2 november 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

”Fråga efter den goda vägen och vandra på den” (Jer 6:16 – SFB)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden kom jag att tänka på hur man kommer i kontakt med människor som inte vill lyssna och ta del av det kristna budskapet. Jag vet inte vad det beror på att man ofta inte ens vill begrunda eller överväga om det möjligen skulle kunna vara något av värde.
Kan det vara så att man är rädd för att bli påverkad på något sätt? Rädd för att tappa kontrollen över sig själv och sitt liv? Av någon anledning är man rädd för ‘det där religiösa’ - som någon kallade den kristna tron för. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds Andes vägledning och hjälp så allt blir rätt, både tänkt och framfört.

”Gode Gud! Jag kommer till Dig med stor tacksamhet för att jag får utbe mig Dina råd
och Din vägledning i bibelordet. Jag ber också om en direkt hjälp med att förmedla det budskap som Du vill ha framfört, så allt blir rätt. Om någon lyssnare är med i dag som längtar efter Dig, Din vägledning och välsignelse, så ber jag Dig, Herre, att Du ska låta den personen få uppleva Din närvaro på ett särskilt sätt. Amen.”

Jag började med att tala om mina funderingar över varför det kristna budskapet inte tas emot i större utsträckning. Är det så att sekulariseringen och det materialistiska tänkesättet i vårt land har gripit omkring sig till den grad att man inte ser, vill se, eller vågar se verkligheten som den är - med både en andlig och en materiell verklighet. 

MUSIK

Ibland tycker jag mig se hur människor på ett nästan barnsligt och tjurskalligt sätt, vägrar att se, eller inte vill befatta sig med, sambanden mellan det andliga och det materiella - trots att de sambanden, eller snarare bristen på dem, blir mer och mer uppenbara i vårt svenska välfärds-samhälle.

Om man till nöds låter andligheten tona fram sådär lite lagom löst i kanterna, så blir det ofta som någon sorts kulturyttring av suspekt slag, för en grupp individer som anses mindre vetande eller vilseförda. Att på ett naturligt sätt koppla samman andlig-het med kristen tro verkar snart att vara en alltför djärv tankeriktning.

Kanske har den här oviljan att ta till sig den kristna tron -åtminstone för att fylla sitt eget behov av frid och säkerhet om livets mening, som en följd av en personlig tro- inte någon djupare grund än en rädsla för vad andra människor ska tycka och tänka.

I stället för att stressa och jaga allt bättre materiella levnadsvillkor (som man inte ens verkar ha tid att njuta av), så borde det väl vara mer naturligt att stanna upp och i sitt hjärta bejaka behovet av lugn och ro i sitt innersta som en följd av den frihet från skuld som man kan få både med Gud och sina medmänniskor. En Guds frid som övergår allt förstånd… Men så är det tyvärr inte!
Varför det då?

Man vill helt enkelt inte!

MUSIK

Har kristendomen någonting att tillägga i det här sammanhanget? Ja, bibelns ord återger på ett oerhört radikalt sätt just den förtvivlan Jesus kände inför Israels ovilja att lyssna, och evangelisten Matteus återger det Jesus säger i sin klagan så här:
”Jerusalem, Jerusalem, du som mördar profeterna och stenar dem som är sända till dig. Hur ofta har jag inte velat samla dina barn, så som hönan samlar sina kycklingar under vingarna, men ni ville inte” (Matt 23:37-38 – SFB).

Människans egen vilja har sedan urminnes tid satt hinder i vägen för påverkan av Guds kärlek.

Min egen sorg över det jag nu sagt om människornas ovilja, är mycket djup, men jag förstår att det är det pris som jag, och alla med mig som vill föra ut evangeliets bud-skap, får betala.
Jag börjar förstå lite av den förtvivlan som Jesus måste ha känt, när Han på sin tid försökte få folket att ta emot Guds frälsning genom tron och inte genom att försöka uppfylla lagens krav på goda gärningar och ett exemplariskt liv.

‘Att tro’ verkar att vara en alltför enkel och billig väg för den egoistiska människan som helst vill prestera något i egen kraft och sedan få en rättmätig ‘lön’ för sin insats.
Att få något gratis - av nåd - har ju aldrig tilltalat den mänskliga stoltheten, som då först måste knäckas, om nåden ska få någon ingång i hjärtat - bakom människans hårda yttre.

MUSIK

Redan profeten Jesaja lyfter fram Herrens ord över de ohörsamma och upproriska och säger:
”Hela dagen har jag räckt ut mina händer till ett mot ett trotsigt folk, som vandrar på den väg som inte är god, som följer sina egna tankar, ett folk som ständigt kränker      mig rakt i ansiktet.” /…/ ”Se, det står skrivet inför mig: Jag skall inte tiga, förrän jag har givit vedergällning, ja, vedergällning i deras famn, både för deras egna missgär-ningar och för deras fäders, säger Herren” (Jes 65:2-3, 6-7 – SFB).

Men till oss hedningar säger Herren Gud:
”Jag har låter mig sökas av dem som inte frågade efter mig, jag låter mig finnas av dem som inte sökte mig. Till ett folk som inte åkallade mitt namn sade jag: Här är jag, här är jag.” (Jes 65:1 – SFB).

Att Israel förkastar Guds väg talar Herren Gud också om så här genom sin tjänare profeten Jeremia:
”Så säger Herren: Ställ er vid vägarna och spana, fråga efter de urgamla stigarna. Fråga efter den goda vägen och vandra på den, så skall ni finna ro för era själar”. Men de svarade: Vi vill inte vandra på den.” När jag satte väktare över er och sade: ‘Lyssna till Ge ljudet från hornet’ svarade de: ”Vi vill inte lyssna.” Hör därför, ni hednafolk, lägg noga märke till, du menighet, vad som sker bland dem. Hör du jord: Se, jag skall låta olycka drabba detta folk, frukten av deras tankar, eftersom de inte har lyssnat på mina ord utan har förkastat min lag” (Jer 6:16-19 – SFB).

MUSIK

Uppfyllelsen av Jeremias profetia kom när aposteln Paulus och Barnabas på sabba-ten skulle tala i synagogan i Antiokia (Apg 13:26 - ff):

”Ni bröder, söner av Abrahams släkt, och ni andra som fruktar Gud, till oss har bud-skapet om denna frälsning blivit sänt. Ty Jerusalems invånare och deras ledare förstod inte vem han var. Genom sin dom har de uppfyllt profeternas förutsägelser som föreläses varje sabbat. Fast de inte fann något giltigt skäl att döma honom till döden, krävde de att Pilatus skulle låta avrätta honom. Och när de hade fullbordat allt som var skrivet om honom, tog de ner honom från träet och lade honom i en grav. Men Gud uppväckte honom från de döda, och under många dagar visade han sig för dem som hade följt Honom från Galiléen upp till Jerusalem och som nu är hans vittnen inför folket. Och nu förkunnar vi för er det glada budskapet att det löfte som gavs till våra fäder, det har Gud uppfyllt åt oss, deras barn, genom att låta Jesus träda fram, som är skrivet i andra psalmen: ’Du är min Son, jag har fött Dig i dag.’ /…/ Därför skall alltså veta, mina bröder, att det är genom honom som syndernas förlåtelse predikas för er, och att var och en som tror förklaras rättfärdig i honom och fri från allt som ni inte kunde frias från genom Mose lag.” /…/ ”Följande sabbat samlades nästan hela staden för att lyssna till Herrens ord. När judarna fick se allt folket, fylldes de av avund och hånade Paulus och sade emot honom när han predikade. Då svarade Paulus och Barnabas frimodigt: Guds ord måste först predikas för er. Men då ni visar det ifrån er och inte anser er själva värdiga det eviga livet, se, då vänder vi oss till hedningarna. Ty så har Herren befallt oss:
Jag har satt dig till ett ljus för hedningarna, för att du skall bli till frälsning intill jordens yttersta gräns.”
När hedningarna hörde detta, blev de glada och prisade Herrens ord, och de kom till tro, så många som var bestämda till evigt liv. Och Herrens ord spreds över hela området” (Apg 13:26-33, 38/39, 44-49 – SFB).

MUSIK

Så småningom spreds evangeliet av Ansgar -Nordens Apostel- med kunskapen om tron på Herren Jesus och förlåtelsen för all synd och skuld, ända upp till oss här i Norden - och därför kommer det nu till dig personligen. Själva tekniken att förmedla budskapet har naturligtvis ändrats under tiden – men inte innehålet!

Frågan är nu om du tar emot evangeliet om tron på Jesus och det eviga livet - som judarna visade ifrån sig? Just nu står det i din egen makt att med din egen fria vilja öppna ditt hjärta och fatta detta ditt livs viktigaste beslut!
Ditt eviga väl hänger på det!

Min vän! Du har Gud på din sida, eftersom han vill att alla människor skall bli frälsta och komma till insikt om sanningen. (1 Tim 2:4 – SFB).
”Se, nu är den rätta tiden, nu är frälsningens dag” (2 Kor 6:2 – SFB).

Dagens minnesord: ”Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i    
ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst” (Rom 10:9 – SFB).

MUSIK

Veckans andakter, v 13

  • måndag 25 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Tiden är fullbordad, och Guds rike är nära; gör bättring och tro evangelium" (Mark 1:15 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och en personlig relation med Jesus Kristus, Guds Son. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp... Läs mer

  • tisdag 26 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Kom, ni min Faders välsignade, och ta i besittning det rike som stått färdigt åt er från världens begynnelse" (Matt 25:34). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om vår kristna tro i en personlig relation med Guds Son, Jesus Kristus. Jag vill berätta för dig... Läs mer

  • onsdag 27 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Hur översvinnligt stor Hans makt är på oss som tror (Ef 1:19 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro, en personlig Gudsrelation i Jesu namn - och om Guds makt på den som tror på honom. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • torsdag 28 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jerusalem, JerusalemÄhur ofta har jag inte velat samla dina barn Ä men ni ville inte" (Matt 23:37) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och en relation till Gud på ett personligt sätt. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds vägledning... Läs mer

  • fredag 29 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Herre, tillräkna dem icke denna synd." (Apg 7:6 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Detta är en stund för dig som funderar över frågan om en personlig kristen tro, och som vill upptäcka och lära dig mer om Jesus Kristus, den kristna trons centralgestalt. Räck mig din... Läs mer

  • lördag 30 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Du är min Son, den Älskade. I dig har jag min glädje" (Mark 1:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en stund som handlar om personlig kristen tro och en relation med Gud - genom Jesus Kristus. Men innan jag går vidare och tar ytterligare några steg på trons väg, så... Läs mer

  • söndag 31 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    De som sår med tårar skall skörda med jubel (Ps126:5) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om personlig tro på Jesus Kristus, och en relation med Gud den Allsmäktige, himlens och jordens Skapare. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer