4 juni 2019

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Dom 15:19

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden är det ett sammanhang från Dom 15 om Simson och hans hämnd på filistéerna, som har kommit upp för mig. Men innan jag går vidare ber jag om Guds vägledning och hjälp.

”Gode Gud! Jag kommer inför dig med en bön om vägledning genom din Ande så att det budskap som du vill ha förmedlat också blir det som jag i all min begränsning får framföra och som den Helige Ande kan ledsaga med sin kraft och välsignelse in i någon lyssnares öppna hjärta. Tack för att du hör min enkla bön. Amen.”

Som jag sa så är den aktuella bibeltexten hämtad från Domarebokens 15:e kapitel, och handlar om Simson -en Guds nasir från moderlivet- som var oerhört stark när Guds Ande föll över honom. Han försvarade frenetiskt Israel mot filistéerna -som var Israels fiender- trots att han tidigare hade tagit sig en hustru bland filistéernas döttrar, i stället för att ta någon från sitt eget folk. Simsons föräldrar var emot hans val av hustru, men de visste inte att det här var ett led i Herrens plan och att det var Herren som låg bakom Simsons beslut. Det står nämligen att Herren sökte en anledning till strid med filistéerna eftersom de -på den tiden- härskade över Israel (Dom 14:4). Vid ett tillfälle när det kom till strid med filistéerna, föll Herrens Ande över Simson och repen som han låtit sig bindas med blev som lintrådar när de antänds av eld. Han fick tag i ett friskt käkben av en åsna och slog med det ihjäl tusen män bland filistéerna.

MUSIK

När Simson hade slagit ihjäl de tusen filistéerna med åsnekäken så blev han ”mycket törstig” står det, ropade till Herren och sa: ”Du har genom din tjänare gett denna stora seger, och nu måste jag dö av törst och falla i de oomskurnas hand!”

Då lät Gud fördjupningen i Lehi, en plats i Juda bergsbygd, öppna sig, och ur den kom det vatten. Simson drack, hans ande kom tillbaka i honom och han fick liv igen. ”Därför kallas den här källan för den ropandes källa i Lehi” – och den finns där än i dag. Simson var sedan domare i Israel i 20 år under filistéernas tid.

Varför talar jag nu om det här? Jo, därför att vi inte alltid förstår Herrens vägar. Herren sökte strid mot filistéerna och genom Simson, Guds nasir, så blev det en stor seger. Profeten Hesekiel talar om Herrens vägar och säger i det 18:e kapitlets 25:e vers: ”Hör då, ni av Israels hus: Är inte Min väg rätt? Är det inte era vägar som inte är rätta? När den rättfärdige vänder om från sin rättfärdighet och gör det som är orätt, så dör han på grund av det. Genom det orätta han har gjort skall han dö. Men när den ogudaktige vänder om från sin ogudaktighet och gör det som är rätt och rättfär-digt, skall hans liv bli bevarat. Därför att han kom till insikt och vände om från alla de överträdelser han hade gjort, skall han förvisso leva och inte dö. Ändå säger Israels hus: Herrens väg är inte rätt! – Är inte mina vägar rätta, ni av Israels hus? Är det inte era vägar som inte är rätta?

MUSIK

Kanske är det så att både du och jag behöver få klart för oss Guds vägar, på ett klarare och tydligare sätt, dels för att kunna vara så effektiva som möjligt och dels för att tiden är kort om vi ska hinna nå ut till alla folk, stammar, språk och tungomål.

I sin uppenbarelse på ön Patmos skriver Johannes: ”Och jag såg en annan ängel flyga högst uppe på himlen. Han hade ett evigt evangelium att förkunna för dem som bor på jorden, för alla folk och stammar och språk och folkslag. Han sade med hög röst: ’Frukta Gud och ge honom äran, ty stunden för hans dom har kommit. Tillbe honom som har skapat himlen och jorden, havet och vattenkällorna’” (Upp 14:6-7).

Jag vet inte hur du uppfattar den här texten, men varje gång som jag läser den, så tänker jag på Guds frälsningsbudskap som dag och natt, utan uppehåll, förkunnas för alla folk, stammar, språk och folkslag jorden runt, bland annat via etermedia, som radio, TV och Internet – med hjälp av satelliter som hela tiden snurrar runt jorden. Det är ju inte så länge sedan man lite till mans tänkte att det där måste väl ändå vara en omöjlighet… Men dagens verklighet visar bara hur trovärdigt Guds Ord i vår bibel är.

Samma sak tänkte jag för inte så länge sedan på, när det gäller orden om vilddjuret från havet som du kan läsa om i Upp13:3 - i den äldre översättningen från 1917 står det nämligen: ” Hela jorden såg med förundran efter vilddjuret…” För att något sådant ska kunna vara möjligt, så krävs det ju en teknik för bildöverföring som redan är en verklighet i våra dagar, men som Johannes på Patmos inte hade en aning om.

Bibeln är alltså 100-procentigt sann i alla detaljer och förutsägelser.

MUSIK

Det som Johannes skriver om - alltså det eviga evangeliet som ängeln förkunnade - tror somliga är en sista global vädjan till alla folk att erkänna den ende sanne Guden. Ingen ska alltså kunna ursäkta sig med att aldrig ha hört sanningen.

Andra bibeltolkare ser däremot Johannes budskap som ett tillkännagivande av den förestående domen snarare än som en sista vädjan. Världens folk och nationer har fått sin chans att bekänna sig till Gud, och nu är det dags för Guds dom. (HfL).

Ja, jag vet inte vad som är en rätt tolkning, men oavsett budskapets innersta mening, är det ju ändå så att för den som har sin sak klar med Gud, genom en personlig tro på Jesus, kommer inte Guds dom att bli en ’fördömelse’ -eller negativ dom- som man behöver vara rädd för.

