20 augusti 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

”Era hjärtan vare icke oroliga…” (Joh 14:1 – 1917)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska jag tala om vardagen och om det eviga livet som ligger bortom den här tidens horisont, men som alla människor omfattas av, både du och jag. Bibeln säger oss att vi allesammans är evighetsvarelser, som efter vår fysiska död lever vidare i ett annat tillstånd – ett andligt tillstånd – i fullt medvetande men utan vår jordiska kropp. Det är inget särskilt märkligt med det… inte märkligare än att ett frö, och blomman som kommer av fröet, är samma sak och delar av varandra, men förekommer i olika till-stånd och i olika skepnad. Men innan jag fortsätter ska jag be om vägledning och hjälp genom Guds Ande, så att allt blir rätt både tänkt och sagt.

”Gode Gud! Jag kommer inför dig därför att jag behöver din hjälp. Själv saknar jag förmåga att med kraft förmedla det underbara budskapet om frälsning för alla männi-skor. Budskapet om den stora glädjen som du har berett vägen för genom att sända din Son, Jesus Kristus, hit till vår jord för att själv ta på sig allas synder. Herre, jag ber om vägledning i ditt ord så att jag kan förstå det och ta det till mig på rätt sätt. Låt det bli till välsignelse och frälsning för någon lyssnare som är med just nu. Amen.”

Det jag säger om livets olika uppenbarelseformer är exakt vad Guds Ord i bibeln talar om, på olika ställen. Det står också att du, medan du lever här på jorden, med din fria vilja kan bestämma var du en gång ska tillbringa din evighet någonstans.
”Den lön som synden ger är döden, men den gåva som Gud av nåd ger är evigt liv, i Kristus Jesus, vår Herre” (Rom 6:23).

MUSIK

Att den som tror på Jesus har del i det eviga livets glädje och fröjd, hänger samman med att Han korsfästes och dog för din och min synd och skuld och att det är Guds visdom. Detta som ’världen’, det vill säga de som INTE tror, menar är dårskap. Gud ville ha det så, att de som själva tycker sig vara visa människor, ska komma på skam, eftersom de inte lärde känna Gud i Hans visdom. ”Det behagade Gud, att genom den dårskap Han lät predikas, frälsa dem som tror” står det (1 Kor 1:21).
Så helt bortsett från om du eller jag tycker att det här budskapet om Guds frälsning genom en korsfäst Kristus, är en obegriplig dårskap, och ingenting som en förståndig människa ska bry sig om, så är det precis så som Gud har bestämt att Hans budskap om räddning för människorna ska predikas. Alltså är det så, att den som vill tro på det budskap Gud kommer med -genom sitt ord i bibeln och genom de förkunnare som Han sänder ut- blir räddad undan den eviga pinan i helvetet. Vill man INTE tro, så tycker både Gud och jag (om jag får säga så) att det är mycket tråkigt, men vi kan ingenting göra åt det, eftersom du är skapad med en fri vilja.
Om du tycker att det som jag nu har sagt om frälsningen, det eviga livet och din fria vilja, är obehagligt att höra på… och du vill kanske egentligen inte alls lyssna på det jag säger… så glöm inte att livet tar slut en dag för oss allesammans. Är du klar över vad som händer då? Jag vill ju bara tala om för dig hur din evighet kan bli ljus och underbar och varna dig för att motsatsen är precis lika verklig.

MUSIK

Budskapet om himmel och helvete är ungefär som om jag sa till dig att om du INTE kan simma så ska du akta dig för djupt vatten. Jag vill alltså varna dig för vad som kan hända… men du har ju en fri vilja… och vill du tvunget ge dig ut på djupt vatten och riskera att drunkna bara för att du inte kan simma, så kan ju jag inte göra någon-ting åt det – mer än att varna dig.
Om du alltså vill leva och dö utan att bry dig om Jesus och hans frälsning genom tron på honom, så får du naturligtvis göra det, men följderna är så allvarliga så därför vill jag varna dig så mycket jag kan. Kanske undrar du över vad som är sanning och vad som är lögn i frågan om det eviga livet.
Redan Pontius Pilatus, som en gång dömde Jesus till att korsfästas, frågade: ”Vad är sanning?” Pilatus var mycket tveksam till att döma Jesus… ja, egentligen var han helt övertygad om att Jesus INTE hade gjort någonting som förtjänade döden på ett kors, men ändå gav han efter för folkets intensiva påtryckningar och dömde Jesus. Det var det grymmaste sättet att ta livet av en människa som man på den tiden kände till, eftersom det var ett långsamt och ytterst plågsamt sätt att dö på. Jesus, som var absolut oskyldig, dömdes alltså till det värsta straff som en människa kunde få.
DET ÄR DET MEST VIDRIGA JUSTITIEMORD SOM HISTORIEN KÄNNER TILL. Men då som nu, var det inte alltid som lagen och uppfattningen om det rätta fick styra handlandet. Rådsherrarna och de avundsjuka översteprästerna som eggade upp folket, fick Pilatus att handla mot sin egen övertygelse. Kanske var han också rädd för vad kejsaren i Rom skulle tänka, om han fick reda på att Pilatus inte kunde handskas med judarna i den romerska provins som han var satt att styra.
I rättsliga utslag, beslut och domar, ligger det alltid värderingar av olika slag. Och våra värderingar är ofta olika, beroende på kunskap och erfarenheter av olika slag. Alltså blir domarna olika och ibland fullständigt felaktiga. Medvetet eller omedvetet.

MUSIK

Det förhållandet att Jesus blev dömd till döden, trots att han var fullständigt oskyldig, var naturligtvis inte någon slump, utan ett helt medvetet sätt för Gud att äntligen få slut på det största problemet av alla – nämligen synden. Om jag förstår det rätt, så fanns det helt enkelt inget annat sätt för Gud att handla. Om det hade funnits något annat sätt, så är jag övertygad om att Gud hade valt det i stället.
Varför säger jag så?
Jo, därför att -enligt min uppfattning- var det mest väsentliga med Jesu försonings-död att han frivilligt gav sitt liv - (kunde ha misslyckats) - men INTE gjorde det.
Om inte den möjligheten hade funnits, så tror jag att försoningens ’värde’ hade varit lika med NOLL. Gud vet alltid vad han gör, och om Jesus inte kunde ha misslyckats, eftersom han också var Människoson, då hade ju alltsammans bara varit ett spel för galleriet. MEN DET VAR DET INTE, och just därför var alla onda makter i universum tvungna att erkänna sig besegrade. Det fanns ingen möjlighet att komma undan!

Käre vän som lyssnar nu! Jesus gav frivilligt sitt liv och led korsdöden för din och min skull. Hans offerdöd på korset är fullkomlig och evigt giltig till 100 procent, i himlen, på jorden och under jorden. Det är ställt utom varje tvivel att Jesu seger över Satan, synden och döden är fullkomlig in i minsta detalj. Gud har också fullt ut accepterat Jesu seger och visade det när Han på tredje dagen uppväckte Jesus från de döda.

MUSIK

Om det alltså finns något problem eller ouppklarat förhållande när det gäller Jesu korsfästelse och offerdöd för mänsklighetens synder, så inte är det från hans sida.
Jesus har gjort allt som kunde göras och behövde göras – en gång för alla. Det enda problemet, om man vill kalla det så, är att vi människor ibland INTE VILL TRO. Och vill man inte tro så har Jesu offer ingen som helst betydelse, eftersom man bara kan ta till sig offrets inverkan genom att tro på det och på Honom, JESUS, som själv var Guds offerlamm.
”Se, Guds lamm, som borttager världens synd” sa Johannes (Joh 1:29 – 1917).
Varför är det så?
Jo, det är så bestämt av Gud själv, av en enda anledning, och det är för att ingen enda människa ska kunna berömma sig av någon egen rättfärdighet – utan ALLT beror på GUDS NÅD.

Ja, människans förtjänst är utesluten när det gäller rättfärdighet, frälsning, räddning och ett evigt liv. Offret när Jesus dog på korset var fullkomligt och varken KAN eller SKA kompletteras på något sätt av dig eller mig. Oavsett hur rätt och fint vi lever eller på något annat sätt, som enligt mänsklig bedömning är bra och positivt. Visst är det bra och riktigt på alla sätt, att vi lever ett rättskaffens liv och är rättvisa mot alla våra medmänniskor – men någon ’stjärna’ i Guds lilla bok över ditt eller mitt liv ger det inte. Inte den allra minsta ’poäng’ som du kan tillgodoräkna dig en gång i evigheten.

Det enda som duger att satsa på är Guds Nåd genom Jesus. Ingenting annat gäller!

Kanske låter det hårt i ett mänskligt öra, men är inte desto mindre sant. Dina pengar eller eventuella förmögenhet har ingen som helst betydelse. Du kan ALDRIG betala dig ut ur förhållandet att du är en syndare, och du kan INTE på något sätt köpa dig fri av den enkla anledningen att du är redan friköpt. Det enda som krävs av dig personligen är att du tror på Jesus. PUNKT OCH SLUT!

MUSIK

Visst tycker vi människor alltid att vi borde kunna göra oss förtjänta av lite särskild uppmärksamhet och nåd från Guds sida. Men jag tror inte alls att det fungerar så. Gud har inget som helst anseende till personen.
Det enda Gud bryr sig om är om DU under din stund på jorden trodde på hans Son, JESUS KRISTUS, och bekände Honom som din Herre i ditt hjärta och inför dina medmänniskor. Hade du en uppriktig tro på Jesus, så är det fullt tillräckligt för Gud för han ser dig då som en av de människor som hans Son har dött för. Du är därmed fullkomligt rättfärdig i Guds ögon och du kommer inte under någon dom.
Dina synder kommer Gud överhuvudtaget inte ihåg längre, och i Livets Bok som bland annat handlar om ditt liv, finns inte ett ord skrivet om dina synder… däremot skulle jag tro att det står ”Frälst och räddad genom sin tro på Jesus.”

Min vän som lyssnar nu. Visst är väl det här som jag nu har talat om något för dig också. För din framtid - eller hur?

Dagens minnesord: ”Tro på Gud; tro också på mig” sa Jesus (Joh 14:1 – 1917).

MUSIK

Veckans andakter, v 16

  • måndag 15 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Rättfärdighet kommer att tillräknas oss som tror på Honom" Ä Jesus (Rom 4:24) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet. När jag bad, läste min bibel och funderade på den kristna trons verkliga innehåll, så kom jag att tänka på... Läs mer

  • tisdag 16 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud står emot de högmodiga, men de ödmjuka ger han nåd (1 Petr 5:5 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet och den frihet du är kallad till i Jesus Kristus. Men innan jag går vidare på de tankebanorna i trons värld ska jag... Läs mer

  • onsdag 17 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bedröva inte Guds Helige Ande (Ef 4:30) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och tvivel i vardagslivet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning så att allt blir rätt, både tänkt och sagt. "Gode Gud! Jag kommer... Läs mer

  • torsdag 18 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bekänn era synder för varandra och bed för varandra (Jak 5:16) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att tala ut om sina bekymmer med en medmänniska som man har förtroende för verkar vara en gudomlig lösning. Men innan jag går vidare in på det området ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • fredag 19 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Du skall inga andra gudar hava jämte mig (5 Mos 5:7 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den senaste tiden har jag fått vara med om att mina ögon öppnats så att jag steg för steg börjar inse något lite av Guds storhet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds... Läs mer

  • lördag 20 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bed oavbrutet och tacka Gud under alla livets förhållanden (1 Tess 5:17-18 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro för vardag och evighet. Att tro på Gud och på Guds Son, Jesus Kristus är ingenting som man bara tänker på och sysslar... Läs mer

  • söndag 21 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Var och en som tror på Honom (Jesus) får syndernas förlåtelse genom Hans namn (Apg 10:43 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden innehåller tankar och funderingar om kristen tro både ur ett vardagsperspektiv och från evighetssynpunkt. Men innan jag går vidare... Läs mer