15 juli 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

”O, att du ville akta på mina bud. Då skulle frid tillflyta dig såsom en ström, och din rätt såsom havets böljor” (Jes 48:18 – 1917)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar som vanligt om en vanlig kristen medmänniskas vandring på trons väg - som jag själv till exempel. Jag skulle tro att många av oss är rätt så lika, åtminstone när det gäller vår tro och vårt förhållande till Gud och Guds son, Jesus Kristus. Men innan jag går vida-re ska jag be om vägledning och hjälp genom den Helige Ande.

”Gode Gud! Jag kommer till dig med två tomma händer, men med en önskan om att få tjäna dig och få vara till välsignelse och hjälp för någon lyssnare som nu vänder sig till dig med ett uppriktigt hjärta och ett öppet sinne. Amen.”

Jag tror att många människor har brister i både det ena och det andra avseendet. Men det var inga perfekta människor som Jesus valde att dö för och förlåta. Nej, det var sådana som du och jag, som inte klarar oss själva utan verkligen behöver Guds hjälp i vår svaghet.
Under den här stunden hade jag tänkt att bland annat lyfta fram några bibelverser från profeten Jesaja, från det 48:e kapitlet och den 18:e och den 22:a versen.

MUSIK

Nu ska jag läsa bibelverserna som jag nämnde om. Har du en bibel så var med och läs. Jag börjar alltså från Jesaja 48 och vers 18. Så här står det:

”O, att Du ville akta på mina bud! Då skulle frid tillflyta dig såsom en ström, och din rätt såsom havets böljor.”

Och vers 22:
”Men de ogudaktiga får ingen frid, säger Herren.”

De här orden riktades till Israel av Herren Gud genom profeten Jesaja. Men när jag läste det härom morgonen -inför dagens id- så tyckte jag att Gudsordet var så allvarligt så jag ville gärna förmedla det till dig också. Tycker du inte att orden gäller dig så låt mig få rikta dem mot mig själv då.

”O, att Du ville akta på mina bud! Då skulle frid tillflyta dig såsom en ström, och din rätt såsom havets böljor.”

Om Gud som har all makt i himmelen och på jorden säger någonting så måste man ju ta det på allvar - eller hur? Säger Gud att frid ska flyta till dig som en ström om du håller Hans bud, så är det naturligtvis så. Och håller du Guds bud så ska din rätt flyta till dig såsom havets böljor.
Hur då?
Jo, automatiskt, utan att du själv behöver bekymra dig det allra minsta. Inte har du själv någon makt varken över havets böljor eller över Hans nåd, frid och rätt?

MUSIK

Om frid och rätt INTE flyter till dig som en ström eller som havets böljor - kan det vara så att du och jag INTE håller Guds bud? Ja, den slutsatsen får man väl dra utan att vara särskilt analytiskt lagd – eller hur? Men de här orden gällde ju under det gamla förbundets tid, alltså på lagens och budens tid. Nu lever vi i nådens tid, tänker du kanske. Ja, det är rätt, men det betyder ju inte att lagens bud är upphävda och borttagna. Nej, Jesus sa: ”Jag har icke kommit för att upphäva utan för att fullborda. Ty sannerligen säger jag er: Intill dess himmel och jord förgås, skall icke den minsta bokstav, ICKE EN ENDA PRICK av lagen förgås, förrän det ALLT har fullbordats” (Matt 5:17-18 – 1917).
Alltså skulle inte en enda prick av lagen tas bort när Jesus kom för att låta sin nåd gå före rätt. Nej, men eftersom ingen -utom Jesus själv- någonsin klarade av att följa hela lagen och hålla alla buden... därför kom nåden, och frälsningen genom förlåtelsen i Jesus Kristus. Så var och är Guds plan.

Så du och jag får därför bläddra fram i bibeln till Nya Testamentet och läsa t ex om Guds frid i Paulus brev till Filipperna, från det 4:e kapitlets 6:e och 7:e vers.

Alltså Filipperbrevet 4:
”Gör er inget bekymmer, utan låt i allting era önskningar bli kända inför Gud, genom åkallan med bön och tacksägelse. Så skall Guds frid, som övergår allt förstånd, bevara era hjärtan och era tankar, i Kristus Jesus” (Fil 4:6-7).

MUSIK

Guds frid är ingenting som man kan ha eller mista... ungefär som om det inte spela-de någon större roll. Nej, Guds frid är så underbar för en människas hela liv och leverne... för hela hennes existens… så det övergår allt förstånd. Ja, det övergår inte Guds förstånd... för det är outrannsakligt står det i Skriften, men Guds frid övergår definitivt ditt och mitt förstånd.
Så oerhört stor och viktig är Guds frid. Den tränger undan all oro, och allt som vill tynga ner dig med ångest för morgondagen och framtiden. Guds frid är allt för en människa. Att ha Guds frid i sin själ och sitt hjärta, det är större än allt annat... allt som kan nämnas, alltså allt som har ett namn. Så stor och dyrbar är Guds frid. Den är som balsam i blödande sår. Som en utgjuten salva när det svider av orätt och oro i ditt innersta.

Jag uppfattar det så här. Om det är tillåtet för en människa att sätta Guds egenskap-er i en viss turordning, så skulle jag personligen säga att allra först, som nummer 1, kommer Guds kärlek. Sedan kommer Guds barmhärtighet som nummer 2. Sedan kommer Guds nåd som nummer 3 och sedan kommer Guds frid som nummer 4.
Förstå mig rätt. Jag menar inte alls att Guds frid är mindre värdefull på något sätt än Guds kärlek till exempel.... Nej, jag menar bara att för mig känns det som om Guds kärlek var det som behövdes först, för att Han överhuvudtaget skulle bry sig om en sådan som jag. Sedan behövdes Guds barmhärtighet för att jag alls skulle komma ifråga och det behövdes att Gud förbarmade sig över mig och lät sin kärlek träffa mig. Sedan måste det till Guds nåd, för annars hade jag varit död i mina synder och inte kunnat se framåt med tillförsikt mot ett evigt liv i Guds gemenskap.

MUSIK
  
När sedan Guds kärlek, barmhärtighet och nåd har riktats mot mig och nått fram till mig, och jag har öppnat mitt hjärta och tagit emot allt det underbara som Gud vill ge en människa, DÅ finns det möjlighet för Guds frid att strömma in och fylla alla hjärtats skrymslen.
Det här händer när man har tagit emot Jesus i sitt hjärta.
DET är vad jag menar med en personlig tro och en personlig förlåtelse för personlig synd – alltså min egen synd – och för din synd om du har öppnat ditt hjärta för Jesus.

Och när du och jag fått uppleva hur Guds frid fyller vårt inre, då kan den också flyta ut ur oss som ett levande vatten, till hjälp för våra medmänniskor, står det i Skriften.

Men allt det här som jag nu talat om, det får inte du och jag uppleva för att vi är så goda och snälla och pålitliga... nej det är bara därför att Gud först har älskat oss och bevisat oss kärlek och skänkt oss nåd genom att vi får tro och sätta vår tillit till en full förlåtelse för våra synder i Hans namn - Jesus Kristus.

Är det något mer som gäller för vårt tankeliv? Ja, det står i vers 8 och 9 -fortfarande i Filipperbrevet 4- att du och jag ska tänka på det som är sant, det som är värdigt, rätt, rent och älskligt och värt att akta, ”ja allt vad dygd heter, och allt som förtjänar att prisas, tänk på allt sådant.”
Varför det då?
Jo, det står i den 9:e versens slut...”så skall fridens Gud vara med er.”

MUSIK

Så Guds frid och Guds närvaro i ditt och mitt hjärta, hänger samman med hur vi lever och hur vi tänker. Det kan ju låta väldigt underligt för en människa, att det har en så stor betydelse vad hon tänker. Men Gudsordet säger att det har en oerhört stor bety-delse. Det är avgörande för om Guds frid kan finna sig tillrätta i ditt och i mitt inre.

Hur ska vi då, vi människor, klara av det här. Tankarna far ju och flyger hur som helst... åtminstone tycker jag det. Jag blir alldeles förtvivlad ibland när jag kommer på mig själv med hur och vad jag tänker. Jag vet inte hur DU har det!? Men om du känner det likadant, så vet jag fortfarande inget annat sätt att klara av den här situationen än att göra precis som det står i den text som jag läste för dig (Fil 4:6-7).

Om du alltså låter dina önskningar -i allt- bli kända för Gud, genom åkallan och bön med tacksägelse så SKALL Guds frid bevara dina tankar i Kristus Jesus. Och där, hos Jesus, ligger dina tankar i säkert förvar och kan inte störas eller förändras av någon makt i höjden eller djupet. För de är inneslutna i GUDS FRID!

Utan Guds hjälp kan vi aldrig hålla styr på våra tankar och rent i vårt tankeliv. Det var ju därför som David bad och sa: ”Skapa i mig, Gud, ett rent hjärta, och giv mig på nytt en frimodig ande. Förkasta mig icke från ditt ansikte, och tag icke din Helige Ande ifrån mig” (Ps 51:12-13).

Dagens minnesord:  Allt förmår jag i Honom som ger mig kraft (Fil 4:13 – 1917).

MUSIK

Veckans andakter, v 13

  • måndag 25 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Tiden är fullbordad, och Guds rike är nära; gör bättring och tro evangelium" (Mark 1:15 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och en personlig relation med Jesus Kristus, Guds Son. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp... Läs mer

  • tisdag 26 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Kom, ni min Faders välsignade, och ta i besittning det rike som stått färdigt åt er från världens begynnelse" (Matt 25:34). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om vår kristna tro i en personlig relation med Guds Son, Jesus Kristus. Jag vill berätta för dig... Läs mer

  • onsdag 27 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Hur översvinnligt stor Hans makt är på oss som tror (Ef 1:19 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro, en personlig Gudsrelation i Jesu namn - och om Guds makt på den som tror på honom. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • torsdag 28 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jerusalem, JerusalemÄhur ofta har jag inte velat samla dina barn Ä men ni ville inte" (Matt 23:37) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och en relation till Gud på ett personligt sätt. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds vägledning... Läs mer

  • fredag 29 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Herre, tillräkna dem icke denna synd." (Apg 7:6 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Detta är en stund för dig som funderar över frågan om en personlig kristen tro, och som vill upptäcka och lära dig mer om Jesus Kristus, den kristna trons centralgestalt. Räck mig din... Läs mer

  • lördag 30 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Du är min Son, den Älskade. I dig har jag min glädje" (Mark 1:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en stund som handlar om personlig kristen tro och en relation med Gud - genom Jesus Kristus. Men innan jag går vidare och tar ytterligare några steg på trons väg, så... Läs mer

  • söndag 31 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    De som sår med tårar skall skörda med jubel (Ps126:5) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om personlig tro på Jesus Kristus, och en relation med Gud den Allsmäktige, himlens och jordens Skapare. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer