätt sätt kunna förmedla evangeliet om förlåtelse för all synd i namnet Jesus, och den försoning mellan oss människor och dig, Herre, som frälsning från synden innebär. Låt, Herre, någon lyssnare få upp ögonen för sanningen i ditt budskap och den vägledning som du lovat ge den som söker dig med uppriktigt hjärta. Amen.”

Jag sa förut att kristen tro handlar om ett personligt ställningstagande till Jesus, Guds Son. Det finns människor som tycker att det här med kristendomen, de 10 buden och en Gud som håller ordning och reda är väldigt bra… Men när det blir tal om Jesus, och en personlig tro på honom, då blir budskapet lite för närgånget på något sätt… Det personliga ansvaret för det sätt man lever blir så påtagligt, och beslutet att säga JA eller NEJ så utslagsgivande, så man drar sig undan… Kanske gör man det också av rädsla för att det budskap som man inte vill acceptera, ändå trots allt till slut ska visa sig vara det rätta och sanna...

MUSIK

Det kan finnas många anledningar till att man intar en avvisande hållning till det kristna budskapet. Man VILL INTE låta samvetets manande röst bli utslagsgivande för sin innersta viljas övertygelse -att ta steget fullt ut- i ödmjukhet inför Honom som har ögon som eldslågor och känner till ALLT. Kanske är man också tveksam till att säga JA till någonting som eventuellt kan innebära nya och okända förpliktelser både mot Gud, sin familj och sina övriga medmänniskor… Kort sagt så vill man helt enkelt inte ta ställning – åtminstone INTE NU – men kanske längre fram i tiden… när livet börjar ta slut och det stora allvaret börjar flåsa en i nacken… 
Är det här något nytt under solen? Nej, inte alls. Jesus sa om sitt samtida släkte: ”Jerusalem, Jerusalem, du som dräper profeterna och stenar dem som är sända till dig! Hur ofta har jag inte velat församla dina barn, likasom hönan församlar sina kycklingar under sina vingar! MEN NI HAR INTE VELAT” (Matt 23:37 – 1917).
Det är alltså den fria viljan som Gud i skapelsen har försett oss människor med, som så att säga ’ställer till det’ för oss. Precis på samma sätt som skedde när Adam och Eva syndade och satte sig upp mot Guds vilja och klara befallning, i Edens lustgård.
Till sist är det alltså en VILJEFRÅGA och ingenting annat. Gud visste ju det och där-för bestämde Han att ’medlingen’ mellan honom själv och människan, bara kan ske genom tron på MEDLAREN JESUS och INTE på något annat sätt. Den trånga porten ger alltså ingen plats för människans eget JAG. Bara för ödmjukhet och Guds Nåd.

MUSIK

Jesus är alltså vägen till Gud och vill du finna den vägen så är det mycket enkelt. Gud låter sig nämligen finnas av den som uppriktigt söker Honom, på det sätt som Han har bestämt – alltså genom tron på Hans Son, Jesus Kristus. När Jesus vandra-de omkring här på jorden och hjälpte alla människor som kom till honom och trodde att han ville och kunde hjälpa dem, så häpnade människorna och sa: ”Allt har han väl beställt. De döva låter han höra och de stumma talar” (Mark 7:36).
Men ändå hade Jesus många fiender bland människorna som av avundsjuka försök-te få bort honom på olika sätt.
Och som om inte det vore nog, försökte alla de onda himmelska makterna ideligen att få Jesus till att göra något som var emot Mose lag eller göra något annat felaktigt som längre fram skulle kunna användas emot honom, när hans liv skulle granskas. Men det lyckades inte, utan Jesus fullbordade till punkt och pricka det uppdrag som Gud hade gett honom - nämligen att försona hela mänskligheten med Gud själv - och för det betalade Gud det högsta pris som någon kunde betala i universum, nämligen sin egen Sons absolut oskyldiga liv.
Ingen tog Jesu liv, utan han gav det frivilligt när han lät sig korsfästas. På det sättet fullbordades exakt det som profeterna i bibelns Gamla Testamente hade förutsagt.
Jesus är svaret på frågan både om det fysiska och det andliga livet, oavsett om du själv ställt den frågan någon gång eller inte. Han var med vid livets uppkomst och människans skapelse, eftersom själva livets hemlighet ligger förborgad i Honom. När Gud blåste in livsande i människan så att hon blev en levande varelse var Jesus med. Det står nämligen att Gud sade: LÅT OSS GÖRA MÄNNISKOR TILL VÅR AVBILD… (1 Mos 1:26). Gud var alltså inte ensam.

MUSIK

I inledningen till sitt evangelium i bibeln skriver Johannes: ”I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud. Detta var i begynnelsen hos Gud. Genom det har allt blivit till, och utan det har intet blivit till som är till. I det var liv, och livet var människornas ljus…” (Joh 1:1-4). För att förtydliga det ytterligare, när det gäller det andliga livet i Gud, så sa Jesus: ”Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig” (Joh 14:6).

Alltså är Livet i Jesus och LIVET ÄR MÄNNISKORNAS LJUS ! 
Tänk om du och jag riktigt kunde ta till oss själva kärnan i den här sanningen om Jesus, Guds Son, och tro på honom av hela vårt hjärta och av hela vår själ. Låta Jesu liv genomsyra hela vårt väsen, så att vi blir en enda stor tacksägelse till Honom och välsignelse för våra medmänniskor - under vår stund på jorden.

Det finns inget klokare beslut som du kan fatta här på jorden, än att ta emot Jesus i ditt hjärta och följa Honom så länge du lever. Öppna dig för Honom som bara vill hjälpa dig, och låt Honom ta hand om din framtid. Han vill förlåta dig din otro och alla felsteg som du har gjort i hela ditt liv. Det kostar ingenting. Du kan heller aldrig betala någonting för hela priset är redan betalt.

Till dig som tidigare har försökt med allting annat säger jag: FÖRSÖK MED JESUS! HAN ÄR UNIK I ORDETS SANNA BETYDELSE – D.V.S. ENSAM I SITT SLAG !

MUSIK

Jag sa förut att Jesus tar hand om din otros synd och förlåter dig alla dina felsteg. Hur mycket otro och hur många felsteg blir det kvar då? INGA ALLS – eller hur?
När du har sagt ditt JA till Jesus så blir den Helige Ande din Hjälpare och din Vägledare i alla situationer -vad det än gäller- under hela ditt liv, och genom döds-skuggans dal in i det eviga livet i gemenskap med Gud.
Om du vill tro, ta emot Jesus och det eviga livet så kan du be tillsammans med mig. Knäpp dina händer precis där du är för dig själv. Tala med Jesus precis som du skulle tala med mig om jag satt bredvid dig nu. Öppna ditt hjärta och berätta för Honom precis allt som trycker dig. Kanske tycker du att det låter konstigt, men gör det i så fall ändå, så får du själv se att Jesus är hos dig och lyssnar till dig när du söker Honom och Hans hjälp. Kanske har du aldrig bett en bön tidigare i hela ditt liv, men det betyder ingenting. Det är inte de många och vackra orden som är avgörande – utan ditt hjärtas inställning. Bed till Jesus om förlåtelse för din synd och om rening i Hans blod. Då garanterar jag, SÅ SANT GUD LEVER, så kommer du att bli bönhörd och ditt liv kommer att bli förvandlat.

Vi ber nu det man kallar Frälsnings- eller Omvändelsebönen. Jag ber före så får du be efter mig – om du vill:

”Herre Jesus Kristus. Jag är ledsen över de saker som jag har gjort fel i mitt liv.
(Ta nu några ögonblick för att be om förlåtelse för sådant som ditt samvete
påminner dig om.)
Jag ber Dig, förlåt mig. Jag vänder mig nu bort från allt som jag vet är fel.
Tack för att Du dog på korset för mig, så att jag kan bli förlåten och fri.
Tack för att Du erbjuder mig förlåtelse och Din Helige Ande.
Jag ber, kom in i mitt liv genom Din Helige Ande och var med mig för alltid.
Tack, Herre Jesus. Amen.”

MUSIK

Om du hellre vill be med bibelorden i ’den botfärdiges bön’ så går det lika bra. Som jag sa innan är det hjärtats uppriktighet inför Gud som är det viktiga.

Den ene rövaren som korsfästes intill Jesus sa:
”Jesus, tänk på mig när du kommer i ditt rike.” Jesus svarade: ”Sannerligen säger jag dig: I dag skall du vara med mig i paradiset” (Luk 23:42-43 – 1917).

I psalm 51 av kung David, i bibeln, står det så här:
”Gud, var mig nådig efter din godhet, utplåna mina överträdelser efter din stora barm-härtighet. /…/ Du har ju behag till sanning i hjärtegrunden; så lär mig då vishet i mitt innersta./…/ Skapa i mig, Gud, ett rent hjärta, och ge mig på nytt en frimodig ande. Förkasta mig inte från ditt ansikte, och tag inte din Helige Ande ifrån mig. Låt mig åter få fröjdas över din frälsning, och uppehåll mig med villighetens ande…”
(Ps 51:3, 8, 12-14 – 1917).

Dagens minnesord: ”Till den skådar jag ned, som är betryckt och har en förkrossad ande, och till den som fruktar för mitt ord” (Jes 66:2 – 1917).

MUSIK

Veckans andakter, v 16

  • måndag 15 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Rättfärdighet kommer att tillräknas oss som tror på Honom" Ä Jesus (Rom 4:24) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet. När jag bad, läste min bibel och funderade på den kristna trons verkliga innehåll, så kom jag att tänka på... Läs mer

  • tisdag 16 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud står emot de högmodiga, men de ödmjuka ger han nåd (1 Petr 5:5 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet och den frihet du är kallad till i Jesus Kristus. Men innan jag går vidare på de tankebanorna i trons värld ska jag... Läs mer

  • onsdag 17 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bedröva inte Guds Helige Ande (Ef 4:30) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och tvivel i vardagslivet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning så att allt blir rätt, både tänkt och sagt. "Gode Gud! Jag kommer... Läs mer

  • torsdag 18 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bekänn era synder för varandra och bed för varandra (Jak 5:16) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att tala ut om sina bekymmer med en medmänniska som man har förtroende för verkar vara en gudomlig lösning. Men innan jag går vidare in på det området ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • fredag 19 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Du skall inga andra gudar hava jämte mig (5 Mos 5:7 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den senaste tiden har jag fått vara med om att mina ögon öppnats så att jag steg för steg börjar inse något lite av Guds storhet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds... Läs mer

  • lördag 20 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bed oavbrutet och tacka Gud under alla livets förhållanden (1 Tess 5:17-18 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro för vardag och evighet. Att tro på Gud och på Guds Son, Jesus Kristus är ingenting som man bara tänker på och sysslar... Läs mer

  • söndag 21 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Var och en som tror på Honom (Jesus) får syndernas förlåtelse genom Hans namn (Apg 10:43 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden innehåller tankar och funderingar om kristen tro både ur ett vardagsperspektiv och från evighetssynpunkt. Men innan jag går vidare... Läs mer