18 augusti 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Då vi nu har blivit rättfärdiggjorda av tro, har vi frid med Gud genom vår Herre Jesus Kristus… (Rom 5:1 – 1917).

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Min högsta önskan är inte att den här andakten ska vara mysig eller känslosamt innerlig, utan att du under stilla eftertanke ska ge din själ tillfälle till att lyssna in rösten från honom, Jesus, som bara vill dig väl. Han som varligt och med största omsorg om dig säger: ’Min frid ger jag dig! Du som är orolig och betungad, kom till mig så ska jag lyfta av din börda, förlåta dig dina synder och skänka dig ro i ditt inre.’ Det är det absolut viktigaste i livet.
Men innan jag går vidare ska jag be om hjälp och vägledning så att allt blir rätt.

”Gode Gud! Jag kommer inför ditt ansikte med en bön om vägledning i ditt ord, så att jag kan förstå det och ta det till mig på ett sådant sätt att jag kan förmedla något ord i det underbara frälsningsbudskapet vidare till någon lyssnare som behöver det på ett särskilt sätt i dag. Herre, jag känner inte till vem som du har avsett ditt ord för, men du håller noga reda på varenda en av oss människor som söker dig, i tanke, ord eller gärning. Jag ber, Herre, att du genom den Helige Ande, låter din kraft och välsignelse följa ordet, så att det tränger igenom kopparportarna och in i någons hjärta. Amen.”

Slappna av, min vän, och känn dig innerligt välkommen att vara med och lyssna med ett öppet hjärta och sinne mot JESUS, som är fridens furste.
När jag bad till Gud, som jag alltid brukar göra, för att få ledning och inspiration till vartenda program och vad de ska innehålla, så kom det bestämt för mig att det skulle handla om din och min relation till Gud, och hur den relationen skulle och kunde vara.

MUSIK

Under den senaste tiden har jag själv mer och mer önskat mig en sådan där riktigt nära relation med Gud, som jag antar att det innebär, när man ’vandrar i umgängelse med Gud’ som det står om Hanok och Noa (1 Mos 5:22; 6:9). Om jag förstår det rätt, så lärde de känna Gud på ett mer innerligt sätt än som är vanligt för oss människor, och de fick del av Guds tankar.
Om relationen mellan Gud och de båda gudsmännen var lika den som Gud har med sina änglar av olika slag, vet jag inte, men när Hanok hade vandrat med Gud i 365 år så såg man honom inte mer står det ’ty Gud tog honom bort’. Kanske Gud ville ha Hanok ännu närmare sig själv – ansikte mot ansikte – av någon anledning.
När det gäller Noa så lät Gud honom i förväg veta sitt beslut att göra slut på allt levande på jorden. Gud talade också om för honom hur han skulle göra för att -med sin familj och alla de olika djurarterna- komma undan flodens vatten. Noa var 600 år gammal när han hade byggt arken färdig och samlat in alla djuren.
Då lät Gud djupens källor bryta fram och med regnet i 40 dygn kom syndafloden och övertäckte jorden, så att allt levande drunknade och dog.
Så började Gud om igen och lät Noas familj och alla djuren bli fruktsamma, föröka sig och växa till på jorden. Noa levde efter floden i 350 år och blev alltså 950 år gammal.
Gud upprättade också ett förbund och sade: ”Härefter skall icke mer ske att allt kött utrotas genom flodens vatten; ingen flod skall mer komma och fördärva jorden.”

MUSIK

Gud skapade också ett evigt tecken på förbundet mellan sig själv och alla levande varelser. Han sa: ”Min båge sätter jag i skyn; den skall vara tecknet till förbundet mellan mig och jorden. Och när jag härefter låter skyar stiga upp över jorden och bågen då syns i skyn, skall jag tänka på det förbund som har blivit slutet mellan mig och er, jämte alla levande varelser, vad slags kött det vara må; och vattnet skall då icke mer bli en flod som fördärvar allt kött” (1 Mos 9:13-15 – 1917).
Från Noas 3 söner, Sem, Ham och Jafet har sedan alla jordens folk utgrenat sig.

Den relation med Gud som jag talar om är helt öppen, utan någon mask varken för ansiktet eller för själens innersta. Ett förhållande överfullt av förtröstan, tillgivenhet och gemenskap.
Finns det något jordiskt förhållande som man kan jämföra med? Kanske ett riktigt fint äktenskap är likt själva ur-modellen för ett sådant gudsförhållande som jag menar – varmt, skönt och innerligt! Ett riktigt förhållande till Gud, borde alltså präglas av för-tröstan, tillit, trohet och omsorg.
Själva tron på Gud vilar ju på en grund av trohet, eftersom Gud är trofast även om du och jag är trolösa. Han ändrar sig inte och hans kärlek är evig även om vi är kärleks-lösa.
Gud är evig och likadant är det med hans kärlek till människorna – till dig och mig. Den bara finns där och behöver aldrig ifrågasättas. Om man tänker på det oerhörda offer som Gud gav oss människor till lösen för all vår synd, nämligen sin egen Son, JESUS KRISTUS, så kanske man åtminstone kan börja ana något av Guds innerliga omsorg om oss människor – om dig och om mig. Omsorgen om vårt liv och vår fram-tid, i alla detaljer, under förutsättning dock förstås att du och jag verkligen vill att han ska ta hand om oss och styra våra liv.

MUSIK

Om du har sökt frid och ro för ditt oroliga hjärta, men inte har sökt den hos Jesus, så blir din frid och tillfredsställelse mycket kortvarig – om du ens får möjlighet att känna någon frid överhuvudtaget…
Men när du säger ditt JA till Jesus, så börjar ett underverk att ske på djupet, inom dig. Det är inte de yttre förhållandena i första hand som förändras, utan det börjar inifrån, därför att det är där, i ditt innersta… i djupet av din själ, som din tro börjar verka. Där börjar trons kraft att hela såren i dig, och läkedomen, genom tron på Jesus, börjar med att Gud städar ut allt som är orent. Någon har sagt att när Gud städar i en människas hjärta, så rinner skurvattnet ut genom ögonen… Sedan, när rengöringen är klar, då blir det plats för en så underbar Guds frid som du aldrig hade kunnat föreställa dig… och ett nytt liv har börjat.
Den här förändringen i livet – frälsningen – beskrivs i bibeln som något lika genom-gripande som att bli född på nytt. Din kropp föds inte på nytt, men din ande gör det. Den väcks nämligen upp till medvetande om Gud och ditt underbara förhållande till honom. Du får en Hjälpare - den Helige Ande - som för alltid bor i dig, varje ögonblick för resten av ditt liv. Genom din tro på Jesus kommer Gud att bo i dig och ditt liv blir helt förvandlat. På det sättet får du ett hopp inför framtiden, där du inte trodde att det fanns någon förhoppning, och du får uppleva en mening med ditt liv. Just den mening som du har undrat över och frågat efter tidigare.

MUSIK

När tron så sakta växer till inom dig, så får du också uppleva en ny kraft för varje dags problem. Det är inte så att du står utanför dig själv på något sätt, men skillna-den är att du inte längre är ensam, utan har ’någon att hålla i handen’ vartenda ögon-blick. Du är inte längre utlämnad åt dig själv och din egen bristande förmåga, utan du har tillgång till alla himmelrikets välsignelser och hjälpinsatser.
Guds förråd är outtömligt och hans vishet är gränslös. Han bara välsignar, särskilt så länge som du i din tur ger ut till andra människor -fritt och för intet- precis som du själv fått frid och nåd. Meningen är att du ska börja intressera dig för att hjälpa din nästa, alltså dina medmänniskor, på samma sätt som du själv har fått hjälp. Kanske är du blyg och har svårt att ta kontakt med andra människor, men det är också ett problem som du med full förtröstan kan lämna åt Jesus. Han leder dig i allt, om och när du vill vara ledd av honom. Det är ett spännande liv att få vandra tillsammans med Jesus. Läs din bibel varje dag så får du veta mer, steg för steg. Till och med Jesu motståndare erkände, när han gått omkring här på jorden, men av avundsjuka ändå blev korsfäst, att ”Andra har han hjälpt…”
Det finns en annan anledning också till att jag rekommenderar dig att läsa din bibel varje dag, även om du kanske tycker att du glömmer lika fort. Min erfarenhet är nämligen den att i och med att man en gång har läst in bibeltexten, så har den liksom blivit ’inskriven’ i minnet (precis som något skrivs in i ett datorminne) och kan lyftas fram av den Helige Ande i en situation när du verkligen behöver den. Men har du aldrig ’läst in’ bibeltexten så finns det ju heller ingenting att lyfta fram i den stund när du behöver den t.ex. för att förstå vilket beslut du ska fatta eller vilken väg du ska ta.

MUSIK

Guds kärlek består inte i att vi har älskat honom först, och att han sedan, efter hand, börjar förbarma sig över oss… Nej, Guds kärlek består i att Han först har älskat oss, så högt att han t.o.m. offrade sin egen Sons liv för vår skull, för att syndens oerhörda makt skulle brytas en gång för alla.  Det varken finns eller behövs något ytterligare offer för att befria oss från synderna. Du eller jag kan inte bidra på något sätt. ALLA människors syndaskuld betalades en gång för alla av Jesus, när han dog på korset för omkring 2000 år sedan, och en skuld kan ju inte betalas mer än en gång. Om du har en skuld som förfallit till betalning enligt den faktura du fått, så betalar du den och får ett kvitto på att den är betald. Om du sedan av misstag eller annan anledning betalar en gång till, så blir ju inte skulden ’mer betald’ för att du betalar 2 gånger.
Min vän! På samma sätt är det med din syndaskuld. Du står i skuld till Gud för att han genom sin Sons offerdöd på korset, har erlagt en full lösen för din synd, som du egentligen skulle ha betalat själv, med ditt eget liv, eftersom ’syndens lön är döden’.
Du kan alltså ALDRIG bidra på något sätt, med din godhet, hjälpsamhet till de fattiga eller på något annat sätt, till att din synd och skuld blir förlåten, betald och borttagen.
All synd har Jesus tagit på sig själv, och försonat Gud med människosläktet en gång för alla. Det betyder att du kommer aldrig att gå förlorad p.g.a. någon synd, utan bara för din ovilja att tro på Jesus och bekänna Honom som herre i ditt hjärtas innersta.

Dagens minnesord: ”Genom honom (Jesus) har vi också fått tillträde till den nåd som vi nu står i, och vi berömmer oss i hoppet om Guds härlighet”  (Rom 5:2 – 1917)

MUSIK

Veckans andakter, v 13

  • måndag 25 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Tiden är fullbordad, och Guds rike är nära; gör bättring och tro evangelium" (Mark 1:15 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och en personlig relation med Jesus Kristus, Guds Son. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp... Läs mer

  • tisdag 26 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Kom, ni min Faders välsignade, och ta i besittning det rike som stått färdigt åt er från världens begynnelse" (Matt 25:34). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om vår kristna tro i en personlig relation med Guds Son, Jesus Kristus. Jag vill berätta för dig... Läs mer

  • onsdag 27 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Hur översvinnligt stor Hans makt är på oss som tror (Ef 1:19 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro, en personlig Gudsrelation i Jesu namn - och om Guds makt på den som tror på honom. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • torsdag 28 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jerusalem, JerusalemÄhur ofta har jag inte velat samla dina barn Ä men ni ville inte" (Matt 23:37) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och en relation till Gud på ett personligt sätt. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds vägledning... Läs mer

  • fredag 29 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Herre, tillräkna dem icke denna synd." (Apg 7:6 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Detta är en stund för dig som funderar över frågan om en personlig kristen tro, och som vill upptäcka och lära dig mer om Jesus Kristus, den kristna trons centralgestalt. Räck mig din... Läs mer

  • lördag 30 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Du är min Son, den Älskade. I dig har jag min glädje" (Mark 1:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en stund som handlar om personlig kristen tro och en relation med Gud - genom Jesus Kristus. Men innan jag går vidare och tar ytterligare några steg på trons väg, så... Läs mer

  • söndag 31 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    De som sår med tårar skall skörda med jubel (Ps126:5) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om personlig tro på Jesus Kristus, och en relation med Gud den Allsmäktige, himlens och jordens Skapare. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer