31 juli 2021

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

1 Kon 18:24

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Den bibeltext som kommit upp för mig, som bakgrund till den här stunden, är hämtad från 1 Kon 18:24. Den handlar om profeten Elia och hans utmanande proklamation av Guds kraft på berget Karmel.

Men innan jag går vidare vill jag be om ytterligare vägledning genom Guds Ande.

”Gode Gud! Du som ser och vet allt, du vet också att jag inte har någon förmåga att se in i den framtid som tillhör dig. Du ensam vet vem eller vilka som då kommer att lyssna till de ord som du nu lägger i min mun inför den här stunden. Hjälp mig, Herre, att lyssna och förstå vad du vill ha sagt, så att ditt budskap blir rätt förmedlat. Amen.”

Det var omkring år 850 f. Kr. som ett påbud av kung Ahab samlade alla Baals och Aseras profeter i Israel, tillsammans 850 stycken på berget Karmel, som inte ligger så långt från hamnstaden Haifa i Israel. (1 Kon 18:19). Då trädde Elia fram för allt folket och sa: ” Hur länge skall ni halta på båda sidor?” Och anledningen till de här anklagande orden av Elia var att kung Ahab, som för övrigt var en både skicklig kung och statsman, hade blivit påverkad av sin hedniska hustru Isebel. Hennes dyrkan av växt- och fruktbarhetsguden Baal förledde också folket, så att de i sitt religiösa liv, lät avguden Baal inta Herrens plats. Delar av Israel avvek på det sättet i sin gudsdyrkan från Israels Gud, JAHVE, och det var mot det som Elia uppträdde med stränghet och kraft och talade om att folket ’haltade på båda sidor’ (1 Kon 18:21).

MUSIK

Jag vet inte om du ser en parallell till dyrkan av en avgud liknande Baal, här i vårt land, Sverige, men jag tycker mig själv se sådana kopplingar där man, i frigörelsens namn, avviker från den värdegrund som den kristna tron etablerat under drygt 1000 år. Att hävda en begränsning av vars och ens totala frihet, inte minst i sexuellt avse-ende, betraktas ju i dag som högst intolerant. Men en sådan ’intolerans’ anser jag väger mycket lätt i jämförelse med de oöverskådligt negativa följder som en opposi-tion mot den kristna värdegrunden kommer att föra med sig för hela vårt samhälle. Tyvärr opponerar sig ytterst få med en kraft och stränghet liknande den som profeten Elia proklamerade på Karmel. Som jag ser det, är vi på väg mot en katastrof av våld och övergrepp. Att ingen på allvar tar tag i den här frihets-filosofin som under sekler-

nas gång raserat så många kulturer och samhällen, kan såvitt jag förstår, bara bero på att politiker och andra makthavare är mer rädda om sina taburetter än om sitt lands invånare, nationens välgång och fortbestånd.

Det verkar som om de är beredda att sälja ut alla ’normala’ mänskliga levnadsnor-mer, för en vattvälling av väljar-röster. Man kan likna det vid den linssoppa som Jakobs bror, Esau, sålde sin dyrbara förstfödslorätt för, och som han sedan, när det var för sent, ångrade djupt. Måtte vår Gud besvara våra böner med en förändringens eld från himlen, mot de svenska politiker som med sina röster fullt medvetet till och med styr in kristendomsfientlighet och lössläppthet i EU-maktens boningar.

MUSIK

Jag upphör aldrig att förvåna mig över hur snabbt och omfattande ’drak-sådden’

-bland annat av fientlighet mot normal familjebildning- sprider sig i samhällskroppen.

Men ’frukten’ av en sådan fientlig filosofi, som spridits under årtionden, skjuter nu upp med kraft och breder ut sig mer och mer. Vilken ’frukt’ talar jag om? Jo, erfarenheten visar att det snart inte finns den minsta barn-grupp eller skolklass som inte innehåller ett antal osäkra och otrygga individer från splittrade hem. Ordet ’katastrof’ är en alltför mild benämning på denna sociala cancersvulst.

Varför görs ingenting radikalt som förhindrar en sådan samhällsupplösning?

Svaret är förmodligen att de personer -från toppen till botten på samhällsstegen- som delar de här familjefientliga och upplösande värderingarna är flera än de som vill hålla fast vid det säkra, genuina och traditionella - baserat på kristna värderingar.

Personligen har jag aldrig tidigare, så tydligt som i dessa dagar, blivit klar över vilka oerhörda effekter ett gudsförnekande liv och leverne för med sig. Det tragiska är också att det som rivits ner under det senaste halva seklet, tar minst lika lång tid att bygga upp igen – om det räcker. Jag tänker på och jämför med Israels folk i öknen som under 40 år fick se Herrens otroliga under och tecken, men ändå avföll och tjänade andra gudar. Därför tappade Gud också till slut tålamodet med dem -sitt eget folk- som han själv kallat ut ur Egypten efter 400 års slaveri, och inte en enda stridsduglig man över 20 års ålder (förutom Kaleb och Josua) fick komma över floden Jordan in i löfteslandet -Kanaans land- som Gud med ed hade lovat Abraham och hans efterlevande.

MUSIK

Det är svårt för en vanlig människa att förstå, vilken avgörande inverkan tron på Gud har på hela livshållningen, och allt som från den enskilde sedan fortplantar sig ut i samhället. Men när man ser vilka följder ett sådant sekulariserat leverne för med sig, på alla livets områden -till och med på kort sikt- så måste man väl ändå förstå att det inte är för inte som Gud har gett oss människor lagar, bud och levnadsregler som vi ska följa, om inte hela samhället ska gå under. Vi klarar oss helt enkelt inte utan dem.

Även den som saknar en personlig kristen gudstro, borde ju -tycker man- kunna se en ren ’samhällsnytta’ av en kristen livshållning. Men bibelordet visar än en gång sin klara och tydliga sanning, given av Gud, i förklaringen till varför det ser ut som det gör i vår värld. Paulus skriver i sitt brev till den kristna församlingen i Korint: ” Ty den här tidsålderns gud har förblindat de otroendes sinnen, så att de inte ser ljuset som strålar ut från evangeliet om Kristi härlighet – Han som är Guds avbild” (2 Kor 4:4).

Precis så är det!

De otrognas sinnen är alltså så förblindade, så att de inte ser eller förstår varken ATT eller HUR evangeliets sanningar påverkar hela människans sätt att vara och bete sig. Ända sedan syndafallets dagar har hon försökt att, med sin egen förmåga, bedöma skillnaden mellan det som är gott och det som är ont - en förmåga som hon INTE fick av Gud när hon skapades- utan som hon tog sig själv när hon TVÄRT EMOT Guds klara och tydliga befallning åt av frukten på kunskapens träd.

MUSIK

Eftersom Israels folk ’haltade på båda sidor’ -som Elia uttryckte det- så hade han ju, som jag nämnde tidigare, bett kung Ahab att kalla samman alla Baals och Aseras 850 profeter på berget Karmel, och låtit dem bygga upp sitt altare. De fick först välja vilken av de 2 offertjurarna som de ville ha, stycka den och lägga den på veden UTAN att tända eld. Sedan skulle de åkalla sina gudar. Elia skulle sedan, när de andra profeterna var klara, göra samma sak själv och åkalla Herrens namn -Israels Gud- över offret. ” Den Gud som svarar med eld, han är Gud” sa Elia.

Och allt folket svarade: ”Ditt förslag är bra.” (1 Kon 18:24).

Ja, du vet kanske hur det hela avlöpte. För den som inte är så bevandrad i bibeln, kan jag tala om att Baals och Aseras profeter höll på att anropa sina gudar från morgonen ända till eftermiddagen, vid tiden för matoffret, - mer och mer frenetiskt. Men inte ett ljud hördes, ingen svarade och ingen tycktes heller bry sig om dem.

”Då sa Elia till folket: ’Kom fram hit till mig!’ Och allt folket gick fram till honom. Då byggde han åter upp Herrens altare, som hade blivit nerrivet. Elia tog 12 stenar, lika många som Jakobs söners stammar /…/ Av stenarna byggde Elia ett altare i Herrens namn och grävde ett dike runt altaret, stort nog för två sea-mått (= omkring 25 liter) vatten. Han lade upp veden, styckade tjuren och lade den på veden. Sedan sa han: ’Fyll fyra krukor med vatten och häll ut vattnet över brännoffret och veden.’ Han sa vidare: ’Gör så en gång till.’ De gjorde så för andra gången. Därefter sa han: ’Gör så för tredje gången.’ De gjorde så för tredje gången. Vattnet flöt runt omkring altaret, och han lät också fylla diket med vatten.’

MUSIK

”Då tiden var inne att frambära matoffret, trädde profeten Elia fram och sa: ’Herre, Abrahams, Isaks och Israels Gud, låt det bli känt i dag att det är Du som är Gud i Israel, att jag är din tjänare och att det är på din befallning jag har gjort allt detta. Svara mig, Herre, svara mig, så att detta folk förstår att det är du som är Gud, och omvänd du deras hjärtan.’

”DÅ FÖLL HERRENS ELD ner och förtärde brännoffret, veden stenarna och jorden och torkade upp vattnet som fanns i diket. När allt folket såg detta föll de ner på sina ansikten och sa: ’DET ÄR HERREN SOM ÄR GUD! DET ÄR HERREN SOM ÄR GUD!’”

Jag har lyft fram den här berättelsen om Elia och Israels folk, för att påminna dig om hur det var i gamla tider – men eftersom Gud är densamme i går och i dag och i all evighet (Hebr 13:8) – så är hans kraft också densamma. Det betyder att han både kan och vill bevisa sin existens, sin makt och sin kraft i dag, för dig och för oss alla, på det sätt som han själv väljer att göra det på.

Han gjorde det för profeten Elia, kung Ahab, alla Baals och Aseras profeter och inför hela det avfälliga folket -Israel- den där gången på berget Karmel.

Guds makt att visa sig för vårt svenska folk är alltså densamma i dag. Om eller hur han väljer att göra det, vet jag inte. Det avgör han själv. Måtte det bara bli snart, innan svenska folket går under i liderlighetens pöl och apatins moras. Låt oss ropa till vår Gud om hjälp. ”Den Gud som svarar med eld, han är Gud.” Amen.

MUSIK

Veckans andakter, v 13

  • måndag 25 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Tiden är fullbordad, och Guds rike är nära; gör bättring och tro evangelium" (Mark 1:15 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och en personlig relation med Jesus Kristus, Guds Son. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp... Läs mer

  • tisdag 26 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Kom, ni min Faders välsignade, och ta i besittning det rike som stått färdigt åt er från världens begynnelse" (Matt 25:34). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om vår kristna tro i en personlig relation med Guds Son, Jesus Kristus. Jag vill berätta för dig... Läs mer

  • onsdag 27 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Hur översvinnligt stor Hans makt är på oss som tror (Ef 1:19 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro, en personlig Gudsrelation i Jesu namn - och om Guds makt på den som tror på honom. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • torsdag 28 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jerusalem, JerusalemÄhur ofta har jag inte velat samla dina barn Ä men ni ville inte" (Matt 23:37) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och en relation till Gud på ett personligt sätt. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds vägledning... Läs mer

  • fredag 29 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Herre, tillräkna dem icke denna synd." (Apg 7:6 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Detta är en stund för dig som funderar över frågan om en personlig kristen tro, och som vill upptäcka och lära dig mer om Jesus Kristus, den kristna trons centralgestalt. Räck mig din... Läs mer

  • lördag 30 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Du är min Son, den Älskade. I dig har jag min glädje" (Mark 1:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en stund som handlar om personlig kristen tro och en relation med Gud - genom Jesus Kristus. Men innan jag går vidare och tar ytterligare några steg på trons väg, så... Läs mer

  • söndag 31 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    De som sår med tårar skall skörda med jubel (Ps126:5) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om personlig tro på Jesus Kristus, och en relation med Gud den Allsmäktige, himlens och jordens Skapare. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer