19 juli 2018

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

”Icke genom någon människas styrka eller kraft skall det ske, utan genom min Ande, säger Herren Sebaot” (Sak 4:6 – 1917)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Jag hoppas att vi ska få en lugn och rofylld stund tillsammans nu, du och jag. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds vägledning och hjälp så att allt blir rätt tänkt och sagt.

”Gode Gud! Jag kommer inför dig och ber om den Helige Andes totala kontroll över den här stunden så att det budskap som du vill ha förmedlat också blir rätt framfört. Herre, jag ber om att din kraft och välsignelse ska få följa ordet in i någon lyssnares hjärta och sinne, så att det bär frukt på det sätt som du har avsett. Amen.”

När jag satt och tänkte på vad det här programmet skulle handla om så lyssnade jag samtidigt på Birgitta Edström som sjöng en sång, som du kanske känner igen.
Den handlar om den store mästaren Jesus, och hur Han tar sig an dig och mig när det har gått sönder för oss och när vi har det svårt i livet... på olika sätt.

Sångtexten börjar så här:
”I min mästares hand, synes skärvor av ler. Av ett käril som misslyckat var...
I sitt hjärta Han sörjer, ty genast Han ser... av förhoppningar intet är kvar.
Men i ömmande kärlek han börjar igen...”

Visst är det underbart att få tänka på att Jesus har lagt på sig själv att ha omsorg om dig... och om det har gått sönder för dig på något sätt, så vill Jesus vara din verklige vän. Trösta och ge dig nytt mod och hopp... för att ta nya tag och försöka igen. Jesus dömer dig inte utan Han vill ge dig ett nytt hopp och en djupare förtröstan på Honom.

MUSIK

Jag känner ju inte till hur du har det, men jag har kommit underfund med att i mitt eget liv så är min egen kraft - verkligen inte mycket att lita på. Och om du har försökt själv så vet du att jag har rätt… Viljan är det inget fel på - men förmågan saknas, därför att här gäller det en andlig strid. Och den striden -om din själ- den förs i den andliga världen och med andliga vapen - under andliga förutsättningar. Varför det?
Jo, det är så därför att striden egentligen inte alls gäller din fysiska tillvaro och dina fysiska förhållanden, utan din andliga tillvaro och dina andliga förhållanden. Striden om din själs eviga salighet pågår ständigt, av den enkla anledningen att din själ är så otroligt betydelsefull, ur evighetens perspektiv. Jesus vill att du ska vara med bland dem som befolkar himlen en gång, i evig glädje. Men Djävulen vill tvärtom att du ska vara med och befolka helvetet, där han och hans änglar kommer att pinas. Han tycker att du gott kan få dela hans eget öde. Därför strider han om din själ. Från begynnelsen är han nämligen Guds fiende... som bara är ute för att ljuga, slakta och förgöra. Han ljuger för dig, och säger att det är inte så viktigt med att följa Guds bud och lyssna till samvetets röst, som talar om att följa Jesus. Det kan du tänka på när du blir gammal... det är tids nog osv...osv. Men min käre vän... det är lögn! Du vet inte hur gammal du blir. Du har ingen garanti för morgondagen ens.

MUSIK

Du och jag har ju fått en fri vilja... för att välja precis vilken väg vi vill följa genom livet.
Vi har en fri vilja att fatta det beslut som också ensamt avgör vårt eviga väl eller ve.
Varför har vi fått den här fria viljan?
Ja, ibland har jag faktiskt frågat mig det också. Och jag tror att svaret egentligen är rätt så enkelt. Gud ville inte att hans himmel skulle befolkas av människor som hade tvingats dit, utan av folk som själva hade valt -helt frivilligt- att gå den vägen som leder till evigt liv hos Gud - genom tron på hans Son, Jesus Kristus.
Svårigheten är, åtminstone om jag får tala av egen erfarenhet, att jag som människa inte kan handskas med min egen fria vilja, så som jag skulle önska. Det är så många saker och händelser som inträffar i olika situationer och förhållanden, som liksom vill styra mig och min vilja... på ett sätt som jag inte klarar av att bemästra själv, i min egen kraft. Jag slits liksom mellan olika möjligheter till beslut. Kanske har du det så också och känner det på samma sätt...
Jag kommer precis att tänka på berättelsen om indianen som hade tagit emot Jesus i sitt hjärta och kände den där inre kampen ungefär så som jag sa nyss. Kanske har du hört det här förut, men det gör väl ingenting om du får höra det en gång till.
Jo, det var alltså indianen som hade blivit frälst - som alltså hade tagit emot Jesus i sitt hjärta - men som ändå upplevde liksom inre slitningar mellan det onda och det goda. När någon frågade honom hur det var, sa han: ”Jo, det känns som om en vit hund och en svart hund slåss inom mig.” Jaha, och vilken är det som vinner då, sa den som frågade. ”Den som jag ger mat”, sa indianen.
Det ligger en ocean av insikt bakom de där orden.

MUSIK

Den eller det som du ger näring, inom dig i ditt tankeliv, vinner kampen om din vilja och dina beslut. Det är därför som jag säger så ofta att du ska läsa din bibel och be varje dag. Gör det till en vana. Börja gärna din dag med att läsa ett eller två kapitel ur din bibel och bed en bön. Lägg dagen som du har framför dig i Guds händer och bed om kraft och vishet att förvalta dagens timmar på rätt sätt. Det ligger en mycket stor trygghet och kraft i att få göra det. Det hjälper dig att komma på rätt våglängd direkt på morgonen. Försök får du se. Det blir precis lika viktigt för dig som att äta frukost på morgonen.
Din själ behöver sin andliga föda - precis som din kropp behöver sin fysiska föda.
Så småningom, när man har vandrat på trons väg en tid, så inser man att man verkligen behöver stöd och hjälp varje dag. Ja egentligen varje sekund... Det är ju ett svaghetstecken, säger du kanske. Javisst är det det! Och inte förrän man själv inser det och inser sin egen svaghet, så är man kompetent nog för inträdet i Guds rike. För Guds rike består inte i ord utan i kraft. Och Guds kraft kan inte få plats i ditt hjärta förrän du ger det plats själv.
Och så länge som din egen vilja och din egen styrka tillåts att dominera ditt inre, så finns det inget utrymme för Jesus och Hans hjälp. Det är därför bibeln säger de paradoxala orden att ”när du är svag... DÅ är du stark.”  Din egen styrka är nämligen av noll och intet värde i den andliga världen. Där gäller bara Guds makt och Guds kraft i Jesu namn. Om du tror att du klarar dig på egen hand... i egen kraft... så vill jag bara säga: ”Glöm det!” Ju fortare dess bättre. Tro mig! Du kommer bara att köra huvudet i väggen gång på gång, och till sist ger du upp.

MUSIK

Varför inte bespara dig allt det där eländet. Men vill du tvunget prova själv först, så gör det då... men glöm inte att jag varnade dig. Miljoner människor före dig har försökt och misslyckats. Sök Guds rike först, då kommer allt det andra i rätt ordning.
Du som lyssnar just nu har kanske redan försökt gång på gång att klara av ditt liv... men misslyckats, och är nära att ge upp, därför att du känner på dig att du inte klarar av det ändå. Och det är alldeles rätt... Du kommer aldrig att klara av det - i egen kraft - och du har inte förtjänat det heller.
Men min käre vän, Jesus har aldrig sagt att du ska klara av det själv, i din egen kraft. Han vet att du inte kommer att klara av det... om du så försöker under hela ditt liv.
Om det hade varit möjligt, då hade ju inte ens Jesus behövt lida döden för dig, eller hur? Varför skulle Jesus, Guds Son, dö på ett kors för din synd, om du själv skulle kunnat stå emot syndens oerhörda makt över dig och ditt liv? Nej, det var ju precis det som Gud visste i förväg, att den människa som Han hade skapat var så svag och kraftlös när det gällde att följa Guds lag, så det var en omöjlighet för henne helt enkelt, att nå fram till frälsning och evigt liv - i egen kraft.
Jag sa innan att du varken har kraft nog att klara av din kamp mot synden, eller har förtjänat den nåd som Gud bevisar dig genom att han först har älskat dig och sände Jesus att dö för dina synders skull. Jesus dog ju för att dina synder skulle kunna bli förlåtna, och för att syndens makt över ditt liv på det sättet skulle kunna brytas.
Det är bara GUDS NÅD och ingenting annat. Utan Guds nåd skulle du fortfarande vara dömd till ett liv i synd och en evighet i mörker, ångest, pina och förtvivlan.
Men nu är Guds nåd en verklighet. Och Guds kärlek till dig är också en verklighet.

