19 juni 2018

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Den som inte är med mig är emot mig… (Luk 11:9 – SFB)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Eftersom den här stunden alltid har en kristen grundton så vill jag att förlåtelsens budskap ska lysa fram med hoppet om en ljus evighet för dig, som en fyr i mörka natten. Men det är inte bara din evighet som kan bli ljus och värd all din strävan, utan det gäller också din vardag, precis som den är just för dig. Men innan jag går vidare ska jag be om hjälp och vägledning.

”Gode Gud! Jag kommer inför dig med en bön om vägledning i ditt ord och hjälp att förmedla det vidare till den som lyssnar och väntar på att kunna ta ytterligare ett steg på den kristna trons väg i gemenskap med dig och din Son, Jesus Kristus. Amen.”

När jag tänker på det där med Gudsgemenskap och Jesus mitt i vardagen, så finns alltid Guds kärlek och hans omsorg om oss människor i fokus. Han omsluter oss på alla sidor med sin frid, ro och harmoni, så länge som vi vill ha med Honom att göra… som när du drar filten omkring dig…lite närmare…lite varmare…och lite skönare.

Och han omsluter dig inte bara på det sättet, utan han fyller också ditt inre jag och ditt hjärtas innersta med sin glädje, trygghet och kraft för en ny dags behov. Visst är det väl skönt att du inte behöver ta mer än en dag, ett ögonblick i sänder. Kanske oroar du dig lite för mycket för både det ena och det andra.
Du planerar kanske för mycket och vill -om det är möjligt- alltid se lite för långt framåt på vägen i förväg… den livsväg som du har att vandra under din stund här på jorden.

Kanske är det mänskligt, men jag tror att vi ibland ’fastnar’ liksom i allt vårt planeran-de… så att när den dagen kommer och äntligen är inne -som vi planerade för- så har vi redan planerat oss framåt långt i förväg igen… och glömmer det som är viktigast, alltså hur vi lever i dag.

MUSIK

Jag vet inte om jag har lärt mig något av historien bakåt i tiden, men jag tror att det finns åtminstone EN erfarenhet som kan ha ett värde, och det är att INTE fylla kalendern eller almanackan med allting som du ska göra i veckor framöver. Och om du absolut måste göra det ändå, så lägg in tid för dig själv här och där när du liksom kan stanna upp, andas och tänka efter.
Och DU -glöm inte din familj- din vän i livet och dina barn! En vacker dag så är det försent! Då har barnen blivit stora och du har dem kanske inte längre i din närhet.
Din fru kanske märker det… men du bara jobbar vidare… som i blindo… för att skaffa det ena eller för att kunna göra det andra, som du kanske tror att man måste…
Javisst vill du väl, men de dina kanske inte förstår det och ser det inte på DITT SÄTT.

DE SER BARA ATT DU ALDRIG ÄR HEMMA !
Jag vet inte varför jag talar just till dig som sliter och släpar för att familjen ska få det så bra som möjligt. Men kanske finns du med som lyssnar och som har det så…

MUSIK

Glöm inte att lyckan INTE består i pengar eller vad det nu kan vara som du tycker att du bara MÅSTE tjäna ihop till. Ja, jag vet att det är lätt att säga så här som jag gör nu, men det är kanske inte alltid så lätt att hoppa av ekorrhjulet. Men din tid är inte bara värd pengar, den är värd mer än så. Den är värd att du ger bort den på dem som står dig närmast … de som älskar dig och bara vill att du ska vara hos dem. Försök förstå att de inte värderar dig bara för att du kommer hem med matpengar, och betalar hyran och bilen och allt vad det nu kan vara…

Jag tror att för din fru och dina barn är du först och främst en människa som de vill ha i sin närhet, för att det ger dem en trygghet och glädje att se dig lugn, glad och till freds... även om du inte kan byta bilen så fort som du skulle vilja… eller få pengarna att räcka till den där utlandsresan (som dina grannar kan kosta på sig) osv, osv. Visst är det väl bättre att få vara tillsammans, även om det bara betyder att man kan ta en promenad och dricka kaffe tillsammans… och få känna att man trots allt har en egen liten plats på jorden där man hör hemma… där lampan lyser på kvällen när det är mörkt och där man har en egen säng att ligga i. Tänk så många miljoner männi-skor som inte har det.

Du och jag har all anledning att tacka Gud varje dag för att vi har det så bra.
Gör det! Tacka Gud! Säg högt och ljudligt: ”Tack gode Gud för att jag får ha det så bra. För att jag har mat att äta varje dag, och kläder att ta på mig varje dag.
Tack för att jag kan tvätta mig ren och har en egen säng att sova i på natten utan att frysa. Amen!”

MUSIK

Du kanske tycker att det här med att tacka Gud för allting är lite barnsligt. Jaha, låt det vara det då, men du kommer att uppleva hur fantastiskt det lättar i ditt sinne när du ber för dig själv och tackar Gud högt och tydligt. Tacksamheten ger dig sinnesfrid på ett förunderligt sätt. Du talar till dig själv och till hela din varelse, och bryter på det sättet den onda kverulansens och irritationens nedbrytande inflytande över ditt eget själsliv.
Du kan bryta och förändra din egen sinnesstämning nästan på ett ögonblick, genom att börja tacka Gud. Tacka också för att Han vill styra ditt liv och för att Han bryr sig om dig. Det finns så otroligt mycket att vara tacksam för.

Vänd sorg och nedstämdhet i tacksamhet och snart ska du se att glädje fyller ditt inre.
Ett annat bra recept är att börja be för någon annan som du känner till. Be Gud att han hjälper den personen och be att Han välsignar den du ber för.

Jesus säger på ett ställe i bibeln: ”Bed för dina ovänner och välsigna dem som förföljer dig” (Matt 5:44).
Varför det då? Jo, därför att då ärar du Gud och då blir du starkare i tron. Det står så om Abraham, att han blev starkare i tron ”ty han ärade Gud” (Rom 4:20).

MUSIK

Visst finns det många situationer i livet när man tycker sig vara fullständigt hjälplös. Kanske är man fast eller trängd in i situationer som man inte kan påverka själv, utan som styrs av andra människor. Men glöm inte att när det verkar att vara som mest stängt … när du kanske känner dig alldeles inträngd i ett hörn, då ska du se uppåt. Se inte på dina egna begränsningar utan se på Guds möjligheter.
Överlåt saken i Hans hand! Låt Honom styra det hela och du ska se vilka hart när otroliga öppningar, som du aldrig kunnat drömma om, som kommer upp och löser situationen.

Vår egen kapacitet är så begränsad, men Guds möjligheter är helt utan begränsning-ar. Gud är obegränsad! På hans insikt, kunskap och visdom finns ingen gräns. Och tänk att Han vill vara Din Far och hjälpa dig – alltid – när du ber om någonting i Hans namn och efter Hans vilja.

Det är rätt så märkligt, när man ber på ett helt osjälviskt sätt.
Jag menar att du ber för någonting som INTE innebär någon som helst vinning för dig själv, utan du ber kanske för någon annan person som kanske inte ens har en aning om att du ber för honom eller henne.
Ju mer osjälvisk bönen är, ju lättare är det att liksom helt gå in i bönen. Jag vet inte varför det är så, men jag säger det av egen erfarenhet.
Sen inträffar det ofta en annan sak, som en direkt följd av din osjälviska bön. Gud som ser ditt hjärtas innersta, han ser också din sanna osjälviskhet och då låter han samtidigt din egen ’bägare flöda över’. Ju mer du ber för andra, ju mer välsignad kan du bli själv. Försök och pröva själv, så får du se!

MUSIK

Det här är att vandra på den kristna trons väg och tacka Gud under alla livets förhåll-anden. Att få hålla i Guds hand så att säga och få uppleva hans ledning i sitt liv.Visst går det både uppåt och neråt ibland… och visst halkar man och faller av och till… Men förtvivla inte min käre vän.
Varken du eller jag är några ’färdiga’ helgon… Men vi är på väg, eftersom vi är barn i Guds stora barnaskara… och vi får därför gå från den ena upplevelsen till den andra. Vi får hämta ny kraft varje dag. Och vi får förtrösta på att Gud inte släpper oss, utan tar hand om oss varje dag, upprättar oss och ger oss nya uppgifter. Han glömmer det gamla, som vi bett Honom om förlåtelse för i Jesu namn, ångrat och lämnat bakom oss. Sedan ger han dig en ny möjlighet – en ny chans.
Om ditt hjärtas lerkärl har gått sönder så börjar han om igen (Jer 18:4).

Dagens minnesord:
”Herren är min herde, mig skall intet fattas. Han låter mig vila på gröna ängar; Han för mig till vatten där jag finner ro, Han vederkvicker min själ; Han leder mig på rätta vägar för sitt namns skull. Om jag ock vandrar i dödsskuggans dal, fruktar jag intet ont, ty du är med mig; din käpp och stav de tröstar mig. Du bereder för mig ett bord i mina ovänners åsyn; du smörjer mitt huvud med olja och låter min bägare flöda över. Godhet allenast och nåd skola följa mig i alla mina livsdagar, och jag skall åter få bo i Herrens hus, evinnerligen” (Ps 23 – 1917).

MUSIK

Veckans andakter, v 13

  • måndag 25 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Tiden är fullbordad, och Guds rike är nära; gör bättring och tro evangelium" (Mark 1:15 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och en personlig relation med Jesus Kristus, Guds Son. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp... Läs mer

  • tisdag 26 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Kom, ni min Faders välsignade, och ta i besittning det rike som stått färdigt åt er från världens begynnelse" (Matt 25:34). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om vår kristna tro i en personlig relation med Guds Son, Jesus Kristus. Jag vill berätta för dig... Läs mer

  • onsdag 27 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Hur översvinnligt stor Hans makt är på oss som tror (Ef 1:19 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro, en personlig Gudsrelation i Jesu namn - och om Guds makt på den som tror på honom. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • torsdag 28 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jerusalem, JerusalemÄhur ofta har jag inte velat samla dina barn Ä men ni ville inte" (Matt 23:37) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och en relation till Gud på ett personligt sätt. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds vägledning... Läs mer

  • fredag 29 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Herre, tillräkna dem icke denna synd." (Apg 7:6 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Detta är en stund för dig som funderar över frågan om en personlig kristen tro, och som vill upptäcka och lära dig mer om Jesus Kristus, den kristna trons centralgestalt. Räck mig din... Läs mer

  • lördag 30 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Du är min Son, den Älskade. I dig har jag min glädje" (Mark 1:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en stund som handlar om personlig kristen tro och en relation med Gud - genom Jesus Kristus. Men innan jag går vidare och tar ytterligare några steg på trons väg, så... Läs mer

  • söndag 31 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    De som sår med tårar skall skörda med jubel (Ps126:5) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om personlig tro på Jesus Kristus, och en relation med Gud den Allsmäktige, himlens och jordens Skapare. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer