20 december 2019

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Ett nytt tillfälle har vi nu att tillsammans ta ett steg till, på den kristna trons väg. Jag tänker tala om den varning till oss alla, som Jesus uttrycker i Lukas 21:34 (SFB) så här:

”Akta er för att berusa er och dricka er fulla och låta era hjärtan tyngas av det dagliga livets omsorger, så att den dagen plötsligt kommer över er som en snara. Ty den skall komma över alla som bor på jorden.”

För att vi ska förstå bibeltexterna rätt och dra riktiga slutsatser, så vill jag först be om den Helige Andes vägledning och styrning av alla mina tankar, ord och handlingar.

”Gode Gud! Jag tackar Dig för att Du inte har lämnat oss utan den hjälp och vägled-ning som vi behöver mer än någonting annat. Hjälp mig att på rätt sätt förstå ditt ord, så att jag kan ta det till mig, både för min egen skull och för den som lyssnar på mina ord om Dig och om det som Du har sagt. Amen!”

Jag tror att Jesu ord om ”den dagen” syftar på den dag som i GT kallas ”Herrens dag” och i NT ”Människosonens dag” - i förbindelse med Jesus. Den första uppståndelsen och församlingens uppryckande äger alltså rum enligt Luk 21:27 (SFB), men många människor sitter tillfreds i lugn och ro utan att bry sig om några högre värden. De kommer att fångas i sin likgiltighet liksom i en snara, som faller över bytet plötsligt och oväntat. Det är både en ”domens dag” enligt GT (Ps 110:5-6 SFB), och en ”frälsningens dag” enligt NT (Joh 6:39 SFB). Jesus är både Domaren och Frälsaren, eftersom Fadern har överlåtit allt dömande på Sonen.

MUSIK

Allt blir alltså av Gud, sammanfattat i Jesus Kristus, precis så som det från början är bestämt att det ska vara. Aposteln Paulus skriver i sitt brev till de kristna i Efesus så här: ”Han (alltså Gud) har låtit oss få veta sin viljas hemlighet, enligt det beslut som Han hade fattat i Kristus, den plan som skulle genomföras när tiden var fullbordad: att i Kristus sammanfatta allt i himlen och på jorden” (Ef 1:9-10 SFB).

Gud, allas vår Fader, har bestämt att Jesus ska vara den centralpunkt och central-gestalt, som allt i hela kosmos rör sig omkring - både i andligt och i fysiskt avseende.

Tänk att du och jag får ha en förespråkare inför Guds tron – Jesus, Människosonen – alltså en av oss, av vårt slag. Det är åtminstone mitt hopp!

Hur du har det, vet jag inte, men enligt Guds Ord i Bibeln, finns det inget annat namn att sätta sitt hopp till, varken här i tiden eller i evigheten.

Inför Stora Rådet i Jerusalem säger Petrus: ”Jesus är stenen som ni byggnads-arbetare kastade bort, men som blev en hörnsten. Hos INGEN ANNAN finns frälsningen. Inte heller finns det under himlen något annat namn, som givits åt människor, genom vilket vi blir frälsta” (Apg 4:11—12 SFB).

MUSIK

När anklagelserna riktas mot dig, är det EN som träder fram och försvarar dig. Hans namn är Jesus. Ingen annan har befogenhet inför Guds tron att döma dig både rättvist och samtidigt med en gränslös barmhärtighet och nåd. Alltså, Domen och Frälsningen på samma gång.

Jesus sa: ”Den dagen skall ni förstå att jag är i min Fader, och att ni är i mig och jag i er” (Joh 14:20 SFB). Troligen syftar Jesus här på pingsten och uppenbarelsen av den Helige Ande, som dels lärde apostlarna förstå relationen mellan Fadern och Sonen, och dels lärde dem förstå deras egen nya andliga livsgemenskap i Jesus.

Den här erfarenheten -att ha blivit född på nytt av den Helige Ande- har en absolut avgörande betydelse inför Guds tron på domens dag, när Jesus säger till dem som står på Hans högra sida:

”Allt vad ni har gjort för en av dessa mina minsta bröder, det har ni gjort mot mig. Kom, ni min Faders välsignade, och ta i besittning det rike som stått färdigt åt er från världens begynnelse” (Matt 25:40, 34 SFB).

Sanningen är ju den att alla människor, både du och jag, är från början andligen döda i våra överträdelser och synder. Vårt andliga liv är så i grunden förstört, så det KAN INTE renas eller förbättras. Och själva kan vi inte göra nånting alls åt saken. Våra egna ansträngningar kan aldrig ge oss rätt till medborgarskap i Guds rike.

Men, det underbara i sammanhanget, är att vi varken kan eller behöver GÖRA nåt nytt själva. Däremot måste vi BLI nåt nytt, för att få del i det liv OVANIFRÅN, som gör oss delaktiga i Guds rike. Om du vill vara med på den dagen och höra Jesus säga: ”Kom, ni min Faders välsignade…” så MÅSTE du ta emot det NYA LIV som Jesus erbjuder dig. Annars KAN DU INTE komma in i Guds rike – det andliga rike – som Gud själv står som garant för. Och det vi måste BLI är NYA ANDLIGA SKAPELSER i Jesus Kristus. Några andra skapelser varken får eller kan, ärva Guds rike.

MUSIK

Varför är Guds rike så viktigt?

För den som valt att sätta sin förtröstan till Jesus, Guds Son, är svaret på den frågan att Guds rike är det enda alternativet som står till buds, för den som vill leva ett evigt liv i ljus, glädje och gemenskap med Jesus, Frälsaren.

Det finns ett annat alternativ också, och det är ett evigt liv i sorg och pina. Allas liv är eviga. Det är inte där skillnaden ligger, utan i VAR evigheten ska tillbringas. Och det valet måste göras här på jorden under din och min livstid.

Bibeln undervisar mycket klart om de båda alternativen och att det inte finns något tredje. Det betyder alltså att om du kanske inte ens bryr dig om att fundera över några högre värden i livet, så kommer DEN DAGEN när Jesus kommer tillbaka till vår jord, att vara som en snara som plötsligt, oväntat och överraskande kommer över dig. Och då har du ingen tid att börja fundera och ändra dig. Den ställning som du har i det ögonblicket, blir avgörande för hela din eviga tillvaro.

Tycker du att det är orättvist av Gud, att Han låter Den Dagen komma överraskande? Nej, det är inte orättvist, eftersom bibelns budskap har varit känt i tusentals år, för den som velat bry sig om att ta reda på det. Och för den människa som inte fått någon kunskap om bibelns väg till Gud, kommer hennes eget samvete att döma henne på den yttersta dagen – om hon har gjort ont eller gott.

MUSIK

”Snaran” som bibeltexten handlar om är alltså den likgiltighet som många människor mer eller mindre demonstrativt intar i förhållande till den kristna tron på Jesus, Guds Son, världens Frälsare.

Du är kanske fångad i den vanföreställning som djävulen sedan urminnes tid försökt få människorna att tro på. Vanföreställningen att det inte finns nån Gud; ingen synd och naturligtvis då inte heller nåt behov av frälsning, eller räddning från synden.

Det är den största LÖGN som finns om det mänskliga livets villkor, både här och nu och inför evigheten.

Sanningen med stort S, är i stället att Gud är Skaparen av både himmel och jord och allt som finns i kosmos. Alla växter, alla djur och alla människor – du och jag.

Från första början var det meningen att alla människor skulle leva i gemenskap med Gud i paradiset. Ingen skulle behöva arbeta för sitt uppehälle utan allt som människorna kunde behöva skulle finnas tillgängligt -gratis- för alla.

Men så kom synden in i bilden och förstörde människans livsvillkor, när hon öppnade sig för den och gick bort från Gud. När hon följde sin egen viljas väg i stället för Guds vilja och det som Han hade befallt, då kom hon bort från gemenskapen med Gud och fick klara sig själv och sitt liv på egen hand. Människan missade alltså målet för sin existens och det är DET som bibeln kallar SYND.

När människorna lämnade gemenskapen med Gud, så lämnade de samtidigt både den fysiska och den andliga gemenskapen, även om de inte förstod det. Var det orättvist? Nej, inte alls! Gud har nämligen aldrig krävt av någon enda människa att hon ska FÖRSTÅ det sammanhang som hon är insatt i av Gud. Gud har aldrig begärt nånting annat än att människan ska TRO och LITA på att det som Han har sagt är SANT. Hennes förstånd kommer nämligen aldrig att räcka till, eftersom det inte av Gud själv är skapat så, och alltså inte alls är någon förutsättning för hennes eviga liv.

TRON PÅ GUD OCH PÅ HANS SON, JESUS KRISTUS, ÄR DÄREMOT ETT LIVSVILLKOR FÖR MÄNNISKANS EXISTENS OCH VÄLFÄRD, BÅDE HÄR PÅ JORDEN OCH INFÖR EVIGHETEN, OM ALLT SKA BLI SÅ BRA SOM MÖJLIGT.

MUSIK

Har bibeln då några anvisningar till människorna, för att de inte ska drabbas av den ”snara” som det står talat om, utan kunna leva tryggt och harmoniskt? Javisst! Det är ju därför Gud inspirerat olika apostlar och profeter att skriva ner Hans Ord, för att du och jag ska kunna VETA vad som ska hända, och hur vi ska handla.

Jesus sa: ”Vaka alltid och be om kraft att kunna undfly allt det som skall komma och kunna bestå inför Människosonen” (Luk 21:36 SFB).

Vad betyder det?

Jo, det betyder att Du ska öppna ditt hjärta för Jesus och tro på Honom och bekänna Honom som Din personlige Frälsare och Herre, inför dig själv och inför dina med-människor.

Tron på Jesus, gör dig nämligen rättfärdig, så att du KAN träda fram inför Gud i namnet Jesus. Bekännelsen av Jesus som Herre räddar dig (eller frälser dig som bibeln uttrycker det), från Guds vredes dom och helvetets eviga pina.

MUSIK

Veckans andakter, v 16

  • måndag 15 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Rättfärdighet kommer att tillräknas oss som tror på Honom" Ä Jesus (Rom 4:24) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet. När jag bad, läste min bibel och funderade på den kristna trons verkliga innehåll, så kom jag att tänka på... Läs mer

  • tisdag 16 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud står emot de högmodiga, men de ödmjuka ger han nåd (1 Petr 5:5 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet och den frihet du är kallad till i Jesus Kristus. Men innan jag går vidare på de tankebanorna i trons värld ska jag... Läs mer

  • onsdag 17 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bedröva inte Guds Helige Ande (Ef 4:30) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och tvivel i vardagslivet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning så att allt blir rätt, både tänkt och sagt. "Gode Gud! Jag kommer... Läs mer

  • torsdag 18 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bekänn era synder för varandra och bed för varandra (Jak 5:16) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att tala ut om sina bekymmer med en medmänniska som man har förtroende för verkar vara en gudomlig lösning. Men innan jag går vidare in på det området ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • fredag 19 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Du skall inga andra gudar hava jämte mig (5 Mos 5:7 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den senaste tiden har jag fått vara med om att mina ögon öppnats så att jag steg för steg börjar inse något lite av Guds storhet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds... Läs mer

  • lördag 20 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bed oavbrutet och tacka Gud under alla livets förhållanden (1 Tess 5:17-18 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro för vardag och evighet. Att tro på Gud och på Guds Son, Jesus Kristus är ingenting som man bara tänker på och sysslar... Läs mer

  • söndag 21 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Var och en som tror på Honom (Jesus) får syndernas förlåtelse genom Hans namn (Apg 10:43 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden innehåller tankar och funderingar om kristen tro både ur ett vardagsperspektiv och från evighetssynpunkt. Men innan jag går vidare... Läs mer