19 augusti 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

”När dina ord upplåtas, ger de ljus och skänker förstånd
åt de enfaldiga” (Ps 119:130 – 1917).

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Det här är ett andaktsprogram om det kristna evangeliets befriande kraft i namnet Jesus, som betyder att han lever och är verksam i går, i dag och i all evighet. För den som vill ta till sig Guds Ord i bibeln, så finns det ett mycket stort mått av vishet och förstånd där. Det finns förutom en hel del av judarnas historia, också ett framåtblickande perspektiv som Gud redo-visat genom sina tjänare profeterna. Bara man ger sig tid att läsa innantill och ber till Gud om nåden att kunna förstå sambanden i hans stora frälsningsplan, så ger den gamla bibelboken också klarhet i vad som komma skall, så länge den här tidsåldern av nåd varar. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds vägledning och hjälp.

”Gode Gud! Jag kommer inför ditt ansikte med en bön ur mitt hjärtas djup, om att kunna förstå ditt ord och ta det till mig, på ett sådant sätt att jag kan förmedla det vidare till någon lyssnare. Jag ber också, Herre, att du låter den Helige Andes kraft föra fram sanningen i dina ord, så att den blir till välsignelse och frälsning för den som tar Ordet till sitt hjärta, låter det myllas ner, växa till och ge hundrafaldig frukt. Amen.”

För den som söker vägen till Gud, kan jag tala om med detsamma att den går genom tron på Jesus. ”Jag är vägen och sanningen och livet” sa Jesus, ”ingen kommer till Fadern utom genom mig” (Joh 14:6). Det finns ingen annan väg, därför att Gud inte vill att någon människa ska kunna berömma sig av att själv ha funnit någon egen väg till rättfärdighet, t.ex. genom egna goda gärningar eller på annat sätt.

MUSIK

Jesus är det enda rätta svaret på dina frågor om livets mening och innehåll, oavsett om du inser det eller inte. Men pröva med namnet Jesus och hans kraft, så får du själv uppleva och se hur ditt liv sedan blir. Välkommen att gå Guds väg! Den leder bara till något bättre än det du nu har – oavsett hur bra du tycker att ditt liv är nu.
Vad betyder det då att gå Guds väg? I psalm 73 står det: ”Du skall leda mig efter ditt råd…” (Ps 73:24). Gud leder dig alltså genom sitt ord i bibeln. Kanske minns du orden över ingången till en del skolor där det står: ”Herrens fruktan är vishetens begynnelse och att känna den Helige är förstånd” (Ords 9:10 – 1917).
Det är ingen tom sentens, floskel eller religiöst ’trams’ som någon har hittat på för att få dig att tro på någonting ologiskt eller overkligt. Nej, det är den största sanning som finns. Genom att ta råd av Herren Gud, Den Högste, så är du verkligen vis. Vishet är ju att göra allt på bästa sätt, och vem skulle väl vara en bättre läromästare än Skaparen själv, Han som sade: ”Varde ljus!” – och det blev ljus. Hans skapande ord är en verklighet lika påtaglig som att du kan höra min röst just nu (eller läsa det här).

När du vill tro på Jesus, Guds Son, så skapar han i dig en gudomlig kommunikations-linje som heter bön. Där hittar du hans avsikt med ditt liv och din stund på jorden. Bed och du ska få se hur allt klarnar för dig. Ditt liv räddas genom Guds Nåd och tron på Jesus – inte på något sätt genom din egen förtjänst.

MUSIK

Har du tackat Gud för hans nåd och omsorg om dig i dag?
Om du tycker att ditt liv är besvärligt… tacka då Gud så mycket du förmår! Då bryter du nämligen udden av all bitterhet, all sorg och alla bekymmer. Tror du mig inte, så försök ändå att göra som jag säger, så får du se.
Om du har försökt att lära känna Guds väg för dig och sedan vandra på den, men tycker att det kanske inte är så lätt, så förstår jag dig. Gud har för det första aldrig sagt att vägen är lätt. Tvärtom har han sagt att du och jag måste ta vårt kors på oss var dag och följa honom… Vägen är varken lätt eller lättköpt. Den börjar med en port som är så trång så att inte ens det egna jaget klarar sig igenom… men vägen leder hem - till himlen. Och det är sannerligen mer och bättre än man kan säga om andra vägar genom livet. Om du har försökt att gå din egen väg, men misslyckats, förstår du precis vad jag menar. För det andra så kommer du troligtvis aldrig att få se hela Guds väg för ditt liv på en gång – som en röd tråd att följa. Nej, åtminstone är det min egen erfarenhet att Guds väg består av ett steg i taget… och ’blott en dag ett ögonblick i sänder’ som det står i den gamla välkända sången av Lina Sandell.
Varför är det så?
Jag tror att det är så därför att viljan att gå Guds väg bygger på en förtröstan på Gud. Alltså förtröstan på att för den som vill gå Guds väg samverkar allt till det bästa – även om det ibland verkar dunkelt för oss.
Den 23:e psalmen är ett underbart exempel på en sådan förtröstan. ”Om jag ock vandrar i dödsskuggans dal, fruktar jag intet ont, ty du (Gud) är med mig; din käpp och stav de tröstar mig” (Ps 23:4).
I en annan psalm står det: ”Befall din väg åt Herren och förtrösta på Honom; Han skall göra det. Var stilla för Herren och förbida Honom… (Ps 37:5, 7 – 1917).

MUSIK

Herren Guds vägar är ibland outgrundliga för oss människor. Kanske är det så att Gud måste föra oss in på vägar som är helt okända och obegripliga för oss, för att Hans vilja med våra liv ska kunna ske. När du och jag har lagt vår egen vilja i Guds hand och överlåtit vårt liv åt honom för att han ska ta hand om det, så gör han det också – garanterat. Men ofta är det bara Gud själv som vet vilka sammanhang som han måste föra dig och mig in i, för att hans mål med oss ska bli uppfyllt. Men vi behöver aldrig fundera över om vi verkligen är i Guds vilja och på Guds väg med våra liv. Har vi en gång överlåtit oss åt honom med ett uppriktigt hjärta, så leder han oss absolut på rätta vägar – för sitt namns skull – så länge som vi vill vara kvar i hans vilja, oavsett vart vägen leder eller vad det kan få för följder. Hur än omständigheter-na ter sig för oss, så kan vi vara absolut säkra på att Gud vet precis allt om den väg som han för oss fram på. Han känner till alla faror som lurar men också alla glädje-ämnen som han har berett för oss. Han vet att du behöver ny kraft för att orka gå hans väg varje dag. Och han ger dig därför också den kraft som du behöver, för varje dags behov.
”Som din dag är, så skall din kraft ock vara…” står det i en gammal sång. Han ger den trötte ny kraft… och nya vingfjädrar som örnarna. Så går vi från kraft till kraft… och en dag står vi där innanför pärleporten, slutfrästa och räddade undan synd och elände. DÅ kan vi kanske se hela vägen och kan konstatera att ”Hela vägen gick han med mig…” och hade omsorg om mig, varje dag och stund.

MUSIK

I sitt brev till filipperna skriver Paulus: ”Gud är den som verkar i dig både vilja och gärning för att hans goda vilja ska ske” (Fil 2:13). Han tar alltså hand om både din vilja och dina handlingar – är det inte underbart? Och han gör dig också skicklig ”till delaktighet i den arvslott som de heliga har i ljuset” står det. ”Ty han har frälst oss från mörkrets välde och försatt oss i sin älskade Sons rike” (Kol 1:12-13). ”Ty i honom (Jesus Kristus) finns visdomens och kunskapens alla skatter fördolda” (Kol 2:3).
Jesus Kristus, Guds Son, har alltså all visdom och all kunskap. Tänk att få samarbeta med en sådan ledare, hjälpare och Frälsare. En som har svar på alla frågor och som vet allt. De för oss mest omöjliga problem är han en Mästare på att lösa.

När du själv tycker dig ha försökt i det oändliga för att klara ut problemen, men inte ser dig någon utväg… alltså då när allt ser helt omöjligt och tilltrasslat ut… DÅ börjar Jesus med att lägga tillrätta saker och ting… precis i den ordning och på det sätt som leder till framgång i arbetet för att Guds rike ska kunna breda ut sig. Kanske syns det inte på kort sikt… men Gud har ett evighetsperspektiv på det hela och det är något helt annat än våra kanske fjuttiga mänskliga tankar, motiv och visioner.
Låt Jesus planera ditt liv, min vän, på samma sätt som han har planerat miljoner andra människors liv… fram till en evighet i Hans gemenskap.
Det står i min bibel att man ska öva sig i gudsfruktan, för ”lekamlig övning gagnar till litet, men gudsfruktan gagnar till allt; den har med sig löfte om liv, både för den här tiden och för den tillkommande” (1 Tim 4:7-8).