MUSIK

Vår Gud är sådan, så Han inte bara pratar och lovar som människor gör, utan att sedan hålla sina löften. Nej du! När Gud har lovat någonting så uppfyller Han också sina löften. Till punkt och pricka. Därför kom Jesus till vår jord... och hela bibeln handlar om hur Guds löften har uppfyllts och håller på att uppfyllas, så länge den här tidsåldern varar. Nåd får man inte för att man ’förtjänat’ den. Nåd får man när man egentligen har förtjänat någonting helt annat, nämligen straff. När man inte har förtjänat nåd, det är precis då man kan få den - om man vill ta emot den.
Guds nåd kostar ingenting - för dig alltså! Däremot har den kostat Gud det högsta pris som någonsin betalats i universums historia. Den kostade Guds egen Son, Jesus Kristus, Hans liv. På ett kors. En neslig, skamlig död - i människornas ögon. Men en total seger i Guds ögon. För det var nämligen en total seger över syndens makt som Jesus vann när han dog där på korset. Och den segern var så absolut, så den gäller till 100% än idag och i all evighet. Men priset för den segern över synden och syndens makt är alltså betalat, en gång för alla, och det varken kan eller behöver betalas fler gånger. Så försök därför inte att i egen kraft ”betala” din skuld en gång till. Det är på förhand dömt att misslyckas. Men Guds nåd och syndernas förlåtelse står kvar, i Jesu namn... för dig om du vill acceptera och ta emot Guds nåd.  Välkommen! Miljoner människor före dig har gjort samma upplevelse. Att det håller att tro när allting annat brister. Öppna ditt hjärta i tro på Jesus, Guds Son!

Dagens minnesord:  ”Saliga är de som är fattiga i anden, ty dem hör himmelriket till” (Matt 5:3)

MUSIK

Veckans andakter, v 13

  • måndag 25 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Tiden är fullbordad, och Guds rike är nära; gör bättring och tro evangelium" (Mark 1:15 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och en personlig relation med Jesus Kristus, Guds Son. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp... Läs mer

  • tisdag 26 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Kom, ni min Faders välsignade, och ta i besittning det rike som stått färdigt åt er från världens begynnelse" (Matt 25:34). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om vår kristna tro i en personlig relation med Guds Son, Jesus Kristus. Jag vill berätta för dig... Läs mer

  • onsdag 27 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Hur översvinnligt stor Hans makt är på oss som tror (Ef 1:19 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro, en personlig Gudsrelation i Jesu namn - och om Guds makt på den som tror på honom. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • torsdag 28 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jerusalem, JerusalemÄhur ofta har jag inte velat samla dina barn Ä men ni ville inte" (Matt 23:37) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och en relation till Gud på ett personligt sätt. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds vägledning... Läs mer

  • fredag 29 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Herre, tillräkna dem icke denna synd." (Apg 7:6 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Detta är en stund för dig som funderar över frågan om en personlig kristen tro, och som vill upptäcka och lära dig mer om Jesus Kristus, den kristna trons centralgestalt. Räck mig din... Läs mer

  • lördag 30 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Du är min Son, den Älskade. I dig har jag min glädje" (Mark 1:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en stund som handlar om personlig kristen tro och en relation med Gud - genom Jesus Kristus. Men innan jag går vidare och tar ytterligare några steg på trons väg, så... Läs mer

  • söndag 31 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    De som sår med tårar skall skörda med jubel (Ps126:5) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om personlig tro på Jesus Kristus, och en relation med Gud den Allsmäktige, himlens och jordens Skapare. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer