3 november 2019

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård.

När jag i mitt inre frågade Herren vad det här programmet skulle handla om, så kom tanken upp om bibelns syn på en människas ägodelar. För att allt ska bli rätt när det gäller mitt sätt att behandla det här ämnet, så skall jag börja med att be om hjälp och vägledning av Guds Ande nu.

”Gode Gud! Du som känner mina tankar fjärran ifrån, Du vet också att min avsikt med det här programmet är att lite djupare studera Din syn på en människas ägodelar, så som bibelordet framställer det. Led mig på rätta vägar för Ditt namns skull Herre. Tack för att Du hör min bön. Amen.”

Utgångspunkten för mina tankar är bibelns ord från Lukas evangelium, kapitel 12 och vers 15, där det står så här: ”Se till att ni aktar er för allt slags girighet, ty en människas liv består inte i att hon har överflöd på ägodelar” (Luk 12:15 SFB).

Skriften säger att girighet är syndig begärelse (Jes 57:17) och avgudadyrkan (Kol3:5)

Det står också att girigheten kommer från hjärtat (Mark 7:21) och skapar begär efter orätt vinning med falska argument (2 Pet 2:3).

MUSIK

Om Guds dom över hedningarna och deras girighet, skriver aposteln Paulus till romarna så här:

”De bytte ut Guds sanning mot lögnen och tog sig för att dyrka och tjäna det skapade i stället för Skaparen - Han som är välsignad i evigheter, amen. Därför utlämnade Gud dem till skamliga lidelser. Deras kvinnor bytte ut det naturliga umgänget mot det onaturliga. På samma sätt övergav männen det naturliga umgänget med kvinnan och upptändes av begär till varandra. Män bedrev otukt med män och fick själva ta det rättvisa straffet för sin förvillelse. Och eftersom de inte ansåg det vara något värt att ha kunskap om Gud, utlämnade Gud dem åt ett ovärdigt sinnelag, så att de gjorde sådant som är mot naturen. De har blivit uppfyllda av allt slags orättfärdighet, ondska, girighet och elakhet, de är fulla av avund, mordlust, stridslystnad, svek och illvilja” (Rom 1:25-29 SFB).

Girighetens följder är Guds vrede (Jes 57:17) och förlusten av arvedelen i Guds rike (Ef 5:5). Lukas förmanar alltså oss troende att ta oss tillvara från all slags girighet, att inte ha något att göra med giriga människor (1 Kor 5:10) och att döda sådana begär - som hör jorden till. Paulus förmanar oss att inte fortsätta att leva som vi förut gjort. Till dem som tror på Jesus Kristus -i Efesus- skriver han så här:

”I Herrens namn varnar jag er därför: lev inte längre som hedningarna. Deras tankar är tomma, deras förstånd förmörkat. De är främmande för livet i Gud därför att de är okunniga och i sina hjärtan hårda som sten” (Ef 4:17-18 SFB).

MUSIK

”En människas liv består inte i att hon har överflöd på ägodelar.” Skriver evangelisten Lukas. Betyder det också att Gud har något emot att man har ägodelar, kan man ju fråga sig?

Personligen tror jag inte alls att det hänger ihop på det sättet. Jag tror inte att Gud har någonting alls emot att du är förmögen – inte ens om du är mer förmögen än alla andra människor på jorden – på ett villkor dock! Och det är att du bejakar det första budet som lyder: ”Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.”(2 Mos 20:3 SFB) – eller som vi vant oss vid att uttrycka det: ”Du skall inga andra gudar hava jämte mig.”

Det står också: ”Sök först Guds rike och Hans rättfärdighet, så skall ni få allt det andra också” (Matt 6:33 SFB).

Vad innebär det här? Jo, det betyder att om vi sätter Guds rike och Hans rättfärdighet först, och inte har några andra gudar vid sidan av Herren Sebaot, så är allt i rätt prio-ritetsordning. Det finns andra viktiga bibelställen också naturligtvis, som har samband med att sätta allt i rätt ordning. Särskilt när det gäller pengar, tänker jag förstås på den ’klassiska’ bibeltexten, från 1 Tim 6:10 - ”Penningbegäret är en rot till allt ont; och somliga har låtit sig så drivas därav, att de har villats bort ifrån tron och därigenom tillskyndat sig själva många kval” (1917) – eller som det är uttryckt i en nyare över-sättning (SFB - 1998):

”Kärlek till pengar är en rot till allt ont. I sitt begär efter pengar har somliga kommit bort ifrån tron och vållat sig själva mycket lidande.”

Observera alltså att det INTE står att penningbegäret är roten till allt ont. Det står att det är EN ROT till allt ont. Det kan givetvis finnas andra anledningar eller ’rötter’ också - t ex girighet, maktbegär, avundsjuka osv.

MUSIK

Visst kan det kännas tryggt att ha pengar på ett bankkonto, eller var det nu kan vara som du har placerat dina slantar – om du har några. Under årens lopp har tyvärr många människor fått se sina besparingar minska i värde eller försvinna helt, av okunnighet eller oskicklighet, antingen hos dem själva eller på grund av en dålig rådgivning. Kanske finns det andra anledningar, som man inte haft kontroll över. Man kan ju helt oförskyllt ha blivit lurad och bedragen eller fastnat i andras dåliga betal-ningsförmåga, konkurs el likn, eller därför att deras aktier eller obligationer rasat på börsen.

Oavsett anledning så är alltså pengar eller pengars värde något HÖGST OSÄKERT.

Det är väl också därför Jesus varnar oss med orden: ”Samla inte skatter på jorden, där rost och mal förstör och där tjuvar bryter sig in och stjäl. Samla er skatter i himmelen, där varken rost eller mal förstör och där inga tjuvar bryter sig in och stjäl. Ty, där din skatt är, där kommer också ditt hjärta att vara” (Matt6:19-21 SFB).

Jakob skriver så här i sitt brev: ”Att ta sig an föräldralösa barn och änkor i deras nöd och hålla sig obesmittad av världen, det är en gudstjänst som är ren och fläckfri inför Gud och Fadern” (Jak 1:27 SFB).

Enligt min ringa mening är det ett mycket ’värdigt sätt’ att använda sina pengar på.

MUSIK

Sid 3(3) Nr B-062

Jag tänker på den rike unge mannen som kom till Jesus och frågade: ”Mästare, vad skall jag göra för gott för att få evigt liv?” Jesus sade till honom: ”Varför frågar du mig om det goda? En är den Gode, och vill du gå in i livet, så håll buden.” Han frågade Honom: ”Vilka?” Jesus svarade: ”Du skall inte mörda, Du skall inte begå äktenskaps-brott , Du skall inte stjäla, Du skall inte vittna falskt, Hedra din far och mor och Du skall älska din nästa som dig själv.” Då sade den unge mannen till Jesus: ”Allt detta har jag hållit. Vad är det mer som fattas?” Jesus svarade: ” Vill du vara fullkomlig, gå och sälj vad du äger och ge åt de fattiga. Då skall du få en skatt i himmelen. Och kom sedan och följ mig.”

När den unge mannen hörde detta, gick han bedrövad sin väg, ty han ägde mycket.

Vad var det som hindrade honom? Var det rikedomen? Nej, den kunde han gett bort

-om han velat! Men han ville inte! Han var alltså mer fäst vid sin rikedom än tanken på det eviga livet som Jesus talade om.

Hur är det med dig, min vän? Är du också mer fäst vid dina jordiska ägodelar än med tanken på att en dag möta Jesus på himmelens skyar och så gå in i det eviga livet? Då kommer du nog aldrig loss…

Vad sa Jesus? Jo, han sa: ”Om någon vill följa mig, skall han förneka sig själv och ta sitt kors på sig och följa mig. Den som vill bevara sitt liv skall mista det, men den som mister sitt liv för min skull, han skall vinna det. Ty vad hjälper det en människa, om hon vinner hela världen men tar skada till sin själ (Matt 16:24-26 SFB) -- eller som det står i den äldre översättningen: " Vad hjälper det en människa om hon vinner hela världen men förlorar sin själ?” (1917).

MUSIK

Det som vi människor sätter störst värde på, när det kommer till kritan, som man brukar säga, är väl vårt liv – eller hur? Varför är det så? Jo, därför att utan liv så kan man ju inte göra någonting alls. Varken det ena eller det andra. Så länge hälsan och livet finns inom räckhåll, så anstränger sig de flesta till det yttersta.

Varför ’anstränger’ vi oss inte lika mycket, när det gäller det eviga livet? Är det därför att vi inte tror att det finns ett evigt liv – eller vad beror det på?

Om du inte tror att det finns ett evigt liv – vad beror DET i så fall på?

Jag vet att det finns många människor som -utan att veta- säger att när man dör så är allt slut och man stoppas ner i mullen. Hur kan man säga det så tvärsäkert, utan att veta någonting alls om det? Är det återigen det mänskliga s.k. ’förnuftet’ som sätter egna gränser för Guds handlingsfrihet? Alltså, det man inte vet någonting om, det förnekar man som omöjligt eller obegripligt, eftersom man inte kan fatta det med sitt förstånd.

Kanske är det just av den anledningen som bibeln talar mycket om det eviga livet.

I Ordspråksboken 3:5 står det: ” Förtrösta på Herren av allt ditt hjärta och förlita dig icke på ditt förstånd” (1917). Det är en mycket klok uppmaning till oss alla och när det gäller det eviga livet får vi en detaljerad förklaring av Jesus i Johannes evangelium, där det står så här: ” Detta är evigt liv, att de känner Dig, den ende sanne Guden, och den som Du har sänt, Jesus Kristus” (Joh 17:3 – 1917).

MUSIK

Veckans andakter, v 16

  • måndag 15 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Rättfärdighet kommer att tillräknas oss som tror på Honom" Ä Jesus (Rom 4:24) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet. När jag bad, läste min bibel och funderade på den kristna trons verkliga innehåll, så kom jag att tänka på... Läs mer

  • tisdag 16 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud står emot de högmodiga, men de ödmjuka ger han nåd (1 Petr 5:5 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet och den frihet du är kallad till i Jesus Kristus. Men innan jag går vidare på de tankebanorna i trons värld ska jag... Läs mer

  • onsdag 17 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bedröva inte Guds Helige Ande (Ef 4:30) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och tvivel i vardagslivet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning så att allt blir rätt, både tänkt och sagt. "Gode Gud! Jag kommer... Läs mer

  • torsdag 18 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bekänn era synder för varandra och bed för varandra (Jak 5:16) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att tala ut om sina bekymmer med en medmänniska som man har förtroende för verkar vara en gudomlig lösning. Men innan jag går vidare in på det området ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • fredag 19 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Du skall inga andra gudar hava jämte mig (5 Mos 5:7 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den senaste tiden har jag fått vara med om att mina ögon öppnats så att jag steg för steg börjar inse något lite av Guds storhet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds... Läs mer

  • lördag 20 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bed oavbrutet och tacka Gud under alla livets förhållanden (1 Tess 5:17-18 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro för vardag och evighet. Att tro på Gud och på Guds Son, Jesus Kristus är ingenting som man bara tänker på och sysslar... Läs mer

  • söndag 21 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Var och en som tror på Honom (Jesus) får syndernas förlåtelse genom Hans namn (Apg 10:43 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden innehåller tankar och funderingar om kristen tro både ur ett vardagsperspektiv och från evighetssynpunkt. Men innan jag går vidare... Läs mer