MUSIK

Öva dig alltså i gudsfruktan och vinnlägg dig om att göra det som är gott, både mot din nästa och mot Gud. Öva dig också i att vara sann och i att göra allt rätt, så långt det ankommer på dig och så långt du förstår. Om du är osäker så rådfråga Gud i alla angelägenheter. Han som har skapat människorna, han vet allt om hur ett människo-liv ska levas – i alla detaljer. Det finns inget mänskligt som är fördolt eller okänt för honom. Alla våra synder, brister och tillkortakommanden känner han till. Vi behöver inte alls dölja oss bakom någon mask när vi talar med Gud. Nej, tvärtom så vill han dela alla vårt livs frågor och bekymmer med oss – varje dag.
Han säger: ’Kom så ska vi talas vid. Hur är det mitt barn? Kom, så ska vi gå tillrätta med varandra…’
Gud vill vara din far och din mor på en och samma gång. Kärleksfull och omtänksam i alla stycken. Ju mer konkret du lever ditt liv tillsammans med Jesus, ju mer verklig blir han för dig. Genom att du lägger fram allting inför honom, med alla önskningar och allt som du bär på i ditt hjärtas innersta, så vill han bevara ditt hjärta och dina tankar i Kristus Jesus. (Fil 4:6-7).
Vilka bekymmer bär du på? Gäller det din ekonomi, ditt äktenskap… din familj och dina barn? Hus och hem? Arbete och fritid? Ingenting är för stort eller för litet för honom. Ingenting är för banalt eller lätt och inte heller för svårt för Honom, Gud.
Han vill bara ditt bästa och ditt väl. Du kan koppla av och vara helt trygg i hans hand.
Där får du lägga ditt livs alla dagar till dess att du nått den himmelska hamnen, bort-om all kamp och strid. Låt Jesus ta hand om ditt liv och din framtid. Gud välsigne dig!

Dagens minnesord: Ditt ord är mina fötters lykta och ett ljus på min stig (Ps 119:105)

MUSIK

Veckans andakter, v 16

  • måndag 15 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Rättfärdighet kommer att tillräknas oss som tror på Honom" Ä Jesus (Rom 4:24) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet. När jag bad, läste min bibel och funderade på den kristna trons verkliga innehåll, så kom jag att tänka på... Läs mer

  • tisdag 16 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud står emot de högmodiga, men de ödmjuka ger han nåd (1 Petr 5:5 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet och den frihet du är kallad till i Jesus Kristus. Men innan jag går vidare på de tankebanorna i trons värld ska jag... Läs mer

  • onsdag 17 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bedröva inte Guds Helige Ande (Ef 4:30) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och tvivel i vardagslivet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning så att allt blir rätt, både tänkt och sagt. "Gode Gud! Jag kommer... Läs mer

  • torsdag 18 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bekänn era synder för varandra och bed för varandra (Jak 5:16) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att tala ut om sina bekymmer med en medmänniska som man har förtroende för verkar vara en gudomlig lösning. Men innan jag går vidare in på det området ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • fredag 19 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Du skall inga andra gudar hava jämte mig (5 Mos 5:7 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den senaste tiden har jag fått vara med om att mina ögon öppnats så att jag steg för steg börjar inse något lite av Guds storhet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds... Läs mer

  • lördag 20 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bed oavbrutet och tacka Gud under alla livets förhållanden (1 Tess 5:17-18 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro för vardag och evighet. Att tro på Gud och på Guds Son, Jesus Kristus är ingenting som man bara tänker på och sysslar... Läs mer

  • söndag 21 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Var och en som tror på Honom (Jesus) får syndernas förlåtelse genom Hans namn (Apg 10:43 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden innehåller tankar och funderingar om kristen tro både ur ett vardagsperspektiv och från evighetssynpunkt. Men innan jag går vidare... Läs mer