Vad skriver Paulus till romarna i Rom 8:1? Vad står det? Hur läser du?

Jo, så här står det: ” Så finns nu ingen fördömelse för dem som är i Kristus Jesus. Ty livets Andes lag har i Kristus Jesus gjort mig fri från synden och dödens lag.”

Jesus sa: ”Detta är evigt liv att de känner dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt, Jesus Kristus” (Joh 17:3 SFB).

Fäst din tro vi de underbara orden min vän. ”Ingen som tror på Honom skall stå där med skam” (Jes 28:16).

”Ty var och en som åkallar Herrens namn skall bli frälst” (Joel 2:32).

MUSIK

Om du och jag följer gudsordet bland annat när det gäller vårt tiondegivande, som profeten Malaki skriver om i kapitel 3 och vers 10, så kommer han garanterat att hålla sin del av löftet där han säger:

”För in ALLT tionde i förrådshuset, så att det finns mat i mitt hus.

PRÖVA MIG NU I DETTA, säger Herren Sebaot, om jag inte kommer att öppna för er himlens fönster och låta välsignelse strömma ut över er i rikt mått.”

Har du tagit Guds maningar på allvar? Om inte, gör det då! Har Gud någonsin svikit sina löften? Mitt svar är NEJ!

Han kanske inte alltid har svarat SOM DU VILL på dina böner… men betyder det att Gud sviker sina löften? Nej och åter nej!

I min bibel står det att ”… för dem som älskar Gud samverkar allt till det bästa…”

(Rom 8:28). Men det betyder kanske inte ALLTID att ALLTING är bra som händer oss, även om allting ordnar sig på bästa sätt till slut.

Det är en av anledningarna till att vi inte alltid förstår Guds vägar.

Vi får inte glömma att det onda fortfarande finns ibland oss och härskar i världen bland de icke-troende. Men lika sant är det att Gud kan vända allt till rätta för oss.

En annan anledning till att du och jag inte alltid förstår Guds vägar är att hans högsta syfte inte är att göra oss lyckliga, utan att förverkliga SIN plan för världens frälsning.

Om vi vill vara med i hans plan, och vara en del av den, så tror jag att vi kommer att se HANS vägar och handlingssätt i livet med helt andra ögon.

Vi flyttar då vårt perspektiv från tryggheten på jorden till det eviga livet i Guds gemen-skap. Med ett sådant synsätt så lär vi oss kanske också att acceptera svårigheter och förföljelse som en del av livet här på jorden – eftersom det för oss närmare Gud.

MUSIK

Visst kan vi också, precis som Simson, behöva en ”ropandes källa i Lehi” när både vår barmhärtighet och vårt tålamod prövas till bristningsgränsen ibland.

Men Guds vilja med våra liv är ju att vi ska bli lika Jesus. Under tiden som vi likbildas med Jesus, lär vi känna vårt verkliga jag.

Vi får aldrig glömma att vi är skapade av Gud till hans ”avbild.” Inget annat skapat i himlen eller på jorden, eller under jorden, är skapat till ”Guds avbild” – varken ärkeänglar, keruber, serafer eller några andra väsen eller varelser. Bara människan!

Varför är det så? Jo, därför att Guds församling på jorden består av enskilda männi-skor som älskar Jesus och sagt sitt JA till honom. De är försonade med Gud, frälsta och räddade genom Jesu blod, och av bara nåd kommer de en gång i den eviga världen att förklaras vara ”Lammets hustru” – den brud som Gud sedan skapelsens morgon har utsett åt Sin Son.

Man kan kanske förledas att tro att Guds frälsningsplan för mänskligheten var någon sorts ”nödlösning” – men den planen fanns där innan världens grund blev lagd. ”Gud vill att ALLA människor skall bli frälsta och komma till insikt om Sanningen” står det i Skriften (1 Tim 2:4). Om du vill tro så gäller det dig också, som lyssnar nu. Amen.

MUSIK

Veckans andakter, v 13

  • måndag 25 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Tiden är fullbordad, och Guds rike är nära; gör bättring och tro evangelium" (Mark 1:15 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och en personlig relation med Jesus Kristus, Guds Son. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp... Läs mer

  • tisdag 26 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Kom, ni min Faders välsignade, och ta i besittning det rike som stått färdigt åt er från världens begynnelse" (Matt 25:34). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om vår kristna tro i en personlig relation med Guds Son, Jesus Kristus. Jag vill berätta för dig... Läs mer

  • onsdag 27 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Hur översvinnligt stor Hans makt är på oss som tror (Ef 1:19 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro, en personlig Gudsrelation i Jesu namn - och om Guds makt på den som tror på honom. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • torsdag 28 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jerusalem, JerusalemÄhur ofta har jag inte velat samla dina barn Ä men ni ville inte" (Matt 23:37) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och en relation till Gud på ett personligt sätt. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds vägledning... Läs mer

  • fredag 29 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Herre, tillräkna dem icke denna synd." (Apg 7:6 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Detta är en stund för dig som funderar över frågan om en personlig kristen tro, och som vill upptäcka och lära dig mer om Jesus Kristus, den kristna trons centralgestalt. Räck mig din... Läs mer

  • lördag 30 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Du är min Son, den Älskade. I dig har jag min glädje" (Mark 1:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en stund som handlar om personlig kristen tro och en relation med Gud - genom Jesus Kristus. Men innan jag går vidare och tar ytterligare några steg på trons väg, så... Läs mer

  • söndag 31 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    De som sår med tårar skall skörda med jubel (Ps126:5) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om personlig tro på Jesus Kristus, och en relation med Gud den Allsmäktige, himlens och jordens Skapare. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer