2 november 2021

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. När jag tänkte på det här programmet så kom det för mig att det skulle handla om en fråga som jag funderat på ibland. Jesus säger i Johannesevangeliet så här, och jag läser ur den Svenska Folkbibeln: ”Fadern älskar mig för att jag ger mitt liv för att sedan ta det tillbaka. Ingen tar det ifrån mig, utan jag ger det av fri vilja. Jag har makt att ge det, och jag har makt att ta det tillbaka. Det budet har jag fått av min Fader” (Joh 10:17-18 SFB).

Det jag undrat över är alltså varför Gud behövde uppväcka Jesus (Gal 1:1 SFB) från de döda, när Han -alltså Jesus själv- hade makt att ta tillbaka sitt liv?

Antagligen är det någonting som jag har missförstått. Med Guds hjälp, och med den helige Ande som vägledare och Hjälpare, tänkte jag därför undersöka det.

Jag ska börja med att be om den hjälpen nu.

”Gode Gud! Jag kommer nu inför Ditt ansikte, med en fråga i mitt innersta, som jag har nämnt förut, om att Du uppväckte Jesus från de döda, trots att Du gett Honom makt att själv ta tillbaka sitt liv – i enlighet med Ditt ord. Visa mig Herre, vad det är som jag inte har förstått. Tack för att Du hör min enkla bön. Amen.”

MUSIK

Under sin levnad här på jorden uppväckte Jesus en del människor från de döda. I en bibelkommentar läser jag följande ord om de här händelserna: ”Guds upprättande kraft är verksam i Hans uppväckelser.”

Jag tvivlar inte ett ögonblick på att Gud uppväckte Jesus från de döda och det faktum att Han uppstod på den tredje dagen, precis som Han hade förutsagt (Mark 8:31). Det är inte det min fråga gäller, utan varför det uttryckligen står att Gud uppväckte Jesus från de döda, när Han själv, av Gud, hade fått makt att ta tillbaka sitt liv.

Paulus skriver till romarna: ”Rättfärdighet kommer att tillräknas oss som tror på Honom som från de döda uppväckte Jesus, vår Herre, Han som utlämnades för våra synders skull och uppväcktes för vår rättfärdiggörelses skull” (Rom 4:24 SFB). Längre fram i det 8:e kapitlet skriver Paulus: ”Om Kristus bor i er, är visserligen kroppen död för syndens skull men Anden är liv för rättfärdighetens skull. Och om Hans Ande som uppväckte Jesus från de döda bor i er, då skall Han som uppväckte Kristus från de döda göra också era dödliga kroppar levande genom sin Ande som bor i er” (Rom 8:10-11 SFB).

Om inte Jesus som den förste har uppstått från de döda, då finns det ju ingen uppståndelse från de döda, varken för de som tror på Jesus, Guds Son, eller de som inte alls tror på den treenige Guden. Paulus skriver till de kristna i Korint: ”Eftersom döden kom genom en människa, (den förste Adam) så kom också de dödas uppståndelse genom en människa (Jesus, den siste Adam)” (1 Kor 15:22-23 SFB).

Vilken betydelse har för övrigt Jesu uppståndelse? Jo, när Gud uppväcker Jesus från de döda, så proklamerar Han med detta, att Han godtar Jesu försoningsverk.

Jesu uppståndelse är alltså själva ’realbeviset’ för Hans döds försoningsvärde.

MUSIK

Kan det vara så att Jesus INTE ville utnyttja den makt som Han fått av Fadern, att själv ta tillbaka sitt liv? Var det därför Gud uppväckte Jesus med SIN KRAFT? Var det för att det aldrig i evighet skulle uppstå något tvivel om Guds godkännande av det försoningsverk som Jesus utförde på korset?

Är det därför Paulus skriver till romarna och förklarar hur en människa blir frälst, med orden: ”Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren (alltså ger Jesus det högsta gudomliga namnet, Herren=JAHVE på hebreiska) och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt Honom från de döda, skall du bli frälst. Ty med hjärtat tror man och blir rättfärdig, med munnen bekänner man och blir frälst” (Rom 10:9-10 SFB).

Jag tänker på ett annat tillfälle - när Jesus fängslas i Getsemane - när Han INTE heller utnyttjade de möjligheter som Han hade. Det står att Simon Petrus, en av lärjungarna, drog sitt svärd och högg av örat på en av översteprästens tjänare (Malkus), men Jesus sa: ”Stick ditt svärd i skidan! Ty alla som drar svärd skall dödas med svärd. Eller menar du att jag inte kan be min Fader att Han nu sänder till min tjänst mer än tolv legioner änglar? Men hur skulle då Skriften uppfyllas, som säger att detta måste ske?” (Matt 26:52-54 SFB).

Jesus gjorde mycket och lät bli att göra annat, just för att Skriften skulle uppfyllas. Allt som var sagt om Honom i Skrifterna (alltså lagen och profeterna i det som vi nu kallar ’Gamla Testamentet’) skulle ju uppfyllas -och det gjordes också- till punkt och pricka.

Är det en ytterligare anledning till att Jesus INTE använde sig av den makt, som Han fått av sin Fader, att själv ta tillbaka sitt liv? Det skulle alltså inte varit i enlighet med Skriftens ord (t ex Ps 16:8-10; Jes 53:9-12; Hos 6:2; Jona 2:1 SFB).

MUSIK

Jag har nu nämnt 4 (för mig) tänkbara anledningar till att Jesus blev uppväckt av Gud från de döda, och INTE använde sig av den makt Han själv fått av Gud att ta tillbaka sitt liv. Som en sammanfattning vill jag uttrycka det så här - utan någon som helst inbördes rangordning:

- Att en anledning är att Jesus uppväcktes av Gud för vår rättfärdiggörelses skull.

- Att en annan anledning är att Gud genom att uppväcka Jesus, proklamerade att Han godtar Jesu försoningsverk.

- Att ytterligare en anledning är att ett människohjärtas tro till frälsning har ett direkt samband med att Gud har uppväckt Jesus från de döda, och slutligen

- Att en anledning är att Jesu uppståndelse skulle ske enligt Skrifterna, och inte på något annat sätt.

Tycker du att jag krånglar till den enkla tron på Jesus och på Hans uppståndelse? Kanske kan det verka så, men det är inte alls min avsikt. Tvärtom vill jag, så långt det är möjligt, komma till klarhet om den bakomliggande innebörden i bibeltexterna.

I den äldre bibelöversättningen skriver aposteln Paulus till de kristna i Kolosse så här: ”Jag önskar att deras hjärtan skall få hugnad, därigenom att de slutas tillsammans i kärlek och kommer till en full förståndsvisshets hela rikedom, till en rätt kunskap om Guds hemlighet, vilken är Kristus; ty i Honom finns visdomens och kunskapens alla skatter fördolda" (Kol 2:2-3 --1917).

MUSIK

På ett lite modernare språk, läser jag samma text ur den Svenska Folkbibeln, alltså Paulus ord från Kolosserbrevet 2. Så här skriver han:

”Jag vill att ni skall veta vilken kamp jag har att utstå…för att de skall bli undervisade i kärlek och styrkta i sina hjärtan och nå fram till hela rikedomen i en fast övertygelse, som ger rätt insikt i Guds hemlighet, Kristus. I Honom är vishetens och kunskapens alla skatter gömda” (Kol 2:1-3 SFB).

Gud vill alltså låta oss få veta ”vilken rikedom på härlighet hedningarna har i denna hemlighet – Kristus i er, härlighetens hopp” (Kol 1:27 SFB).

Varken du eller jag kan förstå hela Guds underbara frälsningsverk genom Jesus eller alla Hans väldiga gärningar, det är helt klart. Men jag är så tacksam och glad över att vi kanske ändå kan komma en liten bit på vår kristna tros väg, så att vi, som det står, blir ”styrkta i våra hjärtan…och når fram till en sådan fast övertygelse ”som ger rätt insikt i Guds hemlighet – Kristus Jesus.”

Det är en sådan fast tillförsikt och övertygelse jag strävar mot att dels få uppenbarad för mig själv, och dels kunna förmedla till dig som lyssnar, så att det blir till välsignel-se och hjälp för oss alla.

MUSIK

Paulus skriver ju att ”i Honom -alltså Jesus Kristus- finns visdomens och kunskapens ALLA skatter fördolda (eller ”gömda” som det står i den nyare översättningen).

Det betyder ju att när du och jag vandrar med Jesus och har en sådan relation med Honom som Han talar om i Johannes 17:21, att vi alla ska vara ETT så som Han själv och Fadern är ETT, så har vi också -om jag förstår det rätt- tillgång till visdomens och kunskapens ALLA skatter, i den utsträckning som vi kan förstå och tillgodogöra oss dem, vilket absolut är ett förtydligande värt att notera med största allvar.

Uppriktigt sagt, så tror jag att vår Herre vill ge oss all visdom som vi behöver och kan ta emot. Jakob skriver i det första kapitlets 5:e vers: ”Om någon av er brister i visdom skall han be till Gud, som ger åt alla villigt och utan förebråelser, och han skall få den. Men han ska be utan att tvivla. Ty den som tvivlar likna havets våg, som drivs och piskas av vinden.”

För att vi ska kunna ta emot allt som Herren vill undervisa oss om, så gäller det för oss att ha ett öppet sinne för den andliga verkligheten. Vi får inte ställa oss själva i vägen, med vårt begränsade förstånd, utan låta Guds Ande ha absolut ’fritt spelrum’ så att Han kan förmedla det som Gud vill att vi ska få del av.

Vi ber: ”Herre, ge oss ett sådant sinnelag, så att vi kan ta emot den undervisning som Du vill ge oss. Hjälp oss att sedan handskas på ett rätt sätt med den kunskap och visdom som Du har gett oss, så att den -fylld av barmhärtighet- leder till goda andliga frukter, opartiskt och uppriktigt. Tack för att Du hör oss och svarar på vår bön. Amen.”

MUSIK

Veckans andakter, v 16

  • måndag 15 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Rättfärdighet kommer att tillräknas oss som tror på Honom" Ä Jesus (Rom 4:24) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet. När jag bad, läste min bibel och funderade på den kristna trons verkliga innehåll, så kom jag att tänka på... Läs mer

  • tisdag 16 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud står emot de högmodiga, men de ödmjuka ger han nåd (1 Petr 5:5 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet och den frihet du är kallad till i Jesus Kristus. Men innan jag går vidare på de tankebanorna i trons värld ska jag... Läs mer

  • onsdag 17 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bedröva inte Guds Helige Ande (Ef 4:30) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och tvivel i vardagslivet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning så att allt blir rätt, både tänkt och sagt. "Gode Gud! Jag kommer... Läs mer

  • torsdag 18 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bekänn era synder för varandra och bed för varandra (Jak 5:16) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att tala ut om sina bekymmer med en medmänniska som man har förtroende för verkar vara en gudomlig lösning. Men innan jag går vidare in på det området ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • fredag 19 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Du skall inga andra gudar hava jämte mig (5 Mos 5:7 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den senaste tiden har jag fått vara med om att mina ögon öppnats så att jag steg för steg börjar inse något lite av Guds storhet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds... Läs mer

  • lördag 20 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bed oavbrutet och tacka Gud under alla livets förhållanden (1 Tess 5:17-18 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro för vardag och evighet. Att tro på Gud och på Guds Son, Jesus Kristus är ingenting som man bara tänker på och sysslar... Läs mer

  • söndag 21 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Var och en som tror på Honom (Jesus) får syndernas förlåtelse genom Hans namn (Apg 10:43 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden innehåller tankar och funderingar om kristen tro både ur ett vardagsperspektiv och från evighetssynpunkt. Men innan jag går vidare... Läs